علیرضا منصوریان که در فصل نقل و انتقالات بازیکن های اسم و رسم داری را به ترکیب تیم خود اضافه کرد و تیمش پر سر و صداترین تیم لیگ هفدهم در بازار نقل و انتقالات لقب گرفت، در اولین دیدار خود نمایش ناامید کننده ای را به نمایش گذاشت تا انتقادات از همین ابتدای لیگ برای تیم او آغاز شود. اگرچه منصوریان با دوجین بازیکن مصدوم و محروم پای به زمین آبادان گذاشت اما انتظارها از تیم او فراتر از نمایشی بود که در 90 دقیقه بازی شاهد آن بودیم؛ به خصوص که کمتر از 6 ماه پیش تیم او با جوانانش توانست نفت را در آبادان با شکست 3 بر صفر مغلوب کند.


در همین باره و در مقایسه با ترکیب استقلال در دیدار برابر نفت در لیگ شانزدهم ، منصوریان 73 درصد ترکیب تیم برنده خود را دستخوش تغییر کرده بود. اگر چه بازیکنانی مانند نورافکن، حسینی و ابراهیمی که در دیدار قبلی آبی ها در آبادان حضور داشتند در این دیدار محروم یا مصدوم بودند.


همچنین بسیاری از کارشناسان معتقدند بزرگترین عامل موفقیت علیرضا منصوریان در نیم فصل دوم رقابت های لیگ شانزدهم، محرومیت از سوی فیفا و اجبار به اعتماد به جوانانش بوده است که با توجه به خریدهای آبی ها در فصل نقل و انتقالات، به نظر می رسد این رویه بدست فراموشی سپرده شده است.


در مقام مقایسه تیم فصل گذشته و تیم کنونی استقلال از نظر سنی در دیدار مشابه برابر نفت آبادان، ترکیب آبی ها 40 سال مسن تر از تیم فصل پیش شده بود. استقلال مدل 97 در آبادان با میانگین سنی 28.18 به میدان رفت در حالی که در فصل گذشته این تیم با میانگین 24.5 سال پای به میدان گذاشت و با 3 گل نیز پیروز میدان لقب گرفت.

باید منتظر ماند و دید با بازگشت غایبین تیم استقلال و حضور در شرایط جوی مساعدتر، تیم منصوریان می تواند روند بهتری را در پیش بگیرد یا اینکه نظر برخی منتقدین این سرمربی مبنی بر اینکه او روش کار کردن با ستاره ها را نمی داند صحیح تر تلقی می شود.