بعد از عدم صعود ایران به جام جهانی آفریقای جنوبی نسل طلایی و پر ستاره ایران به تدریج از مستطیل سبز خداحافظی کردند؛نسلی که علاوه بر عملکرد تیمی مناسب افتخارات فردی زیادی را هم کسب کردند تا فوتبال ایران به واسطه آنها وجهه بهتری را در آسیا و حتی جهان به خود بگیرد. پس از کنار رفتن این ستاره‌های محبوب و نامی تعداد لژیونر در فوتبالمان به شدت کاهش پیدا کرد، به گونه‌ای که ترکیب ثابت ایران در جام جهانی برزیل تنها سه بازیکن شاغل در اروپا به خود می‌دید. نگاه مثبت کارلوس کی‌روش به لژیونر‌ها بازیکنان ایرانی را مشتاق به بازی بیشتر در تیم‌های اروپایی کرد تا بازهم شاهد حضور تعداد زیادی لژیونر در تیم ملی کشورمان باشیم. به گونه‌ای که 7 بازیکن ثابت تیم ملی در بازی مقابل ازبکستان هم اکنون شاغل در یک لیگ اروپایی هستند و البته تعدادی دیگر از لژیونرهایمان هم مجالی برای زورآزمایی در ترکیب اصلی پیدا نکردند. در پایین نگاهی خواهیم داشت به لژیونر‌های فوتبالمان در فصل منتهی به جام جهانی:

علیرضا حقیقی: علیرضا در سه سال اخیر تنها در 28 بازی باشگاهی به میدان رفته؛ این بازیکن پس از مصدومیت و عدم توفیق در پیوستن به تیم پورت واله از سطح سوم لیگ انگلستان به اسکیلستونا پیوست تا علاوه بر نجات این تیم از سقوط به دسته پایین‌تر شرایط را برای حضور دوباره‌اش در جام جهانی فراهم کند.

میلاد محمدی: بازیکن احمد گروژنی توانسته عملکرد خوبی را از خود در 23 بازی که برای این تیم انجام داده ثبت کند و دو گل هم به ثمر برساند. میلاد دو فصل دیگر با تیم روس قرارداد دارد.

احسان حاجی صفی: احسان پس از تجربه ناموفق در اف اس وی فرانکفورت این‌بار به یونان رفته و همبازی شجاعی شده. احسان در هر دو مسابقه این تیم در مقابل گوریسا به صورت ثابت به میدان رفت تا تیمش به مرحله سوم مقدماتی لیگ اروپا صعود کند.

رامین رضاییان: پیوستن به اوستنده بلژیک بهترین راه برای بازیکنی بود که از پرسپولیس کنار گذاشته شد. رامین برای حضوری ثابت در تیم ملی باید عملکرد خوبی را در تیم پنجم فصل گذشته لیگ بلژیک بجا بگذارد.

سعید عزت اللهی: سعید که با روستوف در لیگ قهرمانان هم بازی کرد و حتی یک گل هم در پلی‌آف این مسابقات به ثمر رساند در نیم‌فصل به صورت قرضی به آنژی ماخاچ قلعه پیوست و 10 بازی برای این تیم انجام داد. سعید این فصل را هم در روستوف توپ خواهد زد.

علی کریمی: او در لوکوموتیو زاگرب توانست 9 بار به میدان برود که هفت بار آن به طور فیکس بود و حتی یک گل هم در لیگ HNL کرواسی به ثمر رساند. مشخص نیست کریمی این فصل را در کدام تیم بازی کند.

علیرضا جهانبخش: شاید بتوان او را موفق‌ترین لژیونر ایران در سال گذشته معرفی کرد. عملکرد فوق‌العاده او باعث شد تا در تیم منتخب لیگ هلند قرار بگیرد و بتواند 12 بازی را هم در لیگ اروپا و مسابقات پلی-آف به میدان برود که البته حاصل آن یک گل بوده است. علیرضا یکی از بهترین پاسور‌های لیگ هلند هم بود و حتی توانست 9 گل در فصل گذشته به ثمر برساند.

مسعود شجاعی: مسعود 30 بازی را برای پانیونیوس به صورت ثابت انجام داد و سه گل به ثمر رساند تا ثابت کند همچنان بازیکن حرفه‌ای و مورد اعتمادی است. مسعود هم مانند کریمی، جهانبخش، انصاری فرد و البته حاج صفی شانس حضور در لیگ اروپا را دارد.

اشکان دژاگه: بهترین لژیونر ایران در سال 2014 هنوز تصمیمی برای فصل آینده خود نگرفته؛ اشکان فصل گذشته را در وولفسبورگ گذراند و تنها در دو بازی پلی‌آف این تیم دقایقی فرصت حضور در زمین پیدا کرد.

کریم انصاری فرد: عملکرد مناسب کریم در پانیونیوس باعث شد تا المپیاکوس به مشتریان او اضافه شود و در نهایت کریم را به خدمت در آورد. کریم که دو گل در لیگ اروپا و 15 گل در لیگ یونان به ثمر رسانده امیدوار است به ترکیب ثابت تیم ملی در جام جهانی برسد، هرچند کار بسیار سختی پیش رو دارد.

سردار آزمون: سردار که پنجمین گلزن برتر ملی ایران محسوب می‌شود 6 گل در رقابت‌های مختلف اروپایی به ثمر رسانده تا در همین سن کم نشان بدهد تجربه بین‌المللی بالایی دارد.

رضا قوچان نژاد: رضا در فصلی که گذشت یکی از بهترین سال‌های زندگی حرفه‌ای خود را سپری کرد و توانست دومین گلزن برتر هلند شود. هرچند او در دو سه سال اخیر نتوانسته سردار را جا بگذارد اما همچنان می‌تواند وزنه‌ای بزرگ برای تیم ملی ایران لقب بگیرد.

کاوه رضایی: کاوه که با پیوستن به استقلال نتوانست به تیم ملی راه پیدا کند این بار به دنبال رویاهای خود در شارلروای بلژیک می‌گردد.