اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی از سوی وزارت ورزش و جوانان آماده شده و برای بررسی بیشتر در اختیار برخی از فدراسیون‌ها نیز قرار گرفته که برای نخستین بار آن را انتشار می‌دهد.

در این اساسنامه مطالبی وجود دارد که به نظر می‌رسد باید بررسی دوباره‌ای بر روی آنها صورت بگیرد و حتی تغییراتی ایجاد شود.

اولین نکته ابهام‌آمیز و شاید هم مهمترین نکته مربوط به تبصره یک در ماده 17 است؛ جایی که درخصوص ریاست مجمع عمومی فدراسیون‌ها صحبت می‌شود. در این تبصره آمده است: « رئیس فدراسیون جلسه مجمع عمومی را شروع نموده و رئیس جلسه مجمع توسط اعضا انتخاب و بر اساس دستور جلسه، مجمع را اداره می‌کند. »

متن کامل اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی/ چند تغییر و یک ابهام بزرگ؛ رئیس با رای‌گیری انتخاب می‌شود؟

با توجه به حضور وزیر ورزش و یا یکی از معاونانش در جلسه مجمع عمومی، رای افراد حاضر در جلسه بالطبع به سود وزارت ورزش خواهد بود (مگر آنکه اتفاق نادری رخ دهد) و این بدان معناست که رئیس فدراسیون در این جلسه ریاست را بر عهده نخواهد داشت و رئیس مجمع وزیر یا معاون وزیر خواهد بود. این موضوع از آنجا مهم است که هم اکنون در فدراسیون تیراندازی با کمان رئیس مجمع، رئیس فدراسیون است و همین امرباعث شده وزارت ورزش تاکنون نتواند انتخابات این فدراسیون را برگزار کند. در این فدراسیون طبق اساسنامه قبلی رئیس فدراسیون حتی در حضور وزیر هم ریاست مجمع را بر عهده دارد.

مورد بعدی در بند یک از ماده 18 است. در این بند آمده که انتخاب، عزل یا پذیرش استعفای رئیس فدراسیون جزو اختیارات مجمع عمومی است. در حالی این بند در اساسنامه وجود دارد که پیش از این، سابقه عزل و پذیرش استعفا از سوی وزیر را در ورزش کشور داشته‌ایم.

متن کامل اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی/ چند تغییر و یک ابهام بزرگ؛ رئیس با رای‌گیری انتخاب می‌شود؟

مسئله سوم مربوط به ماده 28 بند 5-2 است. در این بخش از اساسنامه اشاره شده که نامزدهای ریاست فدراسیون باید دارای مدرک کارشناسی ارشد معتبر باشند. در حال حاضر تحصیلات برخی از روسا کارشناسی است و با اجرایی شدن اساسنامه جدید، چنین روسایی باید عطای ریاست را به لقایش ببخشند و دیگر نمی‌توانند در انتخابات حضور پیدا کنند.

آخرین موضوع نیز باز هم در ماده 32 و البته در بند 2-2 است. در این بخش عنوان شده که دبیران فدراسیون‌ها باید حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند. با اجرایی شدن این اساسنامه نیز قطعاً برخی از دبیران باید محل کار خود را ترک کنند؛ چرا که سطح تحصیلاتشان پایین‌تر است. البته همان‌طور که عنوان شد، این اساسنامه به دست برخی فدراسیون‌ها رسیده و دبیران آنها از حالا به دنبال بالا بردن مدرک تحصیلی خود افتاده‌اند.

برای مشاهده اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی اینجا را کلیک کنید.