وقتی شخصی در انجام کاری بارها و بارها شکست می خورد؛ می توانیم بگوییم آن شخص در آن کار نقطه ضعف دارد.

مثلا من در زندگی شکست می خورم؛ پس زندگی کردن نقطه ضعف من است. از آن جایی که شما مقاله های من را می خوانید، می توانم با اطمینان بگویم که استفاده مناسب از زمان و هدر ندادن آن، نقطه قوت شما نیست و از آن جایی که فوتبالیست ها هم انسان هستند، آن ها هم نقاط ضعف خود را دارند.

مسلما هیچ انسانی کامل نیست و این در مورد فوتبالیست ها هم صادق است.

بنابراین بدون تلف کردن وقت به سراغ پنج فوتبالیست برتر دنیا و نقطه ضعف بزرگشان می رویم.

1- پای راست لیونل مسی:

چیزهای بسیار کمی در دنیا وجود دارند که بی ارزش باشند. خنده های پدر و مادری که به فرزندشان افتخار می کنند؛ لبخند شما بعد از تولد اولین فرزند، خوردن پیتزا و پای چپ لیونل مسی از مواردی هستند که ارزش خاص خود را دارند.

پای چپ لیونل مسی مثل قلموی پیکاسو می ماند؛ در حالی که زمینی که مسی بر روی آن پا به توپ می شود، مثل پرده نقاشی است. پرده ای که رویاها بر روی آن کشیده می شوند.

 

پنج فوتبالیست برتر دنیا و نقاظ ضعفشان

همه رویا می بینند؛ اما آن چه یک انسان عادی را به یک هنرمند تبدیل می کند، توانایی او در تبدیلِ رویا به واقعیت است. هنر فقط موسیقی و یا نقاشی نیست؛ بلکه وقتی شما به ندای قلبتان گوش می کنید و بعد آن را با ذهنتان هماهنگ می نمایید در واقع تبدیل به یک هنرمند شده اید و می توانید اثری شگفت بیافرینید. این، همان کاری است که پیکاسو انجام می داد و درست همان کاری است که مسی با پای چپ خود در زمین انجام می دهد. اما مشکل جایی است که توپ بر پای راست او قرار می گیرد؛ انگار آنجا دیگر ذهن و قلب مسی همراستا نیست. در واقع قدرت پای چپ مسی فاصله زیادی با پای راستش دارد.

به نظر می رسد وقتی توپ روی پای راست مسی است او دیگر رویا نمی بیند و بدون رویا چگونه شما می توانید خالق شگفتی ها شوید.

2- نیمار- قدرت سرزنی

فوتبال ارتباط نزدیکی با علم ظرافت و زیبایی شناسی دارد. بهترین ویژگی فوتبال این است که می تواند برای مدت زمانی، مردم را از ناراحتی ها و نگرانی هایشان دور کند که این قدرت ویژه فوتبال است.

در این روزگار و جهانی که فلسفه اش بر روی احساسات و مسائل فردی بنا شده؛ این که یک ورزش بتواند شما را برای مدتی از خودتان دور کند و بتوانید مشکلات و نگرانی های خود را با آن پشت سر بگذارید؛ حتما دارای ارزش خاصی است. فوتبال این کار را انجام می دهد و بازیکنانی مثل نیمار باعث می شوند شما برای مدتی واقعا خودتان را فراموش کنید. وقتی نیمار با توپ و با سرعت خاص خود حرکت می کند مدافعان حریف را به راحتی کنار می زند؛ درست مثل گردی که روی شانه هایش نشسته باشد و آن ها را بتکاند. درست مثل جنگجوی یونانِ باستان که دشمنانش را یک تنه شکست می داد؛ نیمار هم به تنهایی بازیکنان حریف را پشت سر می گذارد.

 

پنج فوتبالیست برتر دنیا و نقاظ ضعفشان

توپ را به ستاره برزیلی بدهید و ببینید که او با توپ جادو می کند. اما اگر توپ بر روی سر نیمار قرار بگیرد. توانایی او در سرزنی فاصله بسیاری با مهارتش در پا به توپ شدن دارد و این همان مشکلی است که حتی پله بزرگ را هم ناراحت کرده است.

پله در مصاحبه با یک نشریه ورزشی در این باره گفته:" نیمار بازیکن خوبی است اما او در طول زندگی حرفه ایش چند بار با سر گل زده است؟ نیمار خوب است اما واسکونسلوس هم تیمی من در سانتوس ده برابر از نیمار بهتر است."

پله عادت به بزرگنمایی دارد بنابراین من از قسمت واسکونسلوس می گذرم، اما به هر حال نیمار قدرت سرزنی خوبی ندارد و مسی با وجودی که از او کوتاه قامت تر است؛ در سرزنی بسیار حرفه ای تر عمل می کند.

3- ادن آزار- گلزنی

دلیل دور ماندن آزار از رقابت برای کسب توپ طلای بهترین بازیکن سال جهان چیست؟

آزار با یک عدد پرتغال کاری می کند که بازیکنان دیگر با توپ نمی توانند انجام دهند. او مهارت فوق العاده ای در دریبل زنی داشته و از دیدِ بسیار خوبی برای تشخیصِ راه های نفوذ برخوردار است و از طرفی قابلیت حفظ توپ را در شرایط سخت دارد.

وقتی شما به فوتبال آزار نگاه می کنید؛ از خود می پرسید چرا این بازیکن هنوز نتوانسته جایزه توپ طلای بهترین بازیکن سال را ببرد؟ جواب را می توانید در سطرهای زیر بیابید:

 

پنج فوتبالیست برتر دنیا و نقاظ ضعفشان

به دیدار منچستر سیتی و چلسی در آگوست سال 2015 بازمی گردیم. کمی بیش از بیست دقیقه به پایان این رقابت، ادن آزار در سمت چپ میدان به دیه گو کاستا پاس داد در حالی که ستاره اسپانیایی بین باکاری سانیا و وینسنت کمپانی قرار داشت؛ وقتی شما به این پاس نگاه می کنید مهارت آزار را در پیدا کردن هم تیمی ها و دقت بالای پاس هایش می بینید؛ اما در همین زمان می توانید متوجه ایراد کار او هم بشوید.

آزار بعد از دادن پاس به کاستا؛ فکر کرد وظیفه اش را انجام داده، به همین دلیل سرعتش را کم کرده و به آرامی به سمت جلو دوید. دیه گو کاستا در آن هنگام بین دو بازیکن گیر افتاده بود اما با مهارتی مثال زدنی ویسنته کمپانی را فریب داده و از دور خارج کرد. در همین زمان کاستا؛ ستاره بلژیکی را بر روی خط محوطه جریمه حریف دید و به او پاس داد.مانگالا به سمت آزار آمد اما ستاره بلژیکی او را فریب داد، بعد کلاروف به سمت آزار آمد اما ستاره بلژیکی در این زمان به سمت دروازه شوت کرد که توپ مستقیم به طرف جو هارت حرکت کرد.

اینجا شما متوجه دو نکته مهم می شوید: اول این که آزار در گلزنی اصلا غریزه ذاتی کریس رونالدو را ندارد. اگر آزار از غریزه ذاتی رونالدو در گلزنی برخوردار بود؛ وقتی در جناج چپ به کاستا پاس داد؛ بلافاصله به سمت جلو حرکت می کرد و به ستاره اسپانیایی اجازه می داد دوباره توپ را به کنار زمین و به طرف او بفرستد.

نکته دوم: ادن آزار قدرت تمام کنندگی خوبی ندارد و این به خوبی توضیح می دهد چرا آزار به عنوان مهاجم نوک به میدان نمی رود.

4- مانوئل نویر - تمرکز

نویر بازیگوش ترین گلر نسل ماست. دروازه بانی که بیشتر وقت خود را نه در محوطه جریمه تیم خودی که در نزدیکی دایره میانی زمین می گذراند و برای دیدنِ بعضی از رفلکس ها و نمایش های او واقعا باید شانس داشته باشید!

 

پنج فوتبالیست برتر دنیا و نقاظ ضعفشان

در دیدار مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان فصل قبل، کریم بنزما از جناح چپ به رونالدو پاس داد ستاره پرتغالی با نوک پا یک ضربه به توپ زد تا آن را کنترل کند و سپس به سمت چپِ مانوئل نویر حرکت کرد و نهایتا توپ را به سمت راست دروازه بان آلمانی شلیک کرد. این در حالی است که نوبر همچنان در حال حرکت به سمت چپ بود و توپ از سمت راست او به طرف دروازه حرکت می کرد! اما شاهکار نویر در این صحنه به آن جا باز می گردد که دروازه بان آلمانی فقط با حرکت بازوی راست و بدون حرکت دادن قسمت دیگری از بدنش، تمام سعی خود را برای مهار توپ کرد و از گل شدن آن جلوگیری نمود.

ارزش کار نویر به این است که توجه کنیم، این شوت به وسیله بازیکنی مثل رونالدو زده شد که ناسا می تواند از پاهایش به عنوان لانچرِ شاتل های فضایی خود استفاده کند و بدین ترتیب بیلیون ها دلار در هزینه های مصرفی خود صرفه جویی نماید!!

در حال حاضر بایرن مونیخ در وضعیتی به سر می برد که نویر می تواند در هر مسابقه، همان جا جلوی دروازه جای خود را انداخته و بخوابد!! البته این کاری است که او حداقل از نظر روانی و فکری گاهی انجام می دهد. تمرکز پایین نویر گاهی باعث به وجود آمدن اشتباهات بسیار خنده داری از سوی او می شود.

5- رونالدو- قدرت دریبل زنی

این مقاله را با نقطه ضعف کریستیانو رونالدو برنده توپ طلای بهترین بازیکن سال فوتبال جهان تمام می کنیم. آیا رونالدو را در منچستر یونایتد دیدید؟ کریس رونالدوی منچستر یونایتد در اولدترافورد می توانست در تمام طول یک روز مدافعان حریف را دریبل کند و باز هم خسته نشود! اما رونالدو در رئال مادرید تبدیل به ماشین گلزنی شده است. در رئال مادرید وقتی کریس در محوطه جریمه حریف حضور دارد کافی است به او پاس بدهید و بعد از ان منتظر جشن شادی گل باشید! در حالی که می توانید دروازه بان حریف را ببینید که با ناراحتی و ناامیدی توپ را از داخل دروازه بیرون می آورد و اگر اتفاقی به جز این بیفتد؛ یعنی اتفاقی غیر طبیعی رخ داده است!

 

پنج فوتبالیست برتر دنیا و نقاظ ضعفشان

رونالدو با وجود رساندن مهارتش در گلزنی به حد اعلی، از نظر تکنیکی و دریبل زدن اصلا آن بازیکن قبلی نیست و البته کریس این کار را از عمد کرده تا بتواند بیشتر گل بزند.

در حال حاضر رونالدو اگر اقدام به دریبل زنی هم کند کمتر در انجام صحیح آن است. فصل قبل بدترین فصل رونالدو از نظر دریبل زنی بود تا جایی که او آمار میانگین 0.9 دریبل صحیح در هر دیدار را از خود به جا گذاشت. که بدترین آمار او از این نظر در کل دوران فوتبالش می باشد.