تیم فوتبال نفت تهران را باید تیمی عجیب در لیگ برتر دانست. تیمی که از بدو حضورش در لیگ برتر همواره با حواشی خاصی روبرو بود، فصل گذشته با رسیدن به قهرمانی جام حذفی نخستین جام تاریخ این باشگاه به دست آمد و در حالی که همچنان منابع مالی این باشگاه مشخص نیست، علی کریمی یکی از ستاره‌های تاریخ فوتبال ایران بعنوان سرمربی با این تیم به توافق رسید و کارش را آغاز کرد.

نفت تهران در فصل ۸۹-۸۸ از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود کرد و در فصل ۹۰-۸۹ اولین سال حضورش در لیگ برتر را تجربه کرد. این تیم در اولین سال حضورش در لیگ برتر با حسین فرکی که بعدها دو بار با تیم های فولاد و سپاهان قهرمانی لیگ برتر را تجربه کرد، در آخرین روز مسابقات و به لطف مساوی یک - یک با تیم شاهین بوشهر در رده سیزدهم جدول قرار گرفت و در لیگ برتر ماندنی شد. 

نفتی‌ها اولین سال حضورشان در لیگ برتر را با حسین فرکی تجربه کردند و بعد از آن یحیی گل‌محمدی، علیرضا منصوریان، علی دایی و علی کریمی نیمکت نشینان دیگر این تیم تهرانی بودند. 

نفت تهران از همان بدو ورودش در لیگ برتر با چالش‌های متفاوتی از جمله انتقال به شهری به جز تهران، خروج از بخش دولتی و واگذاری به بخش خصوصی و دست به دست شدن در بخش خصوصی حالتی طلسم شده داشت و با وجود این که در بعد نتیجه گیری عملکرد خوبی داشت، اما همواره به لحاظ مالکیت و منابع مالی با مشکلات و چالش‌های فراوانی همراه بود.

نفتی‌ها در همه این سالهای اندکی که در لیگ برتر بودند، یکبار فاتح جام حذفی شدند، یکبار به فینال جام حذفی رسیدند و یک بار هم به مقام سوم مسابقات لیگ برتر رسیدند و در لیگ قهرمانان آسیا هم یکبار تا جمع هشت تیم برتر صعود کرد.

وجه مشترک همه مربیانی که از ابتدای حضور این تیم در لیگ برتر روی نیمکت آن نشستند، ملی پوش بودن آنها در سالهای مختلف و به خصوص در اواخر دهه ۹۰ و اوایل صده جدید میلادی بود. همه مربیان این تیم سابقه حضور در جام جهانی را در کارنامه شان دارند.

حسین فرکی که در جام جهانی ۷۸ سه بار با پیراهن تیم ملی ایران برابر تیم های ملی هلند، اسکاتلند و پرو به میدان رفت. ضمن این که فرکی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان هم بعنوان دستیار برانکو روی نیمکت تیم ملی ایران نشست تا تنها فردی باشد که سابقه حضور در جام جهانی در کسوت بازیکن و مربی را داشته باشد.

علیرضا منصوریان و علی دایی دو ملی پوش کشورمان در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بودند و البته علی دایی در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز به همراه یحیی گل‌محمدی و علی کریمی به میدان رفتند تا بلاتکلیف و یا بهتر است بگوییم بلامالک ترین تیم لیگ برتری، همواره از مربیانی روی نیمکت تیمش استفاده کرده و می‌کند که بعنوان بازیکن سابقه حضور در جام جهانی را دارند. 

علی کریمی بعد از فرکی، گل‌محمدی، منصوریان و دایی، پنجمین سرمربی تیم نفت تهران در تاریخ حضور این تیم در لیگ برتر محسوب می‌شود. کریمی در سخت ترین روزهای نفت به این تیم رسید و حالا نه تنها مشکلات مالی گذشته گریبان قهرمان جام حذفی کشور را گرفته، بلکه این تیم برای حضور در فصل جدید هم با مشکلات فراوانی مواجه است. نماینده کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا آنچنان با علی کریمی غرق در مشکلات مالی است که نامش بعنوان تنها تیم لیگ برتری که قادر به برگزاری اردوی پیش فصل نبود مطرح شد. 

نفتی‌ها در همه سالهای گذشته هم در حالی موفقیت‌هایی را کسب کردند که با مشکلات مالی و مالکیتی مواجه بودند. حال باید دید این روند در این تیم در فصل جاری با علی کریمی هم ادامه خواهد داشت یا خیر.