سازمان لیگ فوتبال ایران برنامه ی جامع لیگ هفدهم را پیش از شروع فصل به تیم های لیگ برتری ارائه خواهد کرد.
 
هفدهمین دوره ی لیگ برتر فوتبال ایران با تصمیم سازمان لیگ از چهارم مردادماه شروع می شود. با توجه به برگزاری مسابقات مقدماتی المپیک و اردوهای آماده سازی تیم ملی در فصل پیش رو، برنامه لیگ از اهمیت دو چندانی برخوردار است. سازمان لیگ همچنین در برنامه ریزی فصل پیش روی فوتبال ایران باید حضور پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و البته مسابقات جام حذفی و فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا را در نظر داشته باشد. در ادامه به بررسی تقویم نهایی سازمان لیگ فوتبال ایران برای فصل پیش روی لیگ برتر و مسابقات جام حذفی می پردازیم؛
شروع و پایان لیگ و جام حذفی
 
لیگ هفدهم در تاریخ 4 مردادماه آغاز خواهد شد و تیم ها در اولین آخر هفته ی مردادماه مسابقات خود را آغاز می کنند. همچنین سوپرکاپ فوتبال ایران نیز یک هفته پیش از شروع لیگ برتر و در تاریخ 30 تیرماه برگزار می شود. هفته پایانی لیگ برتر در تاریخ جمعه 7 اردیبهشت ماه برگزار می شود تا لیگ هفدهم، 10 ماه در جریان باشد.
 
تاریخ 15 آذر ماه نیز از سوی مسئولان سازمان لیگ به عنوان نیم فصل لیگ برتر در نظر گرفته شده و مسابقات به مدت دو هفته تعطیل خواهند بود.
 
مسابقات جام حذفی نیز از تاریخ 16 شهریور ماه آغاز می شود و فینال این مسابقات در تاریخ 12 اردیبهشت ماه در خرمشهر برگزار خواهد شد تا سر انجام این مسابقات نیز یک هفته بعد از پایان لیگ مشخص شود.
آخر هفته های فوتبالی در انتظار لیگ
 
سازمان لیگ تلاش کرده تا لیگ هفدهم در روزهای پایانی هفته برگزار شود. 22 هفته از مسابقات لیگ برتر در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می شود که این موضوع می تواند در پر شدن ورزشگاه ها و استقبال مردم نیز تاثیر زیادی داشته باشد.
 
برگزاری مسابقات در روزهای پایانی هفته یکی از اهداف مهم سازمان لیگ در این فصل بود که به نظر می رسد به دستیابی آن نزدیک شده اند و برگزاری بیش از 70 درصد بازی ها در این روزها، یک گام رو به جلو خواهد بود.
آبان و اسفند خلوت ترین ماه های لیگ
 
اسفندماه اما کم ترافیک ترین ماه سال است؛ در اسفند تنها دیدارهای هفته های بیست و چهارم و بیست و پنجم لیگ انجام خواهد شد و بعد از تاریخ 11 اسفند، لیگ به مدت یک ماه تعطیل است. در این یک ماه، مسابقات جام حذفی، لیگ قهرمانان آسیا و البته اردوهای تیم ملی پیگیری می شود.
 
ماه آبان نیز شرایطی مشابه اسفند دارد. در آبان تیم ها تنها بازی های خود در هفته ی یازدهم و دوازدهم را برگزار می کنند و در دیگر روزهای ماه نیز اردوی تیم ملی برگزار می شود.
5 هفته لیگ در دی برگزار می شود
 
ماه دی اما پر ترافیک ترین هفته ی لیگ هفدهم خواهد بود. با تصمیم سازمان لیگ هفته های شانزدهم تا بیستم در این ماه پیگیری خواهد شد و تیم ها فشردگی زیادی را در این مدت تحمل خواهند کرد.
 
مرداد ماه نیز البته وضعیتی مشابه دی دارد و 4 هفته از مسابقات و بخشی از مسابقات هفته پنجم در این ماه انجام می شود اما دی همچنان شلوغ ترین ماه لیگ برتر خواهد بود.
اهمیت حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان
 
سازمان لیگ در برنامه اعلام شده به تیم ها، احتمال حضور پرسپولیس در فینال مسابقات لیگ قهرمانان را در نظر گرفته و برنامه ریزی خود را با این فرض به تیم ها ارائه کرده است. اولین دیدار پرسپولیس هر چند همزمان با مسابقات هفته پنجم لیگ است اما سازمان لیگ برای تنها نماینده ایران در آسیا تاریخ برگزاری جدیدی را ارائه کردند تا تیم برانکو دغدغه ای از این بابت در مسابقات آسیایی نداشته باشد.
لیگ قهرمانان آسیا زودتر آغاز می شود
 
دیدار پلی آف نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا در تاریخ 10 بهمن برگزار می شود و مسابقات دور گروهی نیز در هفته ی پایانی همین ماه آغاز خواهد شد. نمایندگان ایران در آسیا، در بهمان ماه یک دیدار، در اسفند 3 دیدار و در فروردین نیز دو دیدار در مرحله ی گروهی و پیش از پایان لیگ انجام خواهند داد اما دیدارهای مرحله ی بعدی بعد از پایان مسابقات لیگ برتر انجام می شود.