غلامحسین زمان‌آبادی درباره برنامه‌های کمیته فرهنگی، اجتماعی و بازی جوانمردانه فدراسیون فوتبال در روز بازی ایران و ازبکستان اظهار داشت: همان‌طور که ریاست محترم فدراسیون فوتبال اعلام کرده‌اند، برنامه تقدیر از رؤسای سابق فدراسیون پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در بازی دوشنبه شب در دستور کار قرار دارد. استدلال ما این است که دیگران کاشتند و ما برداشت کردیم و ما باید بکاریم تا دیگران برداشت کنند. ما اگر امروز  روز در شرایط مطلوب فعلی هستیم بدون تردید نباید از تلاش رؤسای سابق بگذریم.

وی ادامه داد: زمانی ما در آسیا حرفی برای گفتن نداشتیم و حریفان ما تیم‌هایی چون پاکستان بودند و نهایت فکر ما حضور در جام منطقه‌ای بود. کل آمال  این بود که در جام منطقه‌ای نتیجه بگیریم. پس از چند سال در آسیا حرف‌هایی برای گفتن پیدا کردیم. همین‌طور پیش آمدیم و به جام جهانی رسیدیم. پس از آن به مرحله‌ای رسیدیم که در رده بندی فیفا در رده‌های درخشان ایستادیم و امروز که دیگر در قله آسیا می‌درخشیم.

رئیس کمیته فرهنگی، اجتماعی و بازی جوانمردانه فدراسیون فوتبال افزود: برای همین در گام نخست از داشته‌های خودمان و چکیده‌های فوتبال‌مان تجلیل می‌کنیم تا به یاد بیاوریم که  حاصل زحمات آنها را درو می‌کنیم. بر این اساس بنا داریم در بازی مقابل ازبکستان از ذخیره‌های فوتبال کشور یا به تعبیری چهره‌های ماندگار فوتبال کشور تجلیل کنیم و به نسل جوان‌مان بگوییم که اینها زحمتکشان فوتبال کشور هستند و عمر و جوانی‌شان را صرف فوتبال کردند. خوشبختانه حدود 90 درصد رؤسای سابق فدراسیون فوتبال پس از انقلاب شکوهمند اسلامی اعلام آمادگی کرده‌اند تا دوشنبه در ورزشگاه آزادی حاضر شوند. دو نفر از عزیزان در خارج از کشور هستند و یک نفر هم به دلیل حضور در جلسه‌ای بسیار مهم، شاید نتوانیم خدمت‌شان باشیم.

زمان‌آبادی خاطرنشان کرد: در جریان تجلیل از این عزیزان، قصد داریم بنر تصاویر آنها را در صورتی که موافقت ناظر را بگیریم در ورزشگاه آزادی نصب کنیم. همچنین تصاویر آنها در اسکوربرد به نمایش در می‌آید. ضمن اینکه فرش‌های کامپیوتری منقش به تصاویر عزیزان هم بافته شده که با عنوان چهره ماندگار از سوی رئیس فدراسیون فوتبال به آنها اهدا می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های دیگری هم آن شب در ورزشگاه آزادی داریم. در این مدت یک کار پژوهشی انجام شده که اساتید فن حضور یافتند تا آسیب‌های فوتبال را شناسایی کنیم. به طور کلی ما دو کار فرهنگی را مدنظر داریم. یکی بحث‌های فیزیکی بازدارنده است. مانند اینکه همه صندلی‌های استادیوم باید شماره‌دار شوند. دوربین‌ها در بخش‌های مختلف که کاملاً همه اتفاقات را پوشش بدهند، استفاده از نیروهای انسانی به عنوان مشوقین از سوی خود تماشاگران در دستور کار قرار بگیرد و در نهایت با حضور نیروهای زحمتکش نیروی انتظامی موضوعات به بهترین شکل پیش برود.

رئیس کمیته فرهنگی، اجتماعی و بازی جوانمردانه فدراسیون فوتبال ادامه داد: یک بحث هم مسائل تشویقی است که موضوع تکریم ارباب رجوع یا به عنوان دیگر تکریم تماشاگر در دستور کار است. حتی استفاده از تورهای یک روزه برای تماشای فوتبال هم در برنامه‌های آتی قرار دارد تا بتوانیم تماشاگر را به وررشگاه بیاوریم و برایش امکانات رفاهی در نظر بگیریم و سپس به منزل بازگردانیم. قصد داریم با سازمان تبلیغات اسلامی تفاهمی امضا کنیم تا آسیب‌هایی که شناسایی شده است را به صورت تئاتر درمانی اعمال کنیم. بازیگران این‌ها عروسک‌های غول پیکیری به ارتفاع شش متر هستتد که پیش از بازی و بین دو نیمه با سناریوهای از پیش تعیین‌شده بحث‌های فرهنگی را پیش می‌برند.

زمان‌آبادی خاطرنشان کرد: نمونه این موضوع را در بازی ایران - ازبکستان خواهیم داشت که به صورت جُنگ شادی انجام می‌شود. چهره‌های این تئاترها از سمبل‌های قدیمی فرهنگ خودمان گرفته شده است. قطعاً در آینده سعی می‌کنیم هر هفته در مسابقات لیگ برتر گروه‌های تئاتر همه استان‌ها را فعال کرده و نمادهای عروسکی فوتبال را به جامعه معرفی کنیم. این در حالی است که رژه‌ای با حضور گروه 20 نفره پرچمداران جمهوری اسلامی ایران  قبل از مسابقه هم از دیگر برنامه‌های فرهنگی بازی با ازبکستان است.

انتهای پیام/