اتفاقاتی که در بازی با چین از سوی برخی هواداران تیم ملی رخ داد، مشخص بود از سوی فیفا بی جواب نمی ماند. تخلفاتی مانند لیزراندازی، پرتاب نارنجک و... که در بازی ایران و چین از روی سکوها صورت گرفت، فوتبال ایران را نگران کرده بود و حتی برخی اعتقاد داشتند ممکن است بازی دیدار ایران و ازبکستان بدون حضور تماشاگر برگزار شود اما در نهایت فیفا ، فدراسیون ایران را 50 هزار فرانک سوییس جریمه کرد.


جریمه ای که فیفا برای ایران در نظر گرفت باعث شد تا فدراسیون نشینان مجبور شوند مبلغ هنگفتی را به عنوان جریمه تخلفات در 3 میزبانی تقدیم فیفا کنند؛ مبلغی به میزان 138 هزار فرانک سوییس
اولین بار تیم ملی ایران به خاطر درگیری‌های شدید پایان بازی رفت مقابل قطر در ورزشگاه آزادی توسط فیفا ٤٠ هزار فرانک جریمه شد. جواد نکونام و چند تن از بازیکنان دو تیم هم با حکم کمیته انضباطی فدراسیون جهانی محروم شدند.


جریمه بعدی به برگزاری دیدار رفت تیم ملی مقابل کره‌جنوبی در روز تاسوعا ارتباط دارد که باعث شده بود تا تعداد زیادی از تماشاگران در ورزشگاه آزادی حضور یابند و در جریان مسابقه به عزاداری مشغول شوند. بعد از آن مسابقه بود که فیفا طبق گزارش ناظران خود، ایران را به خاطر سردادن شعارهای مذهبی و نصب بنرهای دینی به ٤٥ هزار فرانک، درج توبیخ و یک اخطار محکوم کرد. اعتراض‌های کارلوس کی‌روش به شرایط برگزاری بازی رفت تیم ملی ایران در مالزی مقابل سوریه در زمین و آب‌و هوای نا مناسب هم باعث شده بود فدراسیون با جریمه ٣ هزار فرانکی رو‌به‌رو شود.


حالا با در نظر گرفتن جریمه ٥٠ هزار فرانکی فیفا به خاطر حواشی بازی ایران مقابل چین مشخص می‌شود که در بازی‌های اخیر، فیفا فوتبال ایران را ١٣٨ هزار فرانک سوییس جریمه کرده‌اند که با احتساب هر فرانک ٣٨٠٠ تومان به پول ایران،‌ مشخص است فدراسیون متحمل جریمه ٥٢٦ میلیون تومانی تا به امروز شده است. مبلغی که در راه صعود به روسیه با آن تیم ملی می‌توانست دو اردوی دو هفته‌ای در بهترین کمپ‌های تمرینی و کشورهای دنیا در راه صعود به جام جهانی برگزار کند.


این در حالی است که مهدی تاج در آخرین نشست خبری اش از فرهنگ سازی برای هواداران حرف زد و اعلام کرد نباید اتفاقاتی بیفتد که فوتبال ایران متحمل جریمه های سنگین فیفا شود. حالا در آستانه بازی با ازبکستان که می تواند زمینه ساز جشن صعود به جام جهانی باشد، خیلی ها نگران هستند. اینکه در آن مسابقه اتفاقاتی رخ دهد و اینبار دیگر فیفا به جریمه نقدی بسنده نکند.