از مدت‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود که عمر همکاری ویسی با سپاهانی‌ها نمی‌تواند خیلی دوام داشته باشد. به خصوص از زمانی که طاهری جای باقریان را پشت میز مدیریتی این باشگاه گرفت. روابط ویسی و سپاهان بسان آتش زیر خاکستر بود و شاید برای همین بود که اعلام خبر جدایی وی از سپاهان خیلی هم باعث تعجب نشد.

ویسی آخرین و ششمین سرمربی در پنجمین تیم لیگ برتری بود که در سال ۹۵ از سمت خود برکنار شد و جایش را به فرد جایگزین داد تا پرونده تغییر و تحولات فصل شانزدهم در سال ۹۵ با ۶ تغییر در ۵ تیم بسته شود. آماری که نه می‌تواند برای لیگ برتر ما کم باشد و نه زیاد.

یحیی گل‌محمدی، فرهاد کاظمی، نادر دست نشان، خداداد عزیزی، رسول خطیبی و عبدالله ویسی شش سرمربی بودند که جای خود را به مجتبی حسینی، خداداد عزیزی، فیروز کریمی، اکبر میثاقیان، فرهاد کاظمی و زلاتکو کرانچار دادند.

به همین بهانه عملکرد برخی از مربیانی که در فصل شانزدهم فراز و نشیب داشتند و تا آستانه جدایی از تیم شان هم پیش رفتند را بررسی می کنیم. البته این دسته از مربیان هر چند تا آستانه اخراج پیش رفتند اما همچنان هدایت تیمشان را برعهده گرفتند.

* استقلال - منصوریان؛ به مو رسید اما پاره نشد

استقلال و علیرضا منصوریان بالانشین ترین تیم جدول هستند که دو بار تا آستانه جدایی پیش رفتند. منصوریان بعد از ۵ هفته ناکامی از ابتدای فصل در صورت شکست در دربی هفته ششم قطعا از جمع آبی‌ها جدا می‌شد که وی با یک مساوی در دربی ماندگار شد تا با سه پیروزی در هفته‌های هفتم، هشتم و نهم تا جدودی جایگاه خود در این تیم را تثبیت کند. وی در آغاز نیم فصل دوم و بعد از یک شکست خانگی برابر استقلال خوزستان باز هم تا آستانه برکناری پیش رفت اما این بار هم منصوریان به لطف چند پیروزی متوالی در بازی های بعدی در تیمش ماندگار شد.

* پیکان - جلالی؛ اگر قدری زودتر...

 گرچه از پیکان تازه لیگ برتری شده انتظار حضور در کورس بالای جدول نمی‌رفت و در مجموع باید به جلالی در تیمش نمره قبولی داد، اما عملکرد هفته‌های اخیر پیکان باعث شد تا سرمربی با تجربه این تیم با یک کارت زرد خفیف از سوی مدیران تیمش مواجه باشد. چه بسا اگر افت پیکان از اندکی قبل تر آغاز می شد، جلالی هم می‌توانست از اتوبوس مربیگری در لیگ برتر پیاده شود.

* گسترش فولاد تبریز - فراز کمالوند؛ تحمل کردند و نتیجه گرفتند

فراز کمالوند هم در این فصل یکی دو بار تا آستانه جدایی از گسترش تبریز رفت. حضور این تیم در هفته های ابتدایی فصل در قعر جدول جایگاه کمالوند را متزلزل تر از همیشه کرده بود. اما بهرحال مدیریت باشگاه تبریزی به کمالوند اعتماد کرد تا این تیم فعلا در کمرکش میانه جدول قرار داشته باشد.

* فولاد - سعداوی؛ حمایت از نعیم در اولین سال مربیگری

نعیم سعداوی در چهار پنچ هفته ابتدایی لیگ ضعیف ترین نتایج را گرفته بود و در انتهای جدول قرار داشت. در آن زمان هم بارها پرونده تغییرات در فولاد به جریان افتاد. اما بهر دلیلی بود سعداوی از فولاد جدا نشد تا این تیم هم از هفته پنجم به بعد کم کم نتایج قابل قبولی گرفته و هم اینک هم در میانه جدول قرار دارد.

* پدیده - مهاجری؛ جانشینش هم معرفی شد

رضا مهاجری حتی یکی دو بار هم از مربیگری پدیده کنار گذاشته شد. اما حمایت مالکیت در تیم پدیده بر مدیریت این باشگاه غلبه کرد تا بعد از آن که مهاجری یکی دو بارهم برای ساعاتی جای خود را به پرویز مظلومی داد، با حمایت مالک باشگاه پدیده به جای خود بازگردد. حمایت مالکیت باشگاه پدیده از مهاجری حتی باعث شد تا مدیریت در این باشگاه عوض شود، اما سرمربی این تیم ثابت بماند. 

* سایپا - فرکی؛ استعفایی که پذیرفته نشد

 حسین فرکی هم در سایپا نتایج خوبی نگرفت و بعد از آن که بارها بحث جدایی‌اش از سایپا پیش آمد، سرانجام خودش اقدام به استعفا کرد تا او نیز تا یک قدمی جدایی از تیمش پیش برود. اما مدیریت باشگاه سایپا با استعفای فرکی موافقت نکرد تا این تیم همچنان پیرو ثبات باشد.

* صبا - مرفاوی؛ بازگشت به زور!

صمد مرفاوی هم در نیم فصل نخست به هیچ وجه جایگاه مستحکمی روی نیمکت صبا نداشت. این تیم تنها یکبار آن هم برابر سایپا طعم پیروزی را چشیده بود و همواره در بین دو تیم انتهای جدول قرار داشت. بحث جدایی مرفاوی از صبا هم بارها تکرار شد. حتی یکبار مرفاوی استعفا داد و مدیران صبا که گویا منتظر چنین فرصتی بودند بلافاصله سهراب بختیاری زاده را بعنوان جانشین او مطرح کردند. اما مرفاوی بعد از آن ابراز پشیمانی کرد و به تمرینات تیمش رفت تا او نیز شامل این تغییرات نگردد.