مجمع انتخاباتی فدراسیون دوچرخه سواری ششم دی ماه با رقابت بین ۹ کاندیدا و با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد. در پایان این مجمع خسرو قمری موفق شد با بدست آوردن حداکثر آراء برای بار دوم از خانواده دوچرخه سواری رای اعتماد گرفته و بر مسند ریاست فدراسیون دوچرخه سواری بنشیند. 

وی پس از انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون دوچرخه سواری از تغییر برخی برنامه ها و رئوس این فدراسیون خبر داد. از تغییراتی در کادر اداری تا فنی و مسئولین این رشته. از توجه بیشتر فدراسیون به توسعه دوچرخه سواری، توجه به تیم های ملی و مبارزه با دوپینگ و استفاده از خرد جمعی از اهالی این رشته در امور فدراسیون خبر داد. 

قمری در هفته ای که گذشت دبیر فدراسیون خود را منصوب کرد. پس از رفتن اصغر خالقی به دلیل قانون منع بکارگیری بازنشستگان، این بار شاهد حضور فردی جوان و با انگیزه در سمت دبیری فدراسیون دوچرخه سواری هستیم. 

برخی نخواستند با ما همکاری کنند

خسرو قمری در خصوص بازنگری در کادر فدراسیون و استفاده از افراد توانمند گفت: هفته  گذشته از تعدادی از نفراتی که می خواستیم تا از فکر و ایده آنها در پیشبرد امور فدراسیون استفاده کنیم تماس گرفتیم برخی اعلام آمادگی کردند و برخی با توجه به شرایط شان نخواستند به این جمع بپیوندند.

چهل نفر را مشخص کرده ایم

قمری ادامه داد: ما تقریبا ۴۰ نفر را مشخص کرده ایم و قرار است این نفرات دور هم جمع شوند و از بین شان تعدادی را مشخص کنیم تا از نظرات آنها در قسمت های مختلف فدراسیون استفاده کنیم. هدف مان از این کار این است که از یک خرد جمعی در پیشبرد امور فدراسیون در بخش های مختلف استفاده کنیم.  وی در پاسخ به این سوال که «آیا تغییراتی نیز در کادر اجرایی فدراسیون خواهید داشت؟»، گفت: قطعا نظرات این جمع می تواند به ما کمک کندکه در فضای فدراسیون چه کارهایی می توانیم انجام دهیم. 

«فدراسیون پزشکی ورزشی در آخرین همایش برگزار شده سه رشته از جمله دوچرخه سواری را به عنوان رشته های ورزشی که بیشترین آمار دوپینگ را دارد نام برده است. شما نیز یکی از سرفصل های برنامه های آینده خود را تشکیل کمیته ضد دوپینگ عنوان کرده اید، چه برنامه ای برای این کمیته دارید؟»

آموزش ها را بیشتر خواهیم کرد

وی در پاسخ به این سوال گفت: تلاش می شود نظارت ها بر بچه های دوچرخه سواری بیشتر شود آموزش ها را در دوپینگ بیشتر خواهیم کرد. برنامه های انتخابی ورزشکاران را براساس تست‌هایی که می تواند نظارت ها را بیشتر کند انجام می دهیم و این تست ها را ملاک ارزشیابی قرار می دهیم. در کمیته ای که راه اندازی می کنیم از ورزشکاران و افرادی که در این رشته فعال هستند استفاده خواهیم کرد. به طور قطع از مجموعه فدراسیون پزشکی را کمک خواهیم گرفت.

تست دوپینگ را جدی گرفته ایم

ما در چند سال گذشته در بیش از ۶۸ اردو و مسابقه و تور از ورزشکاران مان تست دوپینگ گرفته‌ایم که اگر تعداد تست ها را هم در هر نوبت اضافه کنیم تعداد قابل توجهی شده و این نشان می‌دهد نظارت ها خوب انجام شده است. ما از کمیته آنتی دوپینگ فدراسیون پزشکی ورزشی کمک می گیریم تا برنامه هایی که برای مبارزه با دوپینگ مد نظر داریم از مسیر قانونی خود دنبال شده و به اجرا در بیاید. 

وضعیت تیم ملی دوچرخه سواری چگونه است؟

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری پیرامون اردوها و برنامه های ورزشکاران برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا و حضور در سر تمرینات تیم ملی گفت: به اردوی تیم ملی هم سر زده ام. بچه‌های استقامت به اردوی عسلویه رفته اند و قرار است نفراتی که شرایط ضعیف تری دارند از اردو خارج شده و برخی از رکابزنان امید ما در مراحل بعد به آنها اضافه شوند. مربی تیم ملی هم به اهواز رفت تا شرایط را مورد ارزیابی قرار دهد تا اردوی پیست خانم ها و مردان به آنجا انتقال یابد.

شرایط اردو در هند را بررسی کردیم

خسرو قمری خاطرنشان کرد: ما از امکانات رایزن فرهنگی مان در هندوستان استفاده کردیم تا در صورت مهیا شدن برپایی اردو پیش از رقابتهای قهرمانی آسیا از امکاناتی که سالهای قبل هم پیش از شروع مسابقات از پیست چوبی میزبان استفاده می کردیم قبل از مسابقات استفاده کنیم. قرار بود چند روزی در صورتی که کشور هندوستان این امکان را در اختیار ما قرار دهد از پیست چوبی محل مسابقات آسیایی استفاده کنیم. اگر این اتفاق می افتاد خوب بود. در همان اهواز اردوها را تشکیل می دهیم و برای مسابقات قهرمانی آسیا آماده می شویم.

منتقدان را هم به فدراسیون می‌‎‎آورم

بعد از اردوها نتایج را پیش بینی می کنیم

وی ادامه داد: بچه های ما جوان هستند شاید کم تجربه باشند اما خوب پیش می روند. در صحبتی که با مربیان شده است شرایط ورزشکاران نسبت به قبل خوب است. برنامه های بدنسازی بچه‌ها هم خوب پیش می رود. تیم پیست به اردوی اهواز رفته؛ در این اردو به طور خاص روی مسائل تکنیکی تمرین خواهند کرد و بیشتر روی این مسئله تمرکز می کنیم. قطعا در این اردوهای آخر تست ها و ارزیابی های ما نهایی  می شود و می توانیم پیش بینی درستی از شرایط و نتایج تیم در مسابقات قهرمانی آسیا داشته باشیم. 

اولویت سروسامان دادن به اردوی تیم ملی است

قمری از برگزاری لیگ دوچرخه سواری که به دلیل سرما و شرایط فدراسیون لغو شده بود نیز خبر داد و افزود: این مرحله لیگ به دلیل سرما و تداخل با برنامه ها و اردوهای تیم ملی به تعویق افتاد. اولویت ما سرو سامان دادن به اردوی تیم ملی است و نزدیک به مسابقات می توانیم از ظرفیت برگزاری مسابقات لیگ برای ارزیابی بچه ها استفاده کنیم و هم اینکه لیگ را تمام کرده و بچه ها را به فضای رقابتی مهیا شده بفرستیم. مطمئنا در این صورت کمک خوبی به تیم ملی برای ارزیابی دقیق تر و آماده شدن بچه ها خواهد شد. 

آیا از نفرات دیگر در کمیته فنی استفاده می کنید؟

«در کمیته فنی که در چند ماه گذشته با حضور سرپرست فدراسیون برگزار شد شاهد دعوت فدراسیون از زنگی آبادی رئیس اسبق فدراسیون و ناصری سرمربی پیشین تیم ملی و از داوران مطرح بین المللی دوچرخه سواری بودیم آیا شما نیز قصد دارید از این دو نفر در کمیته فنی خود بهره ببرید؟»

وی در پاسخ به این سوال گفت: این نفرات افراد با تجربه ای هستند. آقای ناصری به کمیته فنی آمدند و از حضورشان استفاده شده است و از زنگی آبادی هم خواسته ایم به این کمیته بیاید. قصد داریم در گروه های مشورتی از نظرات این عزیزان استفاده کنیم اما این اتفاق در صورتی می افتد که این نفرات تمایل به همکاری با فدراسیون داشته باشند. پس از رای گیری و مشخص شدن رئیس فدراسیون بنده هر آنچه در گذشته بوده را به عنوان خوبی نگه داشته و بدی ها را دور ریخته ایم و توجهی به مسائل قبل نخواهیم کرد.

تلاش می کنیم منتقدین هم به فدراسیون بیایند

وی ادامه داد: تلاش ما در این است که همه طیف های مختلف حتی منتقدین هم به فدراسیون بیایند و از نظرات سازنده آنها استفاده کنیم. همه درها به روی همه اهالی این رشته باز است . اگر افراد نقد سازنده و نظارت سازنده برای پیشرفت دوچرخه سواری داشته باشند به طور قطع از آنها استفاده می کنیم. دوچرخه سواری متعلق به یک شخص به نام قمری نیست و هر کسی که نظرات خوبی داشته باشد می توان از آن نظر و ایده استفاده کرد. ما تلاش می کنیم تا اهداف و نظرات جامعه دوچرخه سواری را استفاده کرده و از آن در امور فدراسیون استفاده کنیم این مسئله باعث خوشحالی است تا بتوانیم از خرد جمعی در امور فدراسیون و تصمیم گیری های آینده استفاده کنیم. 

تکلیف ۴۰۰ میلیون تومان چه شد؟

«یک ماه قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری خبری از این مجموعه در رسانه ها منتشر شد. مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان پولی که برای خرید دوچرخه کنار گذاشته شده بود خرج شده و در حساب فدراسیون نیست ؟ قمری در روز انتخابات به صراحت به خبرنگاران گفت که این پول تنها ۲۰۰ میلیون بوده و خرج اعزام تیم به کاپهای آسیایی و مسابقات جهانی شده و حالا در حساب فدراسیون است. اما هنوز این سوال پا برجاست که فدراسیون در خردادماه سال جاری قصد خرید دوچرخه داشت و خبر از انعقاد قراردادی با یک تولید کننده آسیایی برای ورود دوچرخه و تامین اعتبارات از طریق حامیان مالی و بخشی از بودجه فدراسیون داده بود حالا تکلیف این دوچرخه ها چه می شود؟»

قمری در پاسخ به این ابهام این طور گفت: این خبر از پایه و اساس اش اشتباه بیان شده بود. به این صحبت ها یک مقدار شاخ و برگ اضافی داده شد و نقل محافل مختلف شد. گفتن این مطالب به آن شکل به هیچ وجه درست نیست و بنده ادامه این بیانات را قبول ندارم. موضوع کوچکی بود که یک نفر مطلبی را بیان کرد و شائبه هایی را ایجاد کرد. دوستانی که در این جند ماه در کنار فدراسیون بودند،  افراد ساخته شده و زحمت کشی بودند. یک سری صحبت هم بیان می شود که از ابتدا اصلا و ابدا این طور نبوده و از پایه نوع بیان و اطلاع رسانی اش اشتباه بوده است.

پول در حساب فدراسیون است

وی تاکید کرد: این پول هم اکنون در حساب فدراسیون است و با پیگیری که در روزهای اول کرده ام دوچرخه هایی که قبلا در رابطه با آن وقت گذاشته بودیم بار زده شده و ظرف مدت یکی دو ماه آینده به کشور وارد می شود. تا همان روال قبل دنبال شود. این دوچرخه ها را تا آخر سال با تامین منابع و نظراتی که وزارت ورزش و جوانان در بخش استعدادیابی دارند وارد کشور کرده و قصد داریم این دوچرخه ها را در هیات های استانی تقسیم کنیم. قطعا شاید این دوچرخه ها خیلی خیلی عالی نباشند اما می تواند کمک شایانی در بخش استعدادیابی به ما داشته باشد و حضور در مسابقات و برنامه های ما را در بخش های استانی تامین کند. خرید این دوچرخه ها با هزینه بسیار پایین برنامه ریزی شده البته در خرید آنها نظرات ورزشکاران و کارشناسان را گرفته بودیم. امیدواریم با استفاده از این دوچرخه ها راه را برای افراد مستعد بیشتر از قبل باز کنیم. 

منتقدان را هم به فدراسیون می‌‎‎آورم

جذب منابع مالی همیشه دغدغه است

خسرو قمری در ادامه خاطرنشان کرد: حضور و کمک حامیان مالی همیشه در فدراسیون های کوچک دغدغه ای است که هر مسئولی به دنبال راه کارهایی برای تشویق و حمایت از حضور این حامیان خصوصی است. در زمان ریاست چهارساله قبل قمری در فدراسیون دوچرخه سواری شاهد حضور یک حامی و پرداخت کمک مالی به ارزشی بالای یک میلیارد و پرداخت هزینه دستمزد یک مربی خارجی برای رشته کوهستان بودیم. اما قرارداد این حامی مالی تنها تا دی ماه سال جاری بوده است. این اسپانسر در آذرماه در جلسه برگزار شده در محل فدراسیون از تعداد کم مسابقات برگزار شده و برنامه های ناکافی فدراسیون گلایه مند بود. 

دنبال جذب اسپانسر هستم

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در پاسخ به این سوال که «شما چه برنامه ای برای ادامه حضور حامیان مالی در رشته کوهستان دارید؟»، گفت: ما به مدت دوسال با این حامی مالی قرارداد داشتیم و این قرارداد تا دی ماه سال جاری بوده است. در سال اول قرارداد ما برای پیشبرد امور مشخص بود. در سال دوم هم همین طور و برنامه ها طبق روال انجام شده است. قرار ما بر این است تا استعلامی در روزنامه ها بدهیم و برنامه های خود را برای این رشته اعلام کرده و از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این رشته و پیشبرد برنامه های ما در بخش استعدادیابی و مسابقات دعوت به عمل آوریم. ظرف مدت حداقل یکی دو هفته آینده اسپانسر رشته کوهستان یا رشته های دیگر را هم مشخص خواهیم کرد. اینکه این شرکت بماند یا نه بسته به شرایط پیشنهادی شان در مزایده مورد نظر دارد.  مبالغ یا پیشنهادات شان را قرار است در کمیته ای در فدراسیون بررسی کرده و در نهایت نظر نهایی در این خصوص ارائه شود. 

تدارکات برای رقابت های قهرمانی آسیا

«ایران برای دومین بار پیشنهاد برگزاری مسابقات قهرمانی تریال آسیا را به کنفدراسیون دوچرخه سواری آسیا داده است. اولین دوره این رقابتها به دلیل عدم استقبال کشورها لغو شد. ریاست چهارساله مسئولین کمیته تریال آسیا اسفند ماه سال جاری به اتمام می رسد. خسرو قمری به عنوان رئیس کمیته تریال و خالقی به عنوان دبیر این کمیته باید در اسفند ماه سال جاری در مجمع انتخاباتی آسیا در بحرین حاضر شوند. اما آیا با این شرایط میزبانی اولین دوره این رقابتها باز هم از آن ایران است و مشکلی در این خصوص پیش نمی آید؟ آیا فرصت برای برگزاری این رقابتها هنوز هست یا خیر؟ چه تدارکاتی برای میزبانی رقابتهای قهرمانی تریال آسیا پیش بینی شده است؟»

قمری در این خصوص تصریح کرد: پایان چهارساله عضویت ما به عنوان ریاست این کمیته در اسفند ماه در بحرین است و قرار است مجمع انتخاباتی آسیا در این کشور و در حاشیه رقابتهای قهرمانی جاده آسیا برگزار شود. اگر مجددا انتخاب شویم به طور قطع جدی تر از قبل از دنبال برگزاری رقابتهای تریال در ایران هستیم. براساس پیشنهاد خودمان برای برگزاری اولین دوره این رقابتها قرار است این دیدارها در پاییز سال آینده در کشورمان میزبانی شود. ما برنامه ریزی هایی برای این میزبانی انجام داده ایم و دنبال حضور حامیان مالی هستیم. نشست هایی را هم در این خصوص برگزار کرده و خواهیم داشت تا مقدمات را برای میزبانی این رقابتهای آسیایی فراهم کنیم. یک اسپانسر در حال حاضر اعلام آمادگی کرده است و صحبت های وی را شنیده ام و نقطه نظرات خود را ارائه داده ایم قرار است به زودی این حامی برنامه های کامل خود و شهر میزبان که در جنوب کشور است به ما ارائه دهد تا در اجلاس آسیا بتوانیم از این برنامه دفاع کنیم و براساس آن از کشورها به طور رسمی برای حضور در مسابقات قهرمانی تریال آسیا دعوت به عمل آوریم. 

چرا تکلیف پیست مشخص نشده است؟

«قبل از المپیک بود که فدراسیون دوچرخه سواری خبر از تعلق زمینی برای ساخت اولین پیست بی ام ایکس در آزادی داد. رشته بی ام ایکس رشته ای تازه المپیکی شده است. اما در مدت رفتن قمری از ریاست فدراسیون دوچرخه سواری و عبور از المپیک تکلیف این زمین و ساخت آن مشخص نشده است؟»

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری خاطرنشان کرد: ما قبلا زمین این پیست در آزادی را مکان یابی هم کرده ایم. اهدای این زمین در زمان وزارت آقای گودرزی بوده و دستوراتی را برای ساخت آن گرفتیم . اما در گذشته علی رغم قولها و دستوراتی که گرفتیم این مهم عملی نشده است اما در اولین فرصت در جلسه ای که با وزیر خواهیم داشت این موضوع را پیگیری می کنیم. قرار بود از اسپانسر و کمک های علاقه مندان برای ساخت و راه اندازی این پیست استفاده کنیم. ما منتظر تحویل زمین بودیم که به امروز و فردا خورده است.

وی بیان داشت : در این مدت هم سرپرست فدراسیون این مسئله را پیگیری کرده است اما برای اجرا نیاز به پیگیری بیشتری دارد . با ساخت این پیست که زمان و بودجه زیادی هم نمی خواهد می توانیم اردوهای تیم ملی و مسابقات و برنامه های استعدادیابی و همین طور برگزاری کلاس های داوری و مربیگری را استارت بزنیم و به مرور به کل کشور تعمیم بدهیم.