سعد ناطق مدافع ۲۲ ساله تیم نیروی هوایی عراق مورد توجه برانکو ایوانکوویچ قرار گرفته تا به فاز دفاعی پرسپولیس اضافه شود.

این مدافع ۱۸۸ سانتی متری سابقه بازی در جام جهانی زیر ۲۰ ساله ها و رقابت های المپیک برزیل را دارد و می تواند یک خرید جالب توجه برای قرمزهای پایتخت به حساب بیاید.

 
 
 

بررسی سوابق سعد هم بیانگر نکات جالبی است، خصوصا که همین سال قبل همراه با نیروی هوایی قهرمان AFC کاپ آسیا هم شد.

شاگرد کلاس حکیم در ترکیه

ناطق اولین بار در جام جهانی زیر ۲۰ ساله ها برای خود نامی بزرگ دست و پا کرد. در ترکیه ۲۰۱۳ عراقی ها با تیم های قدرتمندی در گروه E مسابقات روبرو شدند.

آن زمان در سیستم ۴-۱-۴-۱ سرمربی تیم جوانان عراق یعنی حکیم شاکر نقش یک هافبک مدافع چپ به سعد ناطق داده شد.  این بازیکن اگر چه که برابر تیم های شیلی و پاراگوئه فرصت چندانی برای نمایش هنر خود پیدا نکرد اما در دیدار برابر انگلستان ۵۶ دقیقه وارد میدان شد که اتفاقا حاصل تساوی ۲-۲ برابر این حریف سرشناس بود.

ستاره های برزیل در بند سعد

به گزارش مشرق، سعد در المپیک ریو هم طی دو دیدار ۹۰ دقیقه ای پیراهن تیم ملی کشورش را بر تن کرد. این بازیکن در دیدار برابر میزبان سرشناس به عنوان یکی از هافبک های دفاعی عراق وارد زمین شد. در دیداری که عراقی ها آن را با سیستم ۴-۲-۳-۱ دنبال کردند و برایشان غرور انگیز به پایان رسید.

در تقابل با برزیل قهرمان، سعد با پیراهن شماره ۱۴ اندکی جلوتر از ۴ مدافع عراق برابر سه مهاجم سرشناس حریف ایستادگی می کرد. در واقع دوندگی زیاد او برابر نیمار ستاره بارسلونا، گابریل آلمیدا مهاجم اینتر میلان ایتالیا و گابریل فرناندو خرید این فصل منچستر سیتی ستودنی بود.

 
 

دقیقا به خاطر همین تلاش هم عنوان مرد برتر میدان در پایان مسابقه نصیب سعد ناطق جویای نام شد.

ناطق پس از دیدار برابر برزیل مقابل آفریقای جنوبی هم تلاشی ۹۰ دقیقه ای داشت با این تفاوت که دیگر یک هافبک دفاعی نبود بلکه به خط دفاعی منتقل شد تا مدافع میانی راست عراقی ها در سیستم چهار نفره دفاعی اشان باشد.

در دیدار یاد شده که ورزشگاه مرکزی سائوپائولو میزبانش بود دو تیم به تساوی ۱-۱ رضایت دادند در شرایطی که سعد مانند دیدار برابر برزیل نمایشی قابل قبول را به روی صحنه آورد.

شاید این بدشانسی بزرگی بود که عراق بدون پذیرش حتی یک شکست از صعود به مرحله بعد باز ماند، در مقابل دانمارک ۴ امتیازی بالاتر از این تیم که ۳ امتیاز گرفته بود موفق به صعود از گروه اول رقابت ها شد.

به هر تقدیر المپیک برای عراقی ها و سعد ناطق غرور انگیز تمام شد تا اینکه این هافبک مدافع در لیگ فوتبال کشورش پیراهن نیروی هوایی را بر تن کرد.

 
تنها گل المپیکی

سعد تنها گلش برای تیم المپیک عراق را وارد دروازه تیم المپیک سامورایی ها کرده است. این هافبک مدافع سال پیش در دوحه ۲۰۱۶ موفق شد دروازه تیم المپیک ژاپن را باز کند هر چند که در نهایت برنده این دیدار ژاپنی بود که ۲ گل به ثمر رسانده بود. تیمی که در اولین دوره رقابتهای جام ملت های زیر ۲۳ ساله های آسیا از سد ایران هم گذشت.

مدعی با نیروی هوایی در عراق و AFC کاپ

سعد در لیگ ۲۰ تیمی عراق با نیروی هوایی روی پله هفتم مسابقات ایستاده است. البته نیروی هوایی از ۱۲ دیداری که انجام داده ۲۵ امتیاز کسب کرده است در حالی که نفت صدرنشین ۱۵ بازی برگزار کرده و ۳۳ امتیازی است.

در واقع می توان منتظر بود تا نیروی هوایی قهرمان AFC کاپ سال ۲۰۱۶ آسیا خیلی زود با انجام بازیهای عقب افتاده اش به جمع بالانشینان لیگ برتر عراق باز گردد.

سال پیش سعد در کاپ آسیا ۱۰ بازی انجام داد در حالی که ۹ مرتبه وارد ترکیب اصلی نیروی هوایی شد تا ۹ دیدار ۹۰ دقیقه ای را پشت سر بگذارد.

فصل قبل نیروی هوایی در گروه C بالاتر از الوحده سوریه، الشباب فلسطین و العروبا عمان صدرنشین شد و در نهایت فینال را از بنگلور هند برد تا در دوحه قطر جشن قهرمانی بگیرد. در این میان یکی از عناصر انکار ناپذیر در ترکیب تیم قهرمان کسی نبود جز سعد ناطق جوان و جویای نام.

 
 
 

دو رقیب جدی در تیم ملی

ناطق در سال ۲۰۱۶ موفق شد بالاخره در ترکیب تیم ملی بزرگسالان عراق به جایگاهی ارزشمند دست پیدا کند. این هافبک مدافع پرتلاش در سالی که گذشت برابر ویتنام، ژاپن و عربستان سعودی ۹۰ دقیقه پیراهن تیم کشورش را بر تن کرد تا یکی از مردانی باشد که تلاش می کنند عراق را به جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ برسانند.

این مدافع در دیدار برابر استرالیا هم حضوری ۸۰ دقیقه ای داشت هر چند که عراقی ها نتیجه دیدار یادشده را ۲-۰ واگذار کردند.

با تمام این اوصاف مدافع هافبک مد نظر برانکو ایوانکوویچ هنوز نتوانسته آنچنان که باید و شاید به جایگاهی ثابت در تیم ملی بزرگسالان عراق دست پیدا کند. به همین دلیل هم در دو دیدار اخیر راضی شنیشل سرمربی عراقی ها از نفراتی جایگزین در پست مدافع میانی راست بهره برده است.

در واقع سعد برابر امارات و عراق موفق به حضور در زمین نشد چون یک مرتبه احمد ابراهیم مدافع الامارات امارات پست مد نظر او را اشغال کرد شد و مرتبه بعد مصطفی ندیم.

حال باید دید سعد می تواند در صورت پرسپولیسی شدن جایگاهش در تیم ملی عراق را تثبیت نماید؟