علی کفاشیان، نایب رئیس فدراسیون فوتبال عصر روز گذشته راهی بیمارستامارستان شد تا از منصور پورحیدری، پدر استقلال عیادت کند.

بر همین اساس بهترین فرصت دست داد تا در خصوص مسائل مختلف روز فوتبال ایران از جمله موفقیت‌های تیم ملی، خداحافظی وزیر ورزش با وزارت و حضور یا انصرافش از شورای آسیا با علی کفاشیان گفت و گویی را انجام دهیم که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید:

*از منصور پورحیدری عیادت کردید. احوال پیشکسوت استقلال چطور بود؟

پورحیدری از بزرگان فوتبال است، ضمن اینکه همسر ایشان خانم فریده شجاعی 7 سال در فدارسیون فوتبال زحمت کشیدند. بیماری پورحیدری ادامه دارد و او روی تخت بود خیلی هم ضعیف شده است و ما آرزو می‌کنیم تا منصورخان هرچه سریع‌تر سلامتی‌اش را به دست بیاورد.

*صحبتی هم با پورحیدری کردید؟

پورحیدری خیلی به هوش و سرحال نبود و شرایط صحبت کردن را نداشت. وی چون دارو مصرف می‌کند خیلی هوشیاری ندارد هرچند که من را شناخت و با یکدیگر سلام و علیک و احوال‌پرسی داشتیم.

*خانم شجاعی بابت اتفاقات سال‌ گذشته که از هیأت رئیسه جدا شد، از شما گلایه نکرد؟

صحبت‌هایی شد اما من به وی گفتم از دست ما دلخور نباش. ما شما را دوست داشتیم و 7 سال هم همکاری کردیم. در هر صورت کار شما خیلی خوب بود و زحمات زیادی را کشیدی و تقدیر این طور بود که زودتر بروی هرچند که خانم شجاعی از من خیلی دلخور نبود.

*بحث حضور شما در انتخابات شورای فیفا به کجا رسید؟ از انتخابات شورای فیفا انصراف می‌‌دهید یا به تلاش‌تان ادامه می‌دهید؟

هنوز مشخص نیست. باید ببینیم کنفدراسیون فوتبال آسیا چه تصمیمی می‌گیرد. AFC در نظر دارد اساسنامه را اصلاح کرده و پس از آن دوباره اسم نویسی کند. اگر این چنین باشد و بخواهند نفرات خودشان را بیاوردند شاید ماندن من به صلاح نباشد. منتظر تصمیم آنها هستیم ببینیم چه تصمیم می گیرند. ما از قبل ثبت نام کردیم، کاندید بودیم و الان هم هستیم. اینکه چه تغییراتی بخواهد پیش بیاید در جلسه هیأت رئیسه دو ماه آینده مشخص می‌شود و تصمیماتشان را به ما می‌گویند.

*چرا تصمیمات شما لحظه آخری است؟

من وظیفه‌ام بود از طرف ایران کاندید شوم اما اگر ساز و کار طوری باشد که شانسی نداشته باشم ماندن ما دیگر به درد نمی‌خورد. بنابراین الان نمی توان تصمیم گرفت که چه کاری باید کرد.

*از فوتسال چه خبر؟ چرا خودتان قبول نمی‌کنید در این کمیته بمانید؟

اینکه چه کسی بیاید هنوز بحث نکردیم و فعلا خودم در این کمیته هستم. در حال تدوین طراحی برنامه 4 ساله فوتسال هستیم و صحبت کردیم تا کادرفنی برنامه‌هایشان را تا جام جهانی 2020 بدهند. برای ماندن ناظم الشریعه با وی توافق شده و در حال نهایی کردن کادر وی هستیم. از وی برنامه‌هایش را خواسته‌ایم و ان‌شالله با همین تیم قرارداد 4 ساله را ببندیم. همچنین در حال نهایی کردن تقویم سال به سال فوتسال هستیم و در حال فعال کردن لیگ هستیم. در حال کار و فعالیت در این بخش هستیم و کار را زمین نگذاشته‌ایم تا اگر فرد جدیدی آمد همه چیز فراهم باشد. کار را رها نکرده‌ایم و همه چیز را 4 ساله نوشته‌ایم تا فوتسال‌مان همچنان رشد کند.

*وزیر ورزش رفت، در حالی که با شما خیلی درگیر بود. شاید یکی از کسانی که از رفتن وزیر خوشحال شد، شما باشید؟

شما اینطور فکر می‌کنید؟

*شواهد اینطور نشان می‌دهد.

من که دیگر الان با وزیر کاری نداشتم و قبل‌تر از آن هم کاری نداشتم و بهتر است این سوال را از تاج بپرسید. چرا از من سوال می‌کنید؟

*اما در آن دورانی که شما بودید، وزارت ورزش با اقداماتی که انجام داد چوب زیادی لای چرخ فوتبال گذاشته و روند کاری شما مدام مختل می‌شد.

من الان نمی‌خواهم وقتی وزیر رفته در مورد وی صحبتی انجام دهم. وزارت ورزش و عملکردش را هم به مردم و رسانه‌ها واگذار می‌کنیم، چون خودشان می‌دانند چه اتفاقاتی افتاد و من نمی‌خواهم راجع به این مسئله صحبتی کنم.

*اما از محمود گودرزی دلخور هستید.

از نظرات من طی 3-2 سال اخیر به خوبی آگاه هستید. من صحبت خاصی را در این زمینه الان انجام ندهم، بهتر است.

*اما رویانیان و فتح‌الله زاده به شدت به وزیر ورزش تاخته بودند.

بله، آن صحبت‌ها را خواندم و درست هم نبود. چون دیگر کسی که از وزارت رفت، شاید خیلی درست نباشد که بخواهیم در این خصوص بحث کرده و به صحبت بپردازیم.

*حتماً توقع دارید که وزیر بعدی ورزش اشتباهات گودرزی را در قبال فوتبال تکرار نکند.

باید صبر کنیم ببینیم نفر بعدی چه عملکردی خواهد داشت و از الان نباید او را به بوته نقد گذاشت. بالاخره هر کسی که بیاید باید نگاه مثبتی به فوتبال داشته باشد.

*فکر کنم منظورتان این است مثل وزیر قبلی با فدراسیون فوتبال رفتار نکند؟

هر کسی که بیاید نگاهش به فوتبال مثبت است، چون فوتبال خواسته مردم است.

*سرانجام چه کسی نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال خواهد شد؟

این موضوع محرمانه است و ان‌شاءالله طی یکی، دو هفته آینده مشخص خواهد شد.

*شنیده می‌شود با علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال به مشکل خورده‌اید و قرار است محمدرضا ساکت جایگزین او شود.

خیر، این‌طور نیست. اسدی خیلی هم خوب است و کارش را انجام می‌دهد و اتفاقاً همه چیز را به‌خوبی یاد گرفته و کاملاً با ما هماهنگ است.

*شما در تمام برنامه‌های تیم‌های ملی حاضر می‌شوید، به جز تیم ملی بزرگسالان و حتی بازی ایران و کره‌جنوبی را به ورزشگاه نرفتید. گویا به‌شدت از دست کی‌روش و صحبت‌هایش دلخور هستید.

اصلا این‌طور نیست، اولاً اینکه از برتری ایران خیلی خوشحال شدم و دوم اینکه چون سفر بودم نتوانستم به ورزشگاه بروم و درواقع برای این کار وقت نشد. ما کی‌روش را سفت و محکم حمایت می‌کنیم و امیدوارم کارش را با این تیم خوب پیش ببرد، ضمن اینکه از او ممنونیم که یک تیم ملی خوب را مهیا کرده تا امروز در چنین رده‌ای در جهان قرار بگیریم، ضمن اینکه ما باید کار او را نگاه کنیم و چه کاری داریم به مسائل دیگر. الان بیست و هفتم جهان هستیم و تیم ما 5 سال است که در رنکینگ فیفا در رده اول قرار دارد و اینها برای ما ارزشمند است.

*گویا قرار است با جیووا توافق کنید تا مشکلی از بابت برهم خوردن قرارداد با این شرکت برای فدراسیون پیش نیاید.

در حال مذاکره هستیم تا تکلیف مشخص شود. جیووا به تعهداتش در قرارداد عمل نکرد و شواهد آن هم موجود است.

*گویا عابدینی برای مذاکره با جیووا راهی ایتالیا شده است.

من از این موضوع خبر ندارم و باید ببینیم به عابدینی خوش گذشته است یا خیر.

*شنیده می‌شود درخشان راهی امارات شده تا مذاکرات با لی‌نینگ از سر گرفته شود.

خیر، این‌طور نیست. او برای کارهای اداری خودش به این کشور رفته است. البته درخشان فعلاً در فدراسیون فوتبال حضور دارد، اما کار خاصی را به وی نداده‌ایم. اگر کاری را به او بسپاریم حتماً ما را کمک و همراهی خواهد کرد.