به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی در تاریخ ۲ می ۲۰۱۳ (۱۲ اردیبهشت ماه ۹۱) در کوالالامپور برگزار می شود که فوتبال آسیا وارد مرحله ای جدید از تاریخ خود می شود.

فوتبال آسیا با ۴۷ عضو یکی از قدرت های فوتبال جهان در ساختار مدیریت فیفا است و شاید به همین دلیل است که مقامات فیفا همواره به آن نگاهی ویژه ای داشته اند. در این میان در ۲ سال اخیر آنچه از قدرت فوتبال آسیا کم کرد، اولی سایه فساد بر فوتبال آسیا بود و البته از همه مهمتر برکناری محمد بن همام در منازعه قدرت میان او و بلاتر برای نشستن روی صندلی مدیریت فوتبال فیفا بود.

یک جانبه گرایی و تسلط قدرت کامل بن همام بر فوتبال آسیا مخالفان رئیس قدرتمند قطری فوتبال آسیا را بر آن داشت که او را میان بردارند. کلید برکناری او نیز زمانی زده شده که وی رقابت با بلاتر از سوی کمیته اخلاق فوتبال به فساد متهم شد و با تعلیق بن همام از سوی فیفا او از همه سمت هایی که چه در کمیته اجرایی فدراسیون جهانی و ریاست AFC داشت برکنارشد.

برکناری بن همام راه تازه ای برای فوتبال آسیا بود که چرخش نخبگان در آن که در دوران زمامداری بن همام متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته شود. به دنبال برکناری بن همام « جانگ جیلونگ» از چین که پس از برکناری اداره این کنفدراسیون را برعهده گرفت. در این میان اما چالشی پنهان بین شرق و غرب آسیا برای نشستن روی صندلی ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا در بر گرفت که با انصراف جیلونگ چینی رئیس موفت تمرکز نامزدهایی از غرب آسیا – کشورهای حوزه خلیج فارس، برای ریاست فوتبال آسیا شدت گرفت. البته حضور کاندیدایی از حوزه جنوب و جنوب شرقی را نیز باید به مربع نامزدهای تصدی ریاست فوتبال آسیا را نیز اضافه نمود که به نظر می رسد در نهایت کاتالیزور و تسهیل کننده انتخاب یکی از نامزدهای انتخابات باشد.

در این گزارش به برنامه ها و پیشینه نامزدهای انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا نگاهی تحلیلی می کنیم.

*یوسف یعقوب سرکال از امارات

رئیس فدراسیون فوتبال امارات یکی از ۴ نامزد اصلی تصدی پست ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا است. او که پیش از این سابقه ریاست بر کمیته داوران فوتبال آسیا را بر عهده داشته است برای فوتبال دوستان ایرانی به دلایل زیاد چهره ای شناخته شده است. چه آنکه به دلیل ناداوری های زیادی که بر حق فوتبال باشگاهی ایران و تیم ملی شده است نام او به عنوان یکی از طرف های دعوا همیشه در رسانه ها مطرح بوده است.

یوسف سرکال در انتخاب دوم می در کوالالامپور با چالش های زیادی روبه رو است که از مهم ترین آنها همراهی و همدستی با بن همام است. او یکی از مشاوران اصلی بن همام در کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده و در کمپین حمایت از قطر در گرفتن میزبانی جام جهانی ۲۰۲۰ نقش اساسی بر عهده داشت. به همین دلیل است که بسیاری او را نامزد بن همام در انتخابات AFC می دانند. این موضوع به صورت محسوس در میان تحلیل های رسانه های خبری منطقه و جهان که رویدادهای انتخابات AFC را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهند مطرح است. تا جایی که او در کنفرانس خبری خود در دبی به آن اشاره کرد: کاری به این شایعات بی اساس ندارم زیرا زمان برنامه های ˈبن همامˈ در فوتبال آسیا پایان یافته و برنامه های من نیز ارتباطی با هیچ شخصی ندارد.

سرکال در عین حال تصریح کرد: ممکن است دوستانی از گذشته داشته باشم که همه آنها برایم عزیز هستند اما برنامه های انتخاباتی من ارتباطی با آنها ندارد. سایه بن همام با حضور سرکال در انتخابات پیش روی افتاده است. مسئله ای که بلاتر را نیز حساس کرده بود تا سرکال گرچه هنوز موفق نشده است که تاثیر دوستی با بن همام را پاک کند به دیدار بلاتر برود و او را متقاعد نماید، اما دراین راه موفقیتی کسب نکرده است.

در رابطه با یوسف سرکال برخی از شبکه های تلویزیونی منطقه عنوان کرده اند ایران از نامزدی یوسف السرکال، رئیس فدراسیون فوتبال امارات برای انتخابات ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا حمایت می کند، مسئله ای که با تکذیب فدراسیون فوتبال ایران ربه رو شد. امیرحسین حسینی، مدیر روابط عمومی فدراسیون به رسانه ها گفته است که قرار است این موضوع در جلسه هیأت رئیسه بررسی شود و اخبار منتشر شده صحت ندارد.

اما جدا از تکذیب این خبر توسط فدراسیون فوتبال ایران ذکر این نکته ضروری است که یوسف سرکال همان کسی است که به دلیل اظهارات مقامات اماراتی برای مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس، در اقدامی سیاسی بازی تیم ملی را به طور یک طرفه لغو کرد. مسئله ای که با انفعال فدراسیون فوتبال ایران راه به جایی برده نشد.

*داتو وراوی ماکودی از تایلند

این عضو ۶۲ ساله هیات اجرایی فیفا که سابقه عضویت ۲۰ ساله در مهم ترین نهاد تصمیم گیر فوتبال جهان را دارد نیز یکی از نامزدهای اصلی پست ریاست فوتبال آسیا است. او که سال ها به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال تایلند را بر عهده داشته یکی دیگر از یاران نزدیک بن همام بوده که انبوهی از دادگاه های بررسی فساد نتوانسته است او را به دام بیاندازد. ماکودی تنها نامزدی است که از شرق آسیا در انتخابات حضور دارد اما از حمایت کشورهای مطرح شرق را از جمله کره جنوبی، چین و ژاپن برخوردار نیست.

با این حال او خود در کنفرانس خبری اش مدعی است که حمایت بدنه ۱۱ کشور منطقه جنوب و جنوب شرقی و استرالیا را بر عهده دارد اما به دلیل پیچیدگی موضوع بیشتر این موضوعات به گفته های رسانه ای پیش از انتخابات می ماند تا واقعیتی عینی.

در این میان اما در دسامبر گذشته فیفا این عضو هیات اجرایی خود را به فساد در پروژه های توسعه فوتبال تایلند متهم کرد. ماکودی البته در این دادگاه مثل دادگاه های دیگر که در گذشته برای بررسی اتهاماتش برگزار شده بود نیز توانست اسنادی را ارائه کند تا متهم نشود. البته گویا هنوز یکی از پرونده های او نیز هنوز مفتوح است.

درمورد داتو وراوی ماکودی اما گفته می شود که او یکی دیگر از مهره های بن همام در انتخابات است که در نهایت به سود سرکال کناره گیری می کند. ماکودی در واقع کاتالیزور انتخابات است که در دقیقه ۹۰ به نفع نامزد اماراتی کنار می کشد. این البته یک فرض محتمل است. البته ماکودی با حداکثر ۸ رای در انتخابات می تواند گزینه خوبی برای توافق باشد چه آنکه سبد رای نامزدی که با او ائتلاف خواهد کرد را پربار می کند.

*شیخ سلمان بن ابراهیم از بحرین

رقیب اصلی یوسف سرکال، کسی است که سابق بر این بن همام را تا مرز شکست پیش برد. او البته اولین زنگ خطر را برای رئیس سابق قطری فوتبال آسیا به صدا در آورد. سلمان ۴۸ ساله پیش از این رئیس فدراسیون فوتبال بحرین، رئیس کمیته انظباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا و نایب رئیس کمیته انظباطی FIFA بوده است. او دارای مدرک زبان و ادبیات انگلیسی است و در جوانی فوتبال بازی می کرده است.

رئیس تیم های ملی بحرین، نایب رئیس و رئیس فدراسیون فوتبال بحرین بوده است.

در انتخابات جنجالی ۲۰۰۹ که برای تعیین کرسی هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا بود، رقابتی سخت میان بن همام و شیخ سلمان درگرفت. انتخاباتی که به گمان بسیاری از تحلیلگران مسائل فوتبال آسیا عامل بعدی تحولات بعدی در فوتبال قاره کهن شد. بن همام با اختلاف ۲ رای پیروز این جدال بود. گرچه او توانست این پست را به دست بیاورد اما عملا پس از آن در فوتبال آسیا شکافی عمیقی به وجود امد که در یک سو بن همام و گروه موافقان او بود و در سوی دیگر مخالفان جدی که معتقد بودند راه بن همام در فوتبال آسیا به سوی دیکتاتوری می رود.

شیخ سلمان در انتخابات اخیر مانند سال ۲۰۰۹ گروه مخالفان بن همام را رهبری می کند. تجربیات گذشته فضای متفاوتی از انتخابات سال ۲۰۰۹ را پیش روی مخالفان گروه بن همام قرار داده است. ضمن اینکه سرکال اماراتی مهم ترین رقیب سلمان نزد بسیاری از اهالی فوتبال آسیا گروه موافقان بن همام را نمایندگی می کند.

در این سوی دیگر شیخ سلمان برای پست نمایندگی آسیا در هیات اجرایی فیفا خود را نیز نامزد کرده است. رقیب او نیز همانند ۴ سال پیش که بن همام قطری بود یک قطری است که با رفتن رئیس سابق فوتبال از همه مناصب فوتبالی اش دیگر جایگاه پرشکوه گذشته را ندارد.

به نظر می رسد که شیخ سلمان دریافته است که ریاست بر فوتبال آسیا همراه با عضویت در هیات اجرایی فیفا، وضعیت او را در حالت برد – برد قرار می دهد.

*حافظ ابراهیم المدلی از عربستان

این روزنامه نگار سابق روزنامه الریاض که موضوعات مرتبط با تجارت در فوتبال را پی می کند، خود را نامزد ریاست فوتبال آسیا کرده است، گرچه در درون فدراسیون فوتبال عربستان همان طور که خود می گوید هیچ حامی ندارد. حافظ ابراهیم مدعی است که او می تواند گزینه میان سرکال و سلمان باشد. این در حالی است که هیچ فردی از او حمایت نمی کند! او در مصاحبه ای با رسانه های منطقه گفته است که فدراسیون فوتبال عربستان مهم ترین مانع برای رسیدن او به صندلی ریاست AFC است. در مورد او این گمانه نیز مطرح است که او نیز یکی از مهره های یوسف سرکال در انتخابات است که در نهایت به نفع او کناره گیری می کند.

البته او به آسوشیتد پرس گفته است که او تنها در مسابقه انتخابات باقی بماند حتی اگر دو نامزد دیگر از غرب آسیا (سرکال و سلمان) در انتخابات بمانند…

حافظ ابراهیم المدلی که دکترای مدیریت روابط بازرگانی است و عضو کمیته اقتصادی کنفدراسیون فوتبال آسیا و ررئیس کمیته بازاریابی و امور مالی در لیگ حرفه ای عربستان سعودی است و یکی از طراحان اصلی تاسیس شبکه ورزشی الریاضیه بوده است.

تحلیل گران انتخابات ریاست فوتبال آسیا معتقد هستند او هیچ شانسی برای رقابت با دیگر نامزدهای انتخابات سوم می در کوالالامپور ندارد.

انتخابات ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا جدا از رقابتی که در درون آن میان نامزدها برقرار است، آینده فوتبال آسیا را نیز می سازد. فوتبال آسیا با چالش های زیادی روبه رو است از یک سو فسادی که در درون آن از دوران بن همام ریشه دوانیده است و از سوی دیگر اعتراض اعضا مبنی بر نبودن عدالت به صورت یکسان در مسابقات ورزشی… باید دید که چه کسی می تواند این آینده را بسازد. سوم می ۲۰۱۳ – ۱۳ اردی بهشت همه چیز معلوم می شود.

از نکات اساسی در این دوره از انتخابات می توان به این موضوع اشاره کرد که همه نامزدها چانه زنی های خود را با فدراسیون ایران آغاز کرده اند، اما هنوز به صراحت مشخص نشده که واقعا رای ایران به کدام گزینه است و تا کنون دست کفاشیان حداقل به لحاظ رسانه ای رو نشده و همچنان رفت وآمدهای نامزدها به تهران ادامه دارد تا بلکه بتوانند رئیس فدراسیون ایران را برای گرفتن حداقل یک رای مجاب کنند.