با شروع لیگ شانزدهم و پس از گذراندن دو ماه پر تب‌وتاب نقل و انتقالات بازیکنان بار دیگر تب فوتبا‌لی فضای این روزهای کشورمان را فرا گرفت و این بار تیم‌های لیگ برتری با چهره جدیدی در لیگ شانزدهم خودنمایی کردند.

 

تیم‌های حاضر در لیگ شانزدهم با جذب برخی ستاره‌ها و بازیکنان مطرح باعث شدند که هواداران از مدتها قبل انتظار شروع لیگ را در سر بپر‌ورانند. با شروع لیگ اگر چه در هفته نخست لیگ به سر می‌بریم اما می‌توان گفت که حضور تماشاگران با توجه به نبود حمایت قابل قبول بود. شاید حضور هواداران را در هفته‌های آتی بیشتر مشاهده کنیم.

 

لیگ با حضور 16 تیم شروع شد و تیم‌ها پس از انجام قرعه‌کشی حریفان خود را شناختند.مسئولان تیم‌ها همه تلاش خود را برای جذب بهترین بازیکنان انجام دادند تا ضمن تقویت تیم خود: سعی در راضی نگه داشتن هواداران داشته باشند.

 

تیم‌های لیگ برتری در هفته نخست به میدان رفتند تا گام اول را برای ورود به لیگ شانزدهم بردارند. ‌لیگی که به طور حتم تا پایان بارها و بارها تغییر خواهد کرد و دست‌خوش حوادث و اتفاقات فو‌تبالی فراوان می‌شود. باید دید که جایگاه تیم‌ها در لیگ شانزدهم  به چه صورتی خواهد بود؟! و در نهایت چه تیمی فاتح لیگ شانزدهم خواهد بود.

 

•عملکرد سه‌گانه تیم های تبریز در هفته نخست لیگ

 

اما در این میان آنچه از اهمیت فراوانی برخوردار است حضور سه تیم از خطه شمال غرب کشور است که به نظر می‌رسد چشم همه علاقه‌مندان به نتایج این سه تیم دوخته شده است. همه ما می‌دانیم مسئولان تراکتو‌رسازی، گسترش فولاد و ماشین سازی انصا‌فا بازیکنان خوب و ستاره‌ای را به تیم خود آورده‌اند و در راستای تکریم هوادار نیز کوشیده‌اند و همه بمب‌های خبری نقل و انتقالات به این سه تیم تبریزی اختصاص یافته بود. با توجه به شور و شعف فراوان علاقه‌مندان به فوتبال تبریز نگاه میژه‌ای به این سه تیم فوتبال تبریز دوخته شود.

 

•تراکتور، نا‌هماهنگ اما امیدوار

 

تیم فوتبال تراکتور‌سازی  در نخستین دیدار لیگ شانزدهم را با استقلال خوزستان رقم زدند.

 

تراکتور بی زمین بود و به ناچار به جایی رفت که نتوانست از حمایت‌ حداکثری هواداران خود بهره ببرد و گرچه ناهماهنگی در خطوط آن هم به دلیل جذب ستاره‌ها و زمان کم در کنار هم بازی کردن به چشم می‌خورد اما می‌توان نوید داد که این تیم پتانسیل پیشرفت را دارد

 

•    گسترش، ضعیف و نا‌هماهنگ
تیم فوتبال گسترش فولاد در نخستین بازی خود به مصاف پیکان رفت. این تیم تازه به لیگ برتر پیوسته بود و شاگردان ‌کمالوند در برابر معلم فوتبال ایران متوقف شدند.

 

آبی‌های تبریز ضعیف بازی کردند و نا هماهنگ بودند و البته فراز کمالو‌ند در میانه‌های فصل تیم را از این حالت خارج می‌سازد. 

 

گسترش اردوها‌تمرینات زیادی را برگزار کرده بود و دیدارهای زیاد تدار‌کاتی را با تیم‌ةای مطرح انجام داده بود که به‌طور حتم برنامه‌ریزی اصولی گسترشی‌ها را به رده‌های بالای جدول می‌رساند.

 

•ماشین،جلوتر از دوتای همتای همشهری خود.

 

اما در این میان مسئولان ماشین‌سازی، کاری کردند کار‌ستان.

 

ماشین سازان نیز که به تازگی طعم لیگ برتر را چشیده بودند گام اول خود را در گرمای 50 درجه اهواز محکم برداشته و حریف فولادی خود را با هماهنگی و تعصب فو‌تبالی زمین‌گیر کردند.

 

شاگردان رسول خطیبی ثابت کردند که در آینده لیگ پر تب‌وتاب شانزدهم بسیار از این سر‌مربی جوان و این تیم خواهیم شنید.

 

ماشین‌سازان خیز خود را برای فتح لیگ از همین حالا شروع کرده‌اند و چون هدف و‌الایی دارند رسیدن به آن دور از انتظار نیست چرا که سخت در تلا‌شند که گرما و سرمای این راه دشوار لیگ را به جان خریده و با مربی جوان سیاستهای بومی‌گرایانه راهی به آینده پیدا کنند. آینده‌ای که توام با رسیدن به جایگاه بالای جدول و شاید آسیا خواهد بود.

 

اما کارشناسان فن نیز معتقدند هنوز هفته‌های نخست لیگ نمی‌تواند عامل ارزیابی فنی تیم‌ها باشد. باید صبر کرد، دید و به انتظار نشست.

 

•محمودی: ناهماهنگی اول فصل عامل اصلی تیم‌های تبریزی در هفته نخست بود

 

کاظم محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با پرداختن به عملکرد سه تیم تبریزی حاضر در لیگ برتر اظهار کرد: به طور کلی تیم های تبریزی حاضر در لیگ شانزدهم عملکرد مناسبی داشتند اما موج ناهماهنگی در سه تیم و خطوط سه گانه به چشم می‌خورد.

 

وی در ادامه افزود: گسترش فولاد که با پیکان در بنیان دیزل به میدان رفته بود با ناهماهنگی زیادی مواجه شد و خستگی و کسالت در بین بازیکنان این تیم موج می‌زد. در واقع این دیدار چنگی به دل نزد و هواداران نتوانستند بازی خوب و تماشاگر پسندی را ببینند.

 

محمودی در ادامه با اشاره به عملکرد تر‌اکتورسازی گفت: شاگردان امیر‌قلعه ‌نویی بازی خوبی را به نمایش گذاشته و گرچه تراکتور در یادگار بازی نکرد اما اگر مشکل زمین نداشت به طور حتم برنده از زمین خارج می‌شد.

 

مدیر تیم فوتبال پایه تراکتور سازان  عنوان کرد: تراکتور در سی دقیقه اولیه بازی  نمایش خوبی داشت اما اتقا‌قات فوتبال توانست بر این تیم چیده شود و آبی‌های اهواز بتوانند گلهای اول و دوم را به ثمر رسانند و بازی را به تساوی بکشند.

 

مربی سابق استقلال تهران ابراز امیدواری کرد: به طور قطع تراکتور را در هفته‌های آتی بهترومتحول‌تر خواهیم دید. چرا که پتانسیل این تیم بالاست.

 

محمودی با پرداختن به عملکرد ماشین‌سازی نیز گفت: ماشین‌سازی نیز کار بزرگی را در اهواز و گرمای 50 درجه این شهر انجام داد. در این شهر توانست بر تیم فولاد چیره شود. به نظر من هدایت سر‌مربی تیم و تعصب گروهی عامل برد این تیم تبریزی شود.

 

وی یادآور شد: امیدوارم که در هفته های آینده سه تیم خوب فوتبال تبریز را دررده‌های بالای جدول ببینم و شاهد اقتدار فوتبال آذربایجان باشیم.

 

سرانجام گام نخست لیگ شانزدهم با دومی ماشین سازی، ششمی تراکتور و دواز‌دهمی گسترش به پایان رسید.

 

باید دید که در آینده به تیم فوتبال تبریز چه جایگاهی در جدول به خود اختصاص می‌دهند. جدولی که در هفته‌های بعدی لیگ دستخوش تغییرات و تحولات فراوانی می‌شود.

 

مهران حسینی 

 

انتهای پیام/