به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا- منطقه خراسان، محمد عباسی عصر دیروز در حاشیه مراسم کلنگ زنی اولین دانشگاه تربیت بدنی گفت: افتتاح این دانشگاه در جهت اجرایی شدن برنامه های وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان و نیز در راستای عملی شدن تاکیدات مقام معظم رهبری برای علمی شدن ورزش بوده و تمام جزییات این همکاری در توافقات گذشته صورت گرفته است. همچنین تمام نیازهای ورزش برای حرفه ای و آکادمیک شدن در توافقات بین دو وزارتخانه دیده شده است. موضوع تعامل بین وزارت ورزش و جوانان، وزارت علوم و استانداری خراسان رضوی بر اساس ظرفیت های سه جانبه بوده و هر کدام از این دستگاه ها بخشی از وظایف مربوط به ایجاد این دانشگاه را بر عهده گرفته اند.

وی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را متولی اصلی ساخت این دانشگاه عنوان کرد و گفت: ما زمین لازم را در اختیار وزارت علوم قرار دادیم و این وزارتخانه پیگیر تاسیس این دانشگاه بوده و جریان تاسیس این دانشگاه از اساس مربوط به وزارت علوم است. به طور کلی جریان آموزشی این دانشگاه در اختیار وزارت علوم خواهد بود و امور مربوط به این دانشگاه در داخل استان نیز توسط استاندار خراسان رضوی انجام می شود.

وی در مورد آغاز عملیات ساخت و ساز این دانشگاه، زمان آن را سال جاری اعلام کرد و گفت: موضوع مربوط به تاسیسات ساختمانی نیاز به صدور مجوزهای لازم دارد که امیدواریم با کمک مسوولان استان عملیات احداث ساختمان این دانشگاه تسریع شود.

عباسی از آمادگی پذیرش دانشجو در این دانشگاه از ابتدای مهر سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: ساختمان دیگری برای این منظور در نظر گرفته شده و دانشجویان آموزش های خود را تا زمان افتتاح دانشگاه ورزش در دانشگاه دیگری خواهند گذراند.

وی افتتاح دانشگاه تربیت بدنی را اتفاق خوبی برای ورزش کشور توصیف و ابراز امیدواری کرد: افتتاح نخستین دانشگاه تربیت بدنی در کشور موجب تعالی ورزش در سطح ملی و افزایش سطح علمی فعالیت های ورزشی خواهد شد. افتتاح این دانشگاه برای جوانان موقعیت خوبی است و موجب افزایش انگیزه و تشویق آنها می شود. ایجاد مراکز علمی در حوزه ورزش یکی از نیازهای اصلی ورزش کشور است. امیدوارم افتتاح این دانشگاه در مشهد سرمنشا گسترش و نفوذ علم به ورزش شود.

وی درباره بودجه اختصاص یافته برای این امر، مطلبی عنوان نکرد و اعلام آن را منوط به انجام ارزیابی های جامع تر دانست.

وزیر ورزش و جوانان بر لزوم وجود نگاه آکادمیک در ورزش تاکید و خاطرنشان کرد: در برنامه ریزی های جامعی که برای توسعه ورزش در نظر گرفتیم، همیشه خلا نگاه علمی و دانشگاهی به مقوله ورزش احساس می شود و باید از ظرفیت های علمی در توسعه ورزش استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو فشارهای این وزارتخانه برای برگزاری مجمع زودهنگام فدراسیون فوتبال را رد کرد و گفت: فوتبال ورزشی پرحاشیه است و ما به عنوان متولی ورزش همه استعدادها و ظرفیت ها را مدنظر قرار می دهیم.

عباسی افزود: این موضوع در چند قالب قابل بررسی است: برخی از ورزش ها سابقه دیرینه ای در کشور داشته، برخی دیگر ورزش های ارزشی محسوب می شوند و در این میان بعضی از رشته های ورزشی مانند فوتبال پرطرفدار هستند اما ما به عنوان متولیان ورزش حمایت از تمامی تشکل های ورزشی را در دستور کار قرار دادیم. در المپیک حمایت خود را از راه یافتگان به این بازی ها اعمال کردیم و در حال حاضر نیز حمایت کامل خود را از تیم ملی والیبال که به رقابت های لیگ جهانی والیبال راه یافته، اعلام می کنیم چرا که این تیم جزو افتخارات ملی ما محسوب می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد حمایت این وزارتخانه از فدراسیون فوتبال و تیم ملی خاطرنشان کرد: از فدراسیون فوتبال و هم از تیم ملی نیز حمایت می کنیم. فوتبال ایران دارای ضعف هایی است. این ضعف ها باعث فاصله گرفتن این ورزش از فوتبال طراز شده که این مشکل باید حل شود و اصلاح ضعف های فوتبال مربوط به مجمع فدراسیون فوتبال است. اگر چه بسیاری از مسائل در فوتبال غیرقابل پیش بینی است اما آرزوی موفقیت برای تیم ملی و صعود آن را به جام جهانی دارم.

وزیر ورزش و جوانان با بیان این که گروه های زیادی در صعود تیم ملی موثر هستند، اظهار کرد: خود اعضای تیم ملی و بازیکنان نیز باید عرق داشته باشند و سایر عوامل اجرایی نیز در کسب پیروزی ها دخیل خواهند بود.

عباسی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا از مربی گری کی روش رضایت دارید، گفت: از نظر من کی روش مربی بزرگی است اما توقع ما بیش از این بوده و باید به فوتبال طراز برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود استان خراسان را دارای ظرفیت بالایی در عرصه ورزش توصیف و اظهار کرد: در جمع بندی ها به این نتیجه رسیدیم که استان خراسان از موقعیت مناسبی در رشد ورزش برخوردار است.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که چرا این وزارتخانه در جهت تکمیل مجوعه ورزشی ثامن الائمه اقدامی نمی کند، گفت: ما باید بتوانیم از ۴۵۰ هکتار این زمین که برای ورزش اختصاص یافته استفاده بهینه کنیم و نباید این ظرفیت رها شود. هر نهادی غیر از وزارت ورزش و جوانان که متولی امری در این مجموعه شده در راستای توسعه و تعالی ورزش حرکت کرده است. متاسفانه در بودجه های سنواتی نیز اعتبارات قابل توجهی برای توسعه کامل این ورزشگاه در نظر گرفته نمی شود و به همین جهت وزارت ورزش و جوانان از هر ظرفیت و نهادی که آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده و در راستای اهداف ما حرکت کند، استفاده خواهد کرد. ما نیز علاقه مند به کارگیری ظرفیت های ورزشگاه ثامن الائمه برای رقابت های کشوری و بین المللی هستیم.

وزیر ورزش و جوانان همچنین داشتن تیم لیگ برتری از شهر مشهد را منوط به تلاش خود استان خراسان عنوان کرد و ادامه داد: مشهد از ظرفیت بالقوه ای در زیرساخت ها و نیروی انسانی برخوردار بوده اما داشتن تیم در لیگ برتر به تلاش خود استان مربوط است.