به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز فوتبال به مهترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است ، می پردازیم.

 

*کشته شدن بازیکن فوتبال بر اثر برخورد صاعقه

 

25 فوریه 1967 ، اصابت رعد و برق با تونی آلدن ، وسط مسابقه فوتبال ، باعث کشته شدن وی شد.

تونی آلدن هافبک 22 ساله تیم آماتور هایگیت یونایتد بود که در آن فصل به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی آماتور انگلیس رسیده بودند و باید برابر تیم انفیلد قرار میگرفتند. این مسابقه در 25 فوریه زیر بارش شدید باران در حضور 2 هزار تماشاگر آغاز شد اما در حالی که بیش از نیم ساعت از شروع مسابقه نگذشته بود ، یک صاعقه به آلدن که در وسط زمین ایستاده بود ، برخورد کرد. دو بازیکن دیگر نیز شوکه شدند و غش کردند. سپس هر سه بازیکن به بیمارستان انتقال یافتند اما جراحات وارده به آلدن شدید بود و او روز بعد درگذشت.

10 روز بعد قرار شد این مسابقه تکرار شود اما این بار به دلیل استقبال رسانه ها به ورزشگاه ویلا پارک انتقال یافت. هیچ کس انتظار این را نداشت که 31 هزار تماشاگر از این مسابقه دیدن کند اما این جمعیت برای ادای احترام به آلدن به ورزشگاه آمد. مسابقه را انفیلد با نتیجه شش بر صفر برد. در پایان نیز تیم انفیلد موفق شد قهرمان جام حذفی آماتور های انگلیس شود.

شش هفته بعد یک مسابقه یادبود بین منتخب میدلند و منتخب جهان به نام تونی آلدن برگزار شد. اکنون که حدود 50 سال از مرگ وی میگذرد هنوز هم یک جام یاد بود هر ساله برای وی برگزار میشود.

 

*3رکورد بازیکن بارسلونا در یک روز

 

25 فوریه 1912 ، پائولینو آلکانتارا ، در بازی بارسلونا و کاتالا هت تریک کرد و سه رکورد را در تاریخ باشگاه بارسلونا به ثبت رساند.

او که متولد سال 1896 در فیلیپین بود ، در سال 1912 به بارسلونا پیوست و اولین مسابقه خود را برای این تیم زمانی که 15سال و 4 ماه و 8 روز سن داشت ،برای بارسا انجام داد و به جوانترین بازیکن تاریخ باشگاه تبدیل شد که در تیم اصلی بازی کرده است. او در همان مسابقه و در جریان پیروزی 9 بر صفر بارسلونا، سه گل به ثمر رساند و هم به جوانترین گلزن تاریخ باشگاه و هم به جوانترین بازیکن تاریخ بارسلونا تبدیل شد که موفق به هت تریک شده است. به این ترتیب او در یک روز ، سه رکورد را در بارسلونا به جا گذاشت.

آلکانتارا به جز یک دوره کوتاه در بین سالهای 1916 تا 1918 که به فیلیپین بازگشت ، تا زمان بازنشتگی اش در سال 1927 در بارسلونا بازی کرد. او در طول این مدت 357 مسابقه برای بارسا انجام داد و 357 گل نیز به ثمر رساند.

آلکانتارا اولین بازیکن آسیایی بود که در یک تیم اروپایی بازی کرد البته او در عرصه ملی ، برای تیم های ملی کاتالونیا ، فیلیپین و اسپانیا بازی کرد. او پس از بازنشستگی از فوتبال ، دکتر شد اما سپس به مربیگری روی آورد ویک دوره کوتاه سرمربی تیم ملی اسپانیا و سپس تیم ملی کاتالونیا شد. او سپس به بارسلونا بازگشت و عضو هیئت مدیره این باشگاه شد.

پائولینو آلکانتارا در 13 فوریه 1964 و در سن 67 سالگی درگذشت.

 

*اخراج مربی ایتالیایی از تیم اسپانیایی

 

25 فوریه 2005 ، کلودیو رانیری تنها پس از گذشت هشت ماه از امضای قرارداد سه ساله با والنسیا ، از این تیم اخراج شد.

این برای دومین بار بود که او هدایت والنسیا را بر عهده میگرفت. او از سال 1997 تا 1999 نیز دو سال موفق را در والنسیا پشت سر گذاشته بود سپس از این تیم جدا شد و به اتلتیکو مادرید پیوست. او در مادرید موفق نبود و در سال 2000 به چلسی پیوست. او پس از جهار سال هدایت چلسی و زمانی که در سال 2004 این تیم را نایب قهرمان لیگ کرد و به بهترین جایگاه آنها در 49 سال اخیرشان رساند ، از این تیم جدا شد و دوباره به والنسیا رفت اما دیگر نتوانست موفقیت گذشته را با این تیم تکرار کند و هشت ماه بعد اخراج شد. او سپس هدایت تیم های پارما ، یوونتوس ، رم، اینتر میلان، موناکو و تیم ملی یونان را بر عهده گرفت و در ابتدای این فصل نیز به تیم لستر سیتی رفته است. جایی که عملکرد خیره کننده ای داشته و هم اکنون با این تیم در صدر جدول لیگ برتر انگلیس قرار دارد.

 

 

*اولین فینال در انگلیس که به پنالتی کشید

25 فوریه 2001، لیورپول و بیرمنگامدر فینال جام اتحادیه به مصاف هم رفتند که لیورپول در ضربات پنالتی بیرمنگام را شکست داد و قهرمان شد. این اولین مسابقه فینال در انگلیس بود که قهرمان در ضربات پنالتی مشخص شد.

این مسابقه در حضور 73 هزار و 500 تماشاگر برگزار شد و ابتدا لیورپول در دقیقه 30 توسط رابی فاولر به گل رسید. در ادامه تلاش بیرمنگام تا دقبقه 90 نتیجه ای نداشت تا اینکه در این دقیقه صاحب یک ضربه پنالتی شد و بازی را به تساوی کشاند و به وقت های اضافه کشیده شد. وقت های اضافه مسابقه نیز گلی در برنداشت تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود و لیورپول با نتیجه 5 بر 4 در پنالتی پیروز و قهرمان شد

این اولین جام لیورپول از سال 1995 به بعد بود.

 

 

*تولد ستاره آسیایی منچستریونایتد

 

25 فوریه 1981 پارک جی سونگ ، هافبک کره ای و سابق منچستر یونایتد متولد شد.

وی فوتبال حرفه ای خود را از سال 2000 در کشورش آغاز کرد و در سال 2003 به اروپا و تیم آیندهوون هلند پیوست. او پس از دو فصل به منچستر یونایتد پیوست و دوران خوبی را در این تیم گذراند. او هفت سال عضو منچستر یونایتد بود و سپس به کویینز پارک رنجرز پیوست . آخرین تیم باشگاهی او ، آیندهوون اولین تیم باشگاهی او در اروپا بود و در سال 2014 بازنشسته شد.

پارک جی سونگ در بازیهای مقدماتی جام جهانی 2010 با گلزنی برابر تیم ملی کشورمان در دیدار پایانی ، مانع صعود ایران به جام جهانی 2010 شد. در آن مسابقه که در کره جنوبی برگزار شد ، پارک در دقایق پایانی ، گل مسعود شجاعی را پاسخ داد تا ایران با این تساوی از صعود به جام جهانی بازبماند.