پارس : فوتبال تقریبا در اکثر کشورها به عنوان پیشانی و ویترین ورزش شناخته می شود. عملکرد فوتبال ایران در سال ۹۱ کاملا با فراز و نشیب همراه بود و این نگرانی است که همه فوتبالدوستان ایرانی را رنج می دهد.

سال پرفراز و نشیب برای فوتبال

به گزارش خبرنگار ورزشی پارس، حتی بیرون از مستطیل سبز نیز این فراز و نشیب ها دیده شد چرا که قبل از بازی با کره جنوبی در تهران تمام مسئولان ورزشی و حتی سیاسی همدل و یک صدا شدند و از تیم ملی حمایت کردند که این یکرنگی باعث شد تا بتوانیم با یک بازیکن کمتر کره را در تهران شکست دهیم اما زمانی که این یکرنگی قبل از دیدار با ازبکستان کمرنگ شد، در تهران به حریف باختیم تا این تیم شانس بالایی برای رفتن به جام جهانی پیدا کند.

علاوه بر این که نتایج تیم ملی فوتبال ایران در سال ۹۱ مورد انتقاد جامعه فوتبال قرار گرفت، اردوهای بلندمدت و بی نتیجه کارلوس کرش هم سوهان اعصاب مربیان لیگ برتری شد و همه عوامل دست به دست هم داد تا لیگ برتر فوتبال هم از لحاظ کیفیت دچار افت شود و نتیجه اش این باشد که هیچ پدیده ای نداشته باشیم.

اردوی بلند مدت دلیل شکست تاریخی فوتبال!

اردوهای بلندمدت به این دلیل مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار گرفت که کارشناسان معتقدند به دلیل احساسی بودن ایرانی ها، این اردوها جوابگو نیست و حتی در نتیجه گیری تاثیر منفی می گذارد. مثلا نتیجه ای که بعد از اردوی ۱۰ روزه تیم ملی در بازی با لبنان به دست آمد، این فرضیه را ثابت کرد که اردوهای بلندمدت فایده ای در فوتبال ایران ندارد. نتیجه ای که در مقابل لبنان رقم خورد باعث شد علاوه بر این که رکورد گل نخوردن ایران مقابل این تیم شکسته شود بلکه اولین شکست تاریخ فوتبال ایران مقابل لبنان هم رقم بخورد.

شکست ۲+۱ و نیاز به معجزه ای برای رفتن به جام جهانی!

تیم ملی ایران در سال ۹۱ عملکرد خوبی نداشت هر چند در ۱۴ مسابقه فقط ۳ شکست داشتیم. یک باخت مقابل آلبانی که در دیداری دوستانه رخ داد و دو شکست هم مقابل لبنان و ازبکستان که تلخ ترین شکست های ملی ما محسوب می شود که احتمال دارد منتج به ناکامی فوتبال ایران در رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شود. البته شاگردان کرش برای این که بتوانند بلیط برزیل را به دست بیاورند باید در ۳ بازی آینده خود حداقل ۷ امتیاز یعنی ۲ پیروزی و یک مساوی به دست بیاورند، کاری که با توجه به عملکرد تیم ملی در سال ۹۱ چیزی شبیه به معجزه می ماند و باید دید آیا بازهم فوتبال ایران خود را در شرایط دشوار نشان خواهد داد یا نه.

شوک رحمتی و عقیلی به تیم ملی و شائبه باندبازی

یکی دیگر از نکاتی که در مورد تیم ملی نمی توان به این راحتی آن را فراموش کرد، جدایی عجیب و ناگهانی مهدی رحمتی دروازه بان شماره یک تیم ملی بعد از ۳ سال بود. البته هنوز هم مشخص نشده چرا مهدی رحمتی چرا چنین تصمیمی گرفت اما با ترک اردو از سوی هادی عقیلی این شائبه به وجود آمد که عده ای از بازیکنان باسابقه تیم ملی به خاطر برخی رفتارها قصد دارند، در این شرایط حساس تیم ملی را تنها بگذارند و در حمایت از رحمتی از تیم ملی انصراف دهند. البته خداحافظی رحمتی از تیم ملی زاویه ی دیگری هم داشت و آن این بود که شایعه شد او با کاپیتان نکونام اختلاف عمیقی دارد. هرچند هیچ کدام این شایعات را تائید نکردند.

خرداد ۹۲، ماه سرنوشت ساز فوتبال ایران

۱۴،۲۱ و ۲۸ خرداد روزهای به یادماندنی فوتبال ایران می تواند باشد چرا که تیم ملی به ترتیب با تیم های قطر در دوحه، لبنان در تهران و کره جنوبی در سئول برای رسیدن به جام جهانی بازی دارد. تیم ملی برای صعود در خوشبینانه ترین حالت اگر هر ۳ بازی را پیروز شود و ۹ امتیاز بگیرد، با توجه به ۷ امتیازی که دارد می تواند، مستقیم به جام جهانی برود اما اگر شاگردان کرش می خواهند به عنوان تیم دوم بروند، باید حداقل ۷ امتیاز از ۳ بازی بگیرند یعنی ۲ پیروزی و یک مساوی و آن هم در شرایطی که دیدار مستقیم ازبکستان و کره مساوی تمام شود. با این حال فوتبال ایران نشان داده که در شرایط سخت و حساس همیشه می توان روی غیرت و تعصب ایرانی حساب کرد و امیدواریم که خردادماه که آن را می توان ماه سرنوشت ساز فوتبال ایران نامید، تیم ملی بتواند مجوز حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را بگیرد تا فوتبال ایران بعد از ۸ سال بازی در جام جهانی را تجربه کند.