به گزارش پارس به نقل از مهر، طی سال گذشته مسابقات مهم و بزرگی در سطح آسیا و جهان برگزار شد که اتفاقا نمایندگان ایران نتیجه خوبی از آنها گرفتند مانند قهرمانی تیم ملی وزنه برداری در مسابقات قهرمانی آسیا که با طلسم شکنی ۹ ساله به دست آمد، صعود تیم ملی والیبال به لیگ جهانی برای نخستین بار و…

همه اینها موفقیت های بزرگی برای ورزش ایران در سال ۹۱ بودند اما نه به اندازه موفقیت هایی که در المپیک سی ام به دست آمد و در نهایت باعث شد تعداد مدال های کاروان ایران در این بازی ها برای نخستین بار دو رقمی شود و در بهترین جایگاه نسبت به ادوار گذشته - در مقایسه با تعداد کشورهای شرکت کننده - قرار بگیرد.

در این شرایط نگاه‏ ها ناخودآگاه به سمت مدال آوران طلای المپیک می ‏ رود که اتفاقا تعداد آنها در کاروان اعزامی ایران به لندن، بیشتر از دوره‎ های پیشین بود اما در این میان ورزشکاران دیگری هم بودند که در این بهترین شدن ایفای نقش کردند اگرچه مدال‎ شان به رنگ طلا نبود مانند کمیل قاسمی که در نخستین حضور المپیکی اش صاحب مدال برنز شد یا اصلا مدال نگرفتند مانند رضا یزدانی که در یک قدمی فینال با مصدومیت ناگهانی مواجه شد و در کل از رسیدن به مدال بازماند.

علاوه بر این، کاروان ورزش ایران در المپیک سی‎ ام مربی در اختیار داشت که شاگردانش با گرفتن بهترین نمره و خوش رنگ ترین مدال ها، نقش مستقیم در جاودانه شدن کاروان ایران و در نهایت بزرگترین موفقیت سال ۹۱ ورزش ایران داشتند و البته ورزشکارانی که مدال نگرفتند اما در نوع خود بهترین بودند. در کل اینکه به واسطه اهمیت و جایگاه المپیک در ورزش جهان، به نظر می رسد افراد موفق در این رویداد پیش رو موفق ترین های سال گذشته بودند. ورزشکاران و مربیانی مانند:

الهه احمدی؛ پیشرو زنان و تیراندازان
با کسب مدال نقره مسابقات تیراندازی جام جهانی که فروردین ماه سال ۹۰ به میزبانی استرالیا برگزار شد، بعد از مه لقا جام بزرگ کاروان ورزش ایران را صاحب دومین سهمیه المپیک کرد تا برخلاف همیشه زنان پیشرو حضور در المپیک شوند. البته الهه احمدی در موفقیت زنان المپیکی ایران هم پیشرو بود چون در دومین روز رسمی بازی های المپیک به فینال رقابت‎ های تفنگ بادی ۱۰ متر صعود کرد و در رقابت با حریفانی از آمریکا (دونفر) ، چین (دونفر) ، لهستان، روسیه و جمهوری چک به عنوان ششمی المپیک دست یافت. پیش از الهه احمدی هیچ یک از ورزشکاران زن ایران به فینال المپیک نرسیده بودند، ضمن اینکه پیش از وی هیچکدام از تیراندازان ایرانی در المپیک صاحب عنوان ششمی هم نشده بودند.

نوشاد عالمیان؛ به سقف رسید
وقتی در دوره های پیشین المپیک هیچ یک از پینگ‎ پنگ‎ بازان ایران حتی در یک گیم هم پیروز نشده بودند، رسیدن به پیروزی در یک دیدار المپیکی سقف آروزهای تنیس روی میز شده بود که نوشاد عالمیان در المپیک لندن این سقف را شکست. بعد از ندا شهسواری که از حریف نیجریه‎ ای خود سه گیم گرفت و در نهایت آبرومندانه باخت و حذف شد، عالمیان توانست برای اولین بار تنیس روی میز ایران را صاحب پیروزی در المپیک کند آنهم در دو دیدار؛ نوشاد با شکست دادن" جیستون هان" بازیکن چینی الاصل استرالیا و" تانگ پنگ" هنگ کنگی وارد مرحله یک شانزدهم مسابقات تنیس روی میز المپیک لندن شد اما در این مرحله مغلوب" تیمو بول" آلمانی شد و از دور رقابت ها کنار رفت. عالمیان یکی از بهترین های ایران در المپیک بود اگرچه بعد از این بازی‍ ‎ ها روند صعودی خوبی در عملکردش نداشت.

چهار ورزشکاری که مدال طلا المپیک ۲۰۱۲ را کسب کردند از بهترین های ورزش ایران در این بازی ها و سال ۹۱ بودند

حمید سوریان؛ پایان انتظار
۴۰ سال انتظار برای کسب مدال طلای کشتی فرنگی المپیک کم نیست و پایان دادن به آن هم کار هر کسی نیست اما کسی از مسئولیت این کار برآمد که فقط ۲۶ سال داشت و تجربه ای هم از گرفتن مدال در المپیک نداشت یعنی حمید سوریان؛ این فرنگی کار که عنوان پنجم المپیک پکن را در اختیار داشت در لندن و برای رسیدن به دیدار پایانی" پیتر مودوس" از مجارستان را در مرحله یک چهارم نهایی و" هاکان نیبلوم" از دانمارک را در مرحله نیمه نهایی شکست داد. سوریان در فینال" روشن بایرامف" آذربایجانی را از پیش رو برداشت و نخستین طلای کشتی فرنگی ایران در طول تاریخ المپیک و نخستین طلای کاروان ایران در المپیک سی‎ ام را بدست آورد.

امید نوروزی؛ قهرمان ایران، الگوی مجارستان
یک شب پس از اینکه طلسم گرفتن مدال طلا در رقابت های کشتی فرنگی المپیک شکسته شد، امید نوروزی دومین مدال طلای این رقابت ها را به کاروان ایران هدیه کرد. این کشتی گیر وزن ۶۰ کیلوگرم حریفانی از چین، بلغارستان، قزاقستان و ژاپن را مغلوب تکنیک و توانمندی خود کرد تا به فینال برسد. نوروزی در این مرحله هم" ریواز لاشخی" از گرجستان را شکست داد و قهرمان المپیک شد. امید نوروزی پس از این قهرمانی، محمد بنا را هم از اجرای فنون خود بی نصیب نگذاشت و مربی اش را در آغوش گرفت و یک سالتو بارانداز میهمان کرد! البته یک روز بعد، فرنگی کار مجارستانی بعد از صعود به فینال وزن ۶۶ کیلوگرم، به تقلید از امید نوروزی، سرمربی خود را سالتو بارانداز کرد!

احسان حدادی؛ شکستن انحصار
یکی از پنج ورزشکار ایران که در المپیک سی‎ ام صاحب مدال نقره شد، احسان حدادی بود که در رقابت‎ های پرتاب دیسک به این مدال دست یافت اما انصافا رنگ و لعاب مدال نقره حدادی متفاوت از دیگر نقره هاست و ارزش آن خیلی کمتر از طلا نیست چون برای اولین بار بود که یک دوومیدانی کار ایرانی در میدان المپیک تا مدال آوری پیش رفت. مهمتر اینکه پیش از این هیچ ورزشکار ایرانی در رشته‎ ای غیر از وزنه برداری، کشتی و تکواندو مدال المپیک نگرفته بود و در واقع احسان حدادی مدال آوری در این رویداد را از انحصار این سه رشته خارج کرد.

بهداد سلیمی؛ رسیدن به اوج با دو بچه فیل
" با برقرار کردن توازن بین توان انفجاری، سرعت و تکنیک، انتظار می رود وزنه بردار فوق سنگین ایران، دو بچه فیل از جنس پولاد را بالای سر برده و مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن را از آن خود کند" ؛ این بخشی از گزارش خبرگزاری رویترز پیش از آغاز مسابقات وزنه برداری المپیک بود که طی آن از بهداد سلیمی به عنوان قلب ۶ وزنه بردار اعزامی ایران به المپیک یاد شده بود. تحلیل خبرگزاری رویترز در نهایت درست از آب درآمد چون بهداد سلیمی ۲۲ ساله با ۲۰۸ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۴۷ کیلوگرم در دو ضرب و ۴۵۵ کیلوگرم در مجموع بالاتر از هموطنش قهرمان المپیک در رقابت های دسته ۱۰۵+ کیلوگرم شد.

قاسم رضایی؛ شیرینی کام‎ های تلخ
در شبی که سعید عبدولی با مافیای داوری از رسیدن به فینال وزن ۶۶ کیلوگرم رقابت های کشتی فرنگی المپیک ۲۰۱۲ بازماند و وداعی تلخ با المپیک داشت، قاسم رضایی با شکست دادن" استرادا" کوبایی به فینال پیکارهای وزن ۹۶ کیلوگرم این مسابقات لندن رفت و در شب تلخ کشتی فرنگی، موج شادی را به این تیم و کاروان ایران بازگرداند. رضایی" رستم تاتروف" از روسیه را در دیدار نهایی شکست داد و به مدال طلای المپیک رسید. مدال طلای قاسم رضایی در یک شب تاریخی به دست آمد و باعث شد کاروان ایران به رده هفدهم و بالاتر از ژاپن و اوکراین صعود کند.

این ورزشکاران جزو بهترین های ایران در کاروان المپیک ۲۰۱۲ و ورزش ایران در سال گذشته بودند

احسان لشگری؛ خودنمایی در کنار سرشناسان
وقتی با انجام قرعه کشی رقابت‎ های کشتی آزاد در وزن ۸۴ کیلوگرم مشخص شد که تمام کشتی گیران سرشناس این وزن مانند" یوسف عبدالسلام اف" از تاجیکستان و نایب قهرمان المپیک پکن، " زوربیک سوخی یف" از ازبکستان و قهرمان جهان و" جیک هربرت" از آمریکا و دارنده مدال نقره جهان در گروه احسان لشگری هستند، شاید کمتر کسی برای مدال آوری این کشتی گیر شانس قائل بود اما لشگری با شکست دادن حریفان خود از قزاقستان، ارمنستان و روسیه به دیدار نیمه نهایی رفت. در این مرحله مغلوب کشتی گیر آذربایجانی شد و در مرحله رده بندی هم مقابل ورزشکار ترکیه پیروز شد و به مدال برنز رسید.

نواب نصیر شلال؛ تازه از راه رسیده راضی
اینکه بتوانی در اولین حضور المپیکی، فینالیست شوی کار بزرگی است که نواب نصیرشلال از عهده آن به خوبی برآمد. این وزنه بردار جوان کشورمان در رقابت‎ های دسته ۱۰۵ کیلوگرم، با مهار وزنه ۱۸۴ کیلوگرمی در یک ضرب و ۲۲۷ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۴۱۱ کیلوگرم صاحب مدال نقره المپیک شد و این در حالی است که او هیچ تجربه‎ ای از المپیک نداشت. شاید همین بی تجربگی او را از رسیدن به مدال طلا بازداشت چون گفته بود: " وقتی متوجه شدم در جدول مدال نقره‎ ام قطعی شده کمی سرد شدم و نتوانستم طلا بگیرم" .

محمد بنا؛ تسخیرگر بزرگ
گرفتن سه مدال طلا توسط یک تیم ۶ نفره و کسب عنوان قهرمانی در المپیک، کافی است برای اینکه به تاثیرگذاری سرمربی آن تیم پی برد و اینکه جایزه صد میلیون تومانی رئیس کمیته ملی المپیک و درخواست نشان لیاقت از رئیس جمهوری، شایسته محمد بناست. شاگردان" بنا" ی کشتی فرنگی ایران با کسب خوش رنگ‎ ترین مدال در سه شب متوالی، خود و کشتی فرنگی ایران را جاودانه کردند. این مربی به شایستگی لندن را در تسخیر خود و شاگردان قهرمانش درآورد.