به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نمایش «ترور» از 28 آبان‌ماه اجرای خود را در تالار اصلی تئاترشهر آغاز کرده و در همین چند شب ابتدایی با استقبال از سوی علاقه‌مندان به تئاتر روبرو شده است.

در این نمایش که ابن‌ملجم مرادی محور اصلی کار را برعهده دارد، روایتی متفاوت در فرم و اجرا را می‌بینیم که در این باره کارگردان نمایش به خبرنگار ایسنا توضیح داد: از دیرباز‌، تاریخ برای من گذرگاه دهشتباری بوده از حقیقت به واقعیت. همانگونه که آب‌، سنگ را می خورد و باد زمین را می‌فرساید. زمان، حقیقت را می‌بُرّد تا واقعیتی دروغین شکل بگیرد که دیگر قابل اطمینان نیست.

حمید رضا نعیمی گفت:‌ از تاریخ جز کشتن و کشته شدن‌، جنگ و ویرانی‌، بی‌عدالتی و تباهی چه چیز دیگری برای تفاخر باقی مانده که همواره می‌شنویم: یاد باد آن روزگاران... کدام روزگارو کدام سرخوشی؟ اگر گذشته واقعیتی است شبیه حقیقت امروز،‌ پس نیازی به کنکاش در آن نیست، اما اگر بنا بر قول "رومن رولان" تاریخ را زنده‌هایی نوشته‌اند که بر سینه مردگان قدم زده‌اند، پس می‌بایست شک کرد تا زنده بود.

وی ادامه داد: اینجاست که فاصله زمانی‌، مکانی‌،‌ قومی‌، دینی و زبانی بی‌اهمیت می‌شود تا به قول "گادامر" آن را روی میز اکنون قرار دهیم و بررسی‌اش کنیم. در این میان کار درام‌نویس پیچیده می‌شود، آنگاه با حقیقت تاریخ سروکار دارد نه واقعیت آن و اینجا دیگر مسلخ نیست، زادگاه است.

او اضافه کرد: جوهره حقیقت را که کشف کردی، به تأویل که دست زدی، آفرینش اتفاق می‌افتد بی‌آنکه چیزی از واقعیت تاریخ را مخدوش کرده باشی. بُعدی به ابعاد پیشین افزوده‌ای که دیگر به شکل یک میراث موزه‌ای به آدم‌ها،‌داستان‌ها و اتفاقات گذشته برخورد نکنی. آن چاله‌ی میان گذشته و اکنون را پر می‌کنی تا این بار همه چیز به نفع حقیقت تمام شود و نه واقعیت.

کارگردان نمایش‌های «فاوست» و «سقراط» گفت: حقیقت درام مذهبی برای من از واقعیت آن چالش برانگیز‌تر است، زیرا که بزرگترین درام‌های دنیا مثل «پرومته در زنجیر‌»، «اودیپ شهریار» ، «آنتیگونه»، «فاست»، «بکت» و ... مذهبی هستند. دین و مذهب جزو لاینفک زندگی و هستی انسان بوده و این نیاز معنوی آدم‌ها و جهان خاص خود را می‌سازد.

او با بیان اینکه هر شخصیت مذهبی و هر اتفاق مذهبی می‌تواند از ابعاد وسیع آن مورد بررسی قرار گیرد تا از برخوردی صرفا احساسی پرهیز کرده و از زاویه دیدی تازه‌تر و امروزی به آن نگاه کرد، اظهار کرد: امام علی (ع) و عبدالرحمان ابن‌ملجم کشف من از تاریخ، دین و مذهب بود. چند سوال همه‌ی مسیر را برای من هموار کرد تا به دنبال آن راهی شوم؛ چگونه می‌شود علیه حاکمی قیام کرد و او را به خاک و خون کشید، در حالی که در زمان حکومت او حتی یک زندانی سیاسی وعقیدتی وجود نداشته است؟ تروریست کیست؟ و چگونه می‌تواند آنقدر در قضاوت و عمل خود مطمئن باشد که جزو حذف فیزیکی حریف خویش نیاندیشد؟ آیا این موضوع،‌ مذهبی بودن یا غیر مذهبی بودن آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد؟

کارگردان «ترور» گفت: موضوع و داستان نمایش «ترور» موضوع و اتفاق بشری‌ است که می‌تواند در زمان حاضر هم با اهمیت و قابل بحث باشد، به همین دلیل نمایش «ترور» را بهترین نمایشی می‌دانم که تا به حال نوشته و کارگردانی کرده‌ام، چه از نظر ایده و محتوا و چه از نظر فرم و اجرا.

او درباره‌ی شیوه اجرا و استفاده از الما‌ن‌های مدرن و زندگی امروزی در نمایشی که روایت تاریخی دارد، توضیح داد: من به هیچ وجه علاقه‌ای به بازسازی تاریخ ندارم. این کار را به زیبایی هرچه تمام‌تر و تخصصی‌تر سینما و تلویزیون انجام می‌دهند. تئاتر نشانه است. من اگر لازم باشد می‌توانم روی دست آدم‌های تاریخ ساعت بگذارم تا به ابن‌الوقت بودن آن‌ها اشاره کنم تا با کلام بر آن‌ها تاکید کرده باشم، برای همین لباس‌ها،‌ معماری، طراحی صحنه،‌ موسیقی و زبان این نمایش و نیز جنس بازی‌ها و وسایل و آکسسوار صحنه، همگی بین گذشته و امروز در حرکت هستند؛ به همین دلیل تماشاگر در برخورد با آثار من مثل«فاست»، «سقراط» و «ترور» هیچگاه خود را در قلب تاریخ احساس نمی‌کند که تاریخ را همان چیزی می‌بیند که در پیرامون او در جریان است.

نعیمی که در طول یکسال اخیر تحقیق و نگارش نمایش «ترور» را به اتمام رسانده و امیدوار است به زودی هم چاپ شود درباره‌ی شخصیت ابن‌ملجم و درستی روایت ان از نظر تاریخی اظهار کرد: بسیاری از اطلاعاتی که در این نمایش درباره کاراکتر ابن‌مجلم کسب می‌کنیم، براساس تمام کُتبی است که به تایید کارشناسان مذهبی، نویسندگان و پژوهشگران اسلامی و غیر اسلامی رسیده است، اما این ابن‌ملجم که بر صحنه حاضر می‌شود قطعا نمی‌تواند آن چیزی باشد که روزگاری بوده زیرا من برخلاف دیگر ابن ملجم‌هایی که در سریال‌ها و نمایشنامه‌ها نوشته شده است برخوردی یکسویه، ساده و تیپیکال با آن کردم.

او گت: ابن‌ملجم من یک ابله،‌ یک خونریز بالفطره و یک شَقی مادرزاد نیست. انسانی است مثل همه‌ی انسان‌های دیگر که اعتقاد دارد در جهت ثواب‌، خدا و قرآن گام برمی‌دارد. خطای تراژیک ابن‌ملجم من به انتخاب اشتباه او و قضاوتش باز می‌گردد و به همین دلیل من این ابن‌ملجم را بهترین کارکتری می‌بینم که در دنیای درام مذهبی بعد از انقلاب به آن پرداخته شده است.

«ترور» نمایشی است با محوریت عبدالرحمان بن ملجم با بازی فرید قبادی که میان کشتن و نکشتن امیرالمومنین علی (ع) در تردید است. در این نمایش بهزاد فراهانی (اشعث کندی)، یکتا ناصر (قطام)، فرید قبادی (ابن‌ملجم)، بهناز نازی، یعقوب صباحی، سعید داخ، محمد ساربان، کاظم هژیرآزاد، کتانه افشاری‌نژاد، نقی سیف‌جمالی، سیاوش چراغی‌پور، امیر مهدی کیا، بهروز پوربرجی، رضا جهانی، بهنام شرفی، شقایق فتحی، سروش کریمی نژاد، پیروز میرزایی، مهرداد خانی،محمد نژاد،شقایق پور علی ،نیکی ابراهیم شاه، شیما جعفرزاده،هلیا کریمی ،نسرین پرهام بازی می‌کنند.

همچنین سعید ذهنی آهنگساز، رضا مهدی زاده طراح صحنه ، ادنا زینلیان طراح لباس، آیدین الفت طراح صدا، رضا حیدری طراح نور، محسن گودرزی طراح حرکت و ماریا حاجیها طراح چهره پردازی این نمایش را برعهده دارند.