به گزارش پارس به نقل از فارس، چند کارگزار رسمی فیفا در اعتراض به برگزاری آزمون فدراسیون فوتبال برای انتخاب کارگزاران نقل و انتقال داخلی نامه ای سرگشاده به علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال نوشتند و دلایل قانونی خود را برای غیرقانونی بودن اعطای مجوز کارگزاری داخلی اعلام کردند.

در این نامه که نسخه ای از آن برای خبرگزاری فارس، ارسال شده آمده است؛

توجه به اعلام خبر رسمی در مورد فعالیت کارگزاران داخلی بازیکنان از سوی مقامات فدراسیون فوتبال که موجبات نگرانی کارگزاران رسمی فیفا و اهالی فوتبال شده است و با توجه به اساسنامۀ فیفا و قوانین و مقررات بین المللی در خصوص نقل و انتقال بازیکنان ضروری به نظر می رسد که موارد زیر بیان شود:

۱- تنها کارگزاران رسمی نقل و انتقالات می تواننند در امر نقل و انتقال بازیکنان دخالت نمایند و تنها استثنای بر این اصل مادۀ ۴ مقررات فیفا در خصوص کارگزاران رسمی بوده که مقرر می دارد: " افراد زیر معاف از داشتن مجوز کارگزاری رسمی هستند:

الف- والدین، برادران یا خواهران یا همسر بازیکن و

ب- یک وکیل رسمی و قانونی دادگستری" .

۲- بر اساس بند ۵ مادۀ ۱ مقررات فیفا در خصوص کارگزاران رسمی مصوب ۸ آبان سال ۱۳۸۶ که بیان می دارد: " فدراسیون ها ملزم به اعمال و اجرای مقررات فیفا مطابق با وظایف تعیین شده درآن هستند. همچنین فدراسیون ها باید مقررات خود را برپایه اصول بنا شده در این مقررات تنظیم کنند و تنها ممکن است از این مقررات در جایی انحراف یافت که اینگونه مقررات مطابق با قوانین قابل اعمال در فدراسیون مربوطه نباشند. فدراسیون باید مقررات خود و هرگونه اصلاحیۀ آن را به کمیتۀ وضعیت بازیکنان فیفا برای تأییدیه قبلی در ظرف دو سال از اجرایی شدن این مقررات تسلیم نمایند" .

بحث کارگزار داخلی نقل و انتقالات تا سال ۲۰۰۱ در بین کشورهای عضو فیفا مطرح بوده و پس از آن با وضع قوانین جدید کارگزاری توسط فیفا جهت جلوگیری از فساد و مبارزه با توسعه پدیدۀ دلالیزم، هیچ فدراسیونی اجازۀ صدور مجوز داخلی را ندارد و مجوز کارگزاری پس از گذراندن امتحانات تعیین شده از سوی فیفا اعطا می شود.

پس از مذاکرات انجام شده با فیفا توسط کارگزاران رسمی، تأکید شده است که هیچ گونه تأییدیه ای دال بر اعطای مجوز به هیچ فدراسیونی به طور اعم و فدراسیون فوتبال ایران به طور اخص برای صدور مجوز کارگزاری داخلی داده نشده است و فدراسیون ها تنها در حد تعیین مقررات انضباطی برای کارگزاران اجازۀ وضع مقررات دارند.

خواهشمند است جهت مبارزه با رواج دلالی در فوتبال ایران و مبارزه با فعالیت افراد غیر کارشناسی که جهت دستیابی به به منافع شخصی خود مبادرت به تدوین مقرراتی نموده اند که بر خلاف نص صریح قوانین و مقررات آمرۀ جهانی و تعهدات بین المللی فدراسیون فوتبال می باشد موضوع را پیگیری نموده و از اجرای مقرراتی که در نهایت موجب دخالت ارکان فیفا در امور فدراسیون خواهد شد، جلوگیری به عمل آورید.

با تشکر

سحر مهردادیان، آزاده احمدی نژاد، سید مهدی محمودی، شهراد ناظمی، بابک اسماعیل زاده، محسن ابراهیمی، امیرهوشنگ سعادتی، علیرضا آق بابا، امیر علی دولتشاهی و سید مهدی محمودی، حمیدرضا رحیمی، حسین حیدری، هانی طاهری