به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا یک مربی دو در این باره می‌گوید: همه دوندگان چنین روزهایی را تجربه می‌کنند، بررسی‌ها نشان داده است که این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که ذخیره گلیکوژن بدن در کبد و عضلات تمام می‌شود بنابراین ما ناگهان احساس خستگی و کمبود انرژی می‌کنیم. دو دلیل اصلی کاهش گلیکوژن تمرین بیش از حد و کاهش قند خون است.

برای جلوگیری کردن از این اتفاق بهتر است که میزان ورزش کردن خود را اندازه‌گیری کنید. یکی از استراتژی‌هایی که برای جلوگیری از ورزش بیش از حد توصیه شده ورزش به اندازه یکسان دو هفته پشت سر هم است. بنابراین ورزشکار طی دو هفته ورزش را سخت‌تر نمی‌کند و از نظر ذهنی و فیزیکی به تمرین عادت می‌کند. برای اینکه از کاهش قند خون جلوگیری شود یک ساعت قبل از ورزش یک میان وعده حاوی کربوهیدرات مصرف کنید. کمبود آب بدن نیز باعث خستگی می‌شود. قبل از شروع ورزش بهتر است 500 میلی لیتر مایعات مصرف کنید میزان توان و قدرت عضلات نیز مساله مهمی است. هنگامی که عضلات توان کافی نداشته باشند، نمی‌توانند به سرعت منقبض شوند و فعالیت کنند. پس گرم کردن بدن قبل از ورزش می‌تواند قدرت و نیروی کافی را در عضلات ایجاد کند. انجام چند حرکت سریع قبل از شروع دویدن یا حمام آب سرد شب قبل از دویدن می‌تواند موثر باشند.

کمبود خواب و هوای مرطوب نیز باعث می‌شود دوندگان ناگهان توانایی دویدن خود را از دست بدهند. اگر ورزشکار خواب کافی نداشته باشد نمی‌تواند ریکاوری مناسبی داشته باشد و یا به ورزش شدید عادت کند. مراقب باشید که حتما ریکاوری صورت گرفته باشد.

مساله دیگر این است که باید بر روی ذهن خود کار کنید. ذهن نقش اساسی در دویدن و ایجاد شرایط فیزیکی برای این کار ایفا می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است که خستگی ذهنی کارایی ورزشکاران را پایین می‌آورد. ما در ناخودآگاه خود می‌گوییم که باید تمام تلاش خود را بکنیم اما اگر ناخودآگاه کنترل فعالیت ما را بر عهده بگیرد زمانی که استرس داشته باشیم سریع در بدن هرمون‌های منفی مربوط به اضطراب ترشح می‌شوند و فعالیت مختل می‌شود. اگر ذهن خود را تمرین دهیم می‌توانیم فعالیت ورزشی بهتری داشته باشیم.

6 تمرین خوب برای ذهن عبارتند از:

1- به مساله خاصی فکر کنید:

بر روی مرحله بعدی دویدن خود یا برنامه معرفی که بعد از تمرین دارید تمرکز کنید هنگامی که به مساله خاصی فکر می‌کنید. ذهن شما از حالت ناخودآگاه خارج شده و خودآگاه فعال می‌شود. با این اتفاق هورمون‌هایی همچون آندروفین ترشح می‌شوند که باعث افزایش قدرت شما می‌شود.

2- کلمات جادویی خود را پیدا کنید:

جملات و کلمات جادویی را پیدا کنید که به شما انرژی برای فعالیت بدهد. به هنگام دویدن این جملات را مرتبا تکرار کنید. این کار باعث می‌شود که تفکرات منفی از ناخودآگاه شما دور شوند.

3- از تخیل خود استفاده کنید:

برای مثال در مسابقه دو تصور کنید که با یک کش به دونده جلویی خود وصل شده‌اید و او شما را به جلو می‌کشد. شاید در ابتدا این فکر به نظر خنده‌دار باشد اما چنین تخیلاتی باعث می‌شوند که حداقل نیم مایل جلو بیفتید.

4- از اتفاقات منفی بگذرید:

جنگیدن با تفکرات منفی کار آسانی نیست. اگر یک دونده روز بدی داشته باشد بهتر است که هر زمانی که می‌تواند این مساله را فراموش کند و از آن بگذرد تمامی تمرین‌های شما لزوما بسیار خوب نخواهند بود و همیشه شما احساس خوبی نخواهید داشت.

5- برای خود هدف‌گذاری کنید:

برای اینکه انگیزه کافی داشته باشید باید برای خود هدف‌گذاری کنید. اگر هدف نداشته باشیم از دست دادن تمرین تاثیری بر روی شما نخواهد داشت. ثبت نام کردن برای یک مسابقه یا داشتن برنامه هدفمند بهترین راه برای داشتن تمرکز است.

6- محل تمرین خود را تغییر دهید:

بهتر است در جاهای مختلف بدوید این کار باعث می‌شود که از نظر ذهنی بهتر کار کنید.

به طور کلی دوندگان باید بدانند که همیشه در اوج نخواهند بود و همه تمرین‌های آن‌ها زمانی که 100 درصد از نظر ذهنی آماده هستند انجام نخواهند شد، اما با استفاده از تکنیک‌های ذهنی دوندگان می‌توانند به تدریج تمرین‌های مفیدتری داشته باشند و یک تمرین بد را به یک تمرین خوب تبدیل کنند.

حتی اگر در لحظه دویدن از نظر فیزیک یا ذهنی شرایط خوبی نداشته باشید می‌توانید با ایجاد تغییرات خاص روند دویدن خود را بهتر کنید. ضمنا استراحت کردن را هرگز فراموش نکنید.