به گزارش پارس به نقل از ایسنا پرویز سیار، کارشناس داوری اظها‌ر کرد: زمان‌هایی رخ می‌دهد که داور در محوطه جریمه تیمی است و د‌ر‌وازه‌بان سریع توپ را می‌گیرد و به زمین مقابل شوت می‌کند و ضد حمله‌ای شکل می‌گیرد و داور با این که مانند یک قهرمان د‌و‌و‌مید‌ا‌نی می دود به صحنه‌ نمی‌رسد و در این موارد نمی‌شود به داور ایراد گرفت و باید اگر اشتباهی رخ داده می‌شود، بخشید.

او ا‌دا‌مه‌ داد: اما زمان‌هایی است که داور فاصله مناسبی دارد و خطا را نمی‌گیرد و این مورد به نفع تیم خاصی چندین بار رخ می‌دهد. این صحنه‌ها اگر چندین بار رخ دهد آن وقت است که می‌توانیم بگوییم داور انصاف را رعایت نکرده است.

این پیشکسوت داوری تصریح کرد: در طول 30 سال و اندی سابقه داوری‌ام در ایران و آلمان صحنه‌هایی را دیده‌ام که به طور واضح خطا بوده و داور آن خطا را نگرفته و بعد بازی هم دل آدمی رضایت نمی‌دهد که حرف‌های آن داور را بپذیرد.

سیار با اشاره به این که چیدمان داوری هوش و ذکاوت خاصی را می‌طلبد، اظها‌ر کرد: چیدمان داوری به نظر کار ساده‌ای می‌آید در صورتی که این طور نیست. نباید فکر شود که 10 تا بازی داریم و 30 تا داور و از بین این 30 داور برای هر بازی یک داور و دو کمک داور می‌گذاشتیم و همه چیز حل می‌شود. چیدمان داوری اصول خاص و ویژه‌ای دارد و باید به سابقه تیم‌ها و بازی‌های گذشته نگاه شود و ببینیم چه داوری برای کدام بازی چه قضاوتی انجام داده است.

این کارشناس داوری افزود: باید بدانیم چه نقدهایی به کدام داور در کدام بازی وارد بوده است. باید با ذکاوت و بی طرفی کامل داور و کمک داورها را انتخاب کنیم تا روی آن چیدمان داوری دیگران نتوانند ایرادی بگیرند.

او با اشاره به این که داوری از کارهای بسیار سخت است، گفت: قاضی چه در دادگاه و چه در زمین فو‌تبا‌ل انسانی معصوم، با شرف و با وجدان است. البته کار داوری در زمین فو‌تبا‌ل از کار داوری در دادگاه سخت‌تر است، چرا که در دادگاه قاضی نشسته و به طور مثال فردی مجروح شده و شاهدانی وجود دارد، ادله‌ای وجود دارد و داور می‌تواند در زمان مناسب رای مناسبی دهد، در حالی که در فو‌تبا‌ل یک داور است و دو کمک داور که به دلایل مختلف احتمال دارد داور و کمک داور‌ها چندین متر با صحنه فاصله داشته باشند و شرایط تصمیم گیری را سخت کند.