از 1-4-1-4 به 1-2-3-4

ونگر فصل 2015-2014 را با سیستم 1-4-1-4 آغاز کرد. پس از اینکه تیمش در نیم‌فصل نخست با این سیستم نتایج بدی گرفت به ‌تدریج تصمیم گرفت با تغییر هوشمندانه سیستم به 1-2-3-4 آرسنال را از این شرایط خارج کند. با اعمال تغییرات، بازیکن‌هایی مانند اوزیل، رمزی و سانچس آزادتر شدند و برای خلق فرصت شرایط بهتری پیدا کردند. اوزیل خودش را پیدا کرد و تبدیل شد به همان مهره ارزشمندی که پیشترها از او سراغ داشتیم، رمزی به فرم خوب پیش از دوران مصدومیتش بازگشت و سانچس برترین بازیکن فصل توپچی‌ها نام گرفت. این سه بازیکن معمولاً در پشت تک‌مهاجم تیم قرار می‌گرفتند و زوج کازورلا-کوکلین در مرکز خط میانی شکل گرفت؛ زوجی متشکل از یک بازیکن تخریبی و یک بازیکن خلاق. هوشمندی ونگر در چیدن مهره‌های تیمش در خط هافبک موجب شد تا او در اکثر دیدارهای پس از این، تیمی ‌برتر و با خط هافبکی ویرانگر را به میادین بفرستد. پیروزی‌های‌شان بعد از تغییر سیستم آغاز شد و به رده‌های بالایی جدول صعود کردند. رکورد بردهای متوالی را با همین ترفند ونگر زدند و قهرمانی جام‌حذفی را هم کسب کردند.

1-3-2-4 یا 3-3-4؟

اما با شروع فصل جدید اتفاقی غیرمنتظره افتاد و ونگر تصمیم گرفت سیستمی که تیمش با آن به ‌خوبی نتیجه گرفته بود را تغییر دهد. او در تمرینات و دیدارهای پیش‌فصل تیمش را برای بازی تحت سیستم 3-3-4 آماده کرد و در نخستین بازی رسمی فصل که جام خیریه بود، با همین سیستم تیمش را روانه میدان کرد. با بازی خوب در برابر چلسی قهرمان فصل گذشته این ذهنیت پیش آمد که ونگر کار درستی کرده و نمی‌خواهد برخلاف فصل گذشته تیمش در همان ابتدای کار امتیازهای بسیاری را با انتخاب سیستم اشتباه از دست بدهد. در سیستم جدید رمزی عقب‌تر آمد تا در ترکیب سه‌نفره خط هافبک قرار بگیرد. با وجود او آرسنال در خط هافبک دو بازیکن خلاق که کازورلا و رمزی هستند را در ترکیب خواهد داشت و همچنان با یک مهره تخریبی که کوکلین است، کار خواهند کرد. خلاقیت و خصوصیات تهاجمی سانچس و اوزیل موجب شد ونگر آنها را به خط حمله ببرد. دو مهاجم سمت راست و چپ که البته مقداری از تک‌مهاجم تیم که ژیرو، ولبک یا ولکات خواهد بود، عقب‌تر بازی می‌کنند و این فرصت را دارند که به دروازه حریفان نزدیک‌تر باشند. به یاد داشته باشید که سانچس با حضور در نقش بال کناری برترین گلزن توپچی‌ها در فصل قبل بود و جلوتر رفتن او این فرصت را به هافبک-مهاجم شیلیایی می‌دهد که تعداد گل‌هایش را از 16 گلی که فصل قبل به ‌ثمر رساند بیشتر هم بکند. البته با عدم حضور او هم اوکسلید چمبرلین در ترکیب قرار خواهد گرفت که در برابر چلسی نشان داد مدعی جدی قرار گرفتن در ترکیب اصلی هم هست.

ترکیب برابر وستهم

سنگربان اصلی تیم بدون ‌شک پتر چک است که این فصل خیال آرسنالی‌ها را بابت داشتن دروازه‌بانی مطمئن راحت خواهد کرد. خط دفاعی آرسنال در هر صورت تغییر نخواهد کرد و همان چهار نفری هستند که برابر چلسی هم به میدان رفتند. بلرین، مرتساکر، کوشیلنی و مونرئال. ونگر در هفته نخست تمامی هافبک‌های اصلی‌اش را در اختیار دارد و رمزی، کوکلین و کازورلا را به میدان خواهد فرستاد. چمبرلین در غیاب سانچس مهاجم راست تیم است و اوزیل در سمت چپ این خط به میدان می‌رود. دست ونگر برای انتخاب مهاجم باز خواهد بود. او باید از بین ژیرو، ولبک و ولکات یکی را انتخاب کند. همان‌طور که در دیدار برابر چلسی دیدیم به ‌نظر می‌آید در حال حاضر ولکات گزینه نخست نوک پیکان حمله است.