به گزارش پارس به نقل از سایت رسمی فدراسیون رییس دپارتمان داوری درباره اتفاقات و صحنه‌های حساس هفته 29 لیگ برتر فوتبال و دیدار پلی آف لیگ دسته یک، توضیحاتی ارائه کرد.

حسین عسگری در ابتدا گفت: بازی‌های هفته 29 لیگ برتر، بسیار حساس و تعیین کننده بودند و مانند هفته‌های پیشین، به بازبینی فیلم ها و بررسی گزارش ناظران داوری بازی‌ها پرداختیم.
 

 

وی ادامه داد: پس از بازبینی فیلم بازی‌ها مشخص شد که در بازی حساس نفت تهران و صبای قم 2 اشتباه تاثیرگذار صورت گرفته که یکی از آنها اعلام خطای پنالتی به نفع تیم نفت تهران است. در واقع در این صحنه خطا روی بازیکن تیم نفت تهران خارج از محوطه جریمه رخ داده است و در صحنه‌ای دیگر باید داور به نفع تیم صبای قم اعلام خطای پنالتی می‌کرد.

 

رییس دپارتمان داوری افزود: در دیدار استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز، خودم ناظر داوری بودم و از نزدیک به اتفاقات داوری این مسابقه اشراف کامل داشتم. البته بار دیگر فیلم را مورد بازبینی دقیق قرار دادیم و به طور قاطعانه اعلام می‌کنم در این بازی هیچ اشتباه داوری رخ نداده است اما متاسفانه کارشناسی که به نقد صحنه‌های داوری پرداخت اعلام کرد که داور باید 2 کارت قرمز به بازیکنان تیم تراکتورسازی تبریز نشان می‌داد.

 

عسگری ادامه داد: البته صحبت‌های من پس از حضور در ورزشگاه، بازبینی فیلم و مطابقت دادن صحنه‌های این دیدار با قوانین داوری فیفا است و بر همین اساس نظر کارشناس داوری که نادرست است، صرفا موجب ایجاد توقع نادرست برای تیم‌ها می شود و هجمه نسبت به جامعه داوری ایجاد می‌کند.

 

وی در ادامه بیان کرد: دیگر بازی حساس هفته 29 لیگ برتر فوتبال بین تیم‌های پیکان و راه آهن برگزار شد که کارشناس داوری به اشتباه گل اول راه آهن را آفساید تشخیص داد که این گل کاملا سالم است و کمک داور به درستی وظیفه خود را انجام داد.

 

همچنین در این دیدار شاهد اعلام خطا به نفع تیم راه آهن بودیم که در واقع از همین اعلام خطا منجر به ثمر رسیدن گل راه آهن شد. در این صحنه بازیکن تیم پیکان اقدام به انجام خطا به وسیله دست خود و به نوعی سوار شدن روی بازیکن راه آهن کرد. در واقع داور مسابقه به درستی خطای بازیکن پیکان روی بازیکن راه آهن را اعلام کرد. البته داور بازی باید در یک صحنه به نفع تیم راه آهن اعلام خطای پنالتی می‌کرد که در این صحنه اشتباه کرد.

 

 

وی درباره اعلام داوران دربی تهران گفت: بازی بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال از حساسیت مختص به خود برخوردار بوده و باوجود اینکه این دیدار هیچ تاثیری در کسب مقام قهرمانی لیگ و همینطور کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا ندارد اما باعث نمی‌شود که از داوران جوان و کم تجربه استفاده کنیم. در نهایت فردا (پنجشنبه) از طریق سایت رسمی فدراسیون اسامی داوران این دیدار و داوران دیدارهای هفته پایانی لیگ برتر فصل 93-94 را اعلام خواهیم کرد.

 

عسگری همچنین درخصوص قضاوت روز گذشته دیدار حساس تیم‌های مس کرمان و مس رفسنجان و شبهه‌ای که در صحنه به ثمر رسیدن گل مس کرمان وجود داشت، بیان کرد: در صحنه به ثمر رسیدن تک گل بازی توسط مس کرمان برخی از کارشناسان معتقد به وقوع آفساید هستند که امروز فیلم بازی به دست‌مان رسید و این صحنه را مورد آنالیز قرار دادیم. بر همین اساس مشخص شد پاسی که به مهاجم تیم مس کرمان می‌رسد توسط مدافع تیم مس رفسنجان به وی داده می‌شود.

 

وی افزود: طبق قوانین داوری فیفا، هرگاه مهاجم تیمی در موقعیت گل قرار گرفته باشد اما آن صحنه آفساید باشد، تنها در صورتی خطای آفساید وی اعلام نمی‌شود که مدافع تیم مقابل به اشتباه به مهاجم تیم زننده گل پاس را داده باشد. در واقع در این صحنه تصمیم کمک‌داور مبنی بر ادامه بازی درست و گل به ثمر رسیده کاملا صحیح است.