پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حميده ذوالفقاري- کبدي استان سيستان و بلوچستان جهاني شد. ديروز تيم کبدي دانشگاه آزاد استان به مسابقات جهاني راه يافت. ورزش کبدي سابقه اي چند ساله در سيستان دارد، به گونه اي که بسياري از بزرگان منطقه معتقدند که اين رشته از سيستان به هندوستان منتقل و به نام آنها ثبت شده است. 

سيستان در ايران، اولين منطقه اي بوده که کبدي در آن شکل گرفته است و اين رشته، پرطرفدارترين بازي بومي و محلي در روستاهاي سيستان بوده که توسط بومي هايش به استان گلستان منتقل شده و در ساير نقاط کشور نيز به مرور زمان توسعه يافته است.اما با توجه به اين قدمت ديرينه و افتخارات کسب شده توسط آقايان و بانوان سيستاني در رقابت هاي ملي و فراملي، کبدي اين منطقه در کشور غريب است، توجهي که لازم است به آن نمي شود و بيشتر نگاه هاي مسئولان فدراسيون به استان گلستان معطوف شده که اين موضوع باعث دلسردي برخي ورزشکاران و دغدغه اي براي قهرمانان شده است.

kabedi

يکي از قهرمانان کبدي سيستاني در مسابقات آسيايي، مي گويد: ورزش کبدي در منطقه سيستان و از جمله شهرستان زهک طرفداران زيادي دارد، به گونه اي که در حال حاضر 60 علاقه مند در رده سني نوجوانان و 40 نفر در رده جوانان در اداره ورزش و جوانان اين شهرستان، آموزش هاي مربوط به اين رشته را فرا مي گيرند.«هادي اُشترک»، ادامه مي دهد: به علت اين که بيشتر ورزشکاران اين منطقه از اقشار ضعيف و کم درآمد جامعه هستند، بنده بدون دريافت حق مربيگري آموزش هاي لازم را به علاقمندان ارائه مي دهم که در حال حاضر يک تيم از زهک آمادگي شرکت در ليگ دسته يک کبدي کشور را دارد، اما چون هيچ حامي مالي نداريم مجبوريم که از هزينه هاي خودمان شرايط لازم را فراهم کنيم.

دغدغه بيکاري و تأمين معاش زندگي
وي با بيان اين مطلب که قهرمانان مسابقات المپيک آسيايي سهميه استخدام در ادارات را دارند، اذعان مي کند: در حال حاضر بنده ضمن تحصيل در دانشگاه و بدون داشتن هيچ شغلي، به صورت رايگان براي پرورش استعدادهاي کبدي در زهک فعاليت مي کنم و براي استخدامي در يکي از ارگان هاي دولتي به استانداري و اداره کل ورزش و جوانان مراجعه کرده ام، آنها نيز به بنده قول هايي داده اند که اميدوارم به زودي عملي شود، زيرا بسياري از جواناني که به ورزش کبدي علاقه مند هستند، وقتي وضعيت ما را مي بينند که با وجود قهرماني، دغدغه بيکاري و تأمين معاش زندگي مان را داريم، به اين رشته گرايش پيدا نمي کنند. وي با بيان اينکه به کبدي سيستان توجه زيادي نمي شود، ابراز اميدواري مي کند مسئولان استان، به ورزشکاراني که قهرمان مي شوند اهميت بدهند و براي ورزش کبدي اين منطقه بيشتر سرمايه گذاري کنند.

kabedi1

مسئولان به کبدي سيستان و بلوچستان اجازه رشد نمي دهند
مربي تيم کبدي بانوان سيستان و بلوچستان مي گويد: کبدي کاران اين منطقه بدون داشتن کمترين امکانات و فقط به عشق سيستان فعاليت مي کنند و در مسابقات مختلف حضور مي يابند و با وجود اين که تيم کبدي بانوان استان، جوان ترين تيم کبدي کشور است و هميشه موفق به کسب مقام مي شود، مسئولان فدراسيون هيچ توجهي به آن نمي کنند. «صفورا ياري مقدم» مي افزايد: اگر جوانان سيستان توانايي نداشته باشند هيچ زماني از آنها براي حضور در مسابقات کشوري دعوت نمي شود، اما با توجه به اين موضوع که مسئولان مي دانند کبدي سيستان توانايي پيشرفت دارد، حمايت نمي کنند و به آن اجازه رشد نمي دهند.وي اذعان مي کند: مدت زمان زيادي است که من در رشته کبدي مربيگري مي کنم، اما مسئولان فدراسيون در مسابقات اينچئون کره جنوبي بنده را از تيم ملي کنار گذاشتند و يکي از بازيکنان هرمزگان را که فقط سه سال سابقه فعاليت در اين رشته دارد، به رقابت هاي آسيايي اعزام کردند.وي ادامه مي دهد: در زابل حتي يک سالن و پايگاه بدنسازي وجود ندارد تا ورزشکاران اين هيئت بتوانند از آن استفاده کنند، در صورتي که ما نيازمند حمايت، امکانات بهتر و سالن اختصاصي براي کبدي هستيم، تا در هر ساعتي که مي خواهيم، در امنيت کامل، تمرينات خود را انجام دهيم.وي مي گويد: کبدي سيستان 10 سال است که بدون حمايت و دريافت هيچ پولي، با پرداخت هزينه ها به صورت شخصي، مقام آوري مي‌کند، اما ميزباني مسابقات را به اين منطقه نمي دهند.

kabedi2

کبدي متعلق به مردم سيستان و بلوچستان است
رئيس ورزش وجوانان زابل مي گويد: کبدي از لحاظ تاريخي و فرهنگي متعلق به مردم سيستان بوده و در زمان هاي نه چندان دور در روستاهاي سيستان به عنوان ورزشي بومي و محلي، اوقات فراغت مردم را پر مي کرده تا اينکه 300 سال قبل، در زمان حمله نادرشاه افشار به هندوستان، توسط بسياري از سربازان و سرداران که از منطقه سيستان بودند به هندوستان منتقل شده است.

کشورهاي هندوستان و پاکستان محل رشد ورزش کبدي در آسيا محسوب مي شوند و علاقه مندان خاص خود را دارند، اما خاستگاه اول، مهد و پايتخت کبدي، سيستان است و اين موضوع در سطوح آسيايي و جهاني برکسي پوشيده نيست. «حسين کلانتر»، اظهار مي کند: با رونق گرفتن کبدي در سطح ملي اين ورزش براي اولين بار به وسيله مردم سيستان در کشور اشاعه و گسترش پيدا کرد، تا اينکه صاحب فدراسيون شد، اما مسئولان فدراسيون عنايتي به اين منطقه نداشتند.وي اظهار مي کند: تاکنون براي کبدي کاران استان هيچ گونه اقدام خوبي صورت نگرفته است، تابستان امسال هم که فدراسيون تصميم داشت به هيئت کبدي زابل کمک مادي کند، فقط مبلغ يک ميليون تومان به حساب هيئت واريز شد که اين اقدام نه تنها نوعي توهين به کبدي سيستان محسوب مي شود، بلکه درخور شأن و شخصيت رئيس فدراسيون کبدي جمهوري اسلامي ايران نيست که منطقه سيستان را اين گونه حقير ببيند.وي ادامه مي دهد: شاخص ترين کبدي کاران کشور در مسابقات آسيايي اينچئون کره جنوبي در دو بخش بانوان و آقايان از سيستان بودند و تيم ايران در اين رقابت ها توانست عنوان نايب قهرماني را به خود اختصاص دهد، اما از نظر کمي و کيفي، نگاه ها به کبدي اين منطقه بسيار ضعيف است و بايد پرسيد که چرا چنين رفتاري نسبت به کبدي سيستان مي شود و اگر فدراسيون بايد پاسخگوي مشکلات ما باشد چرا سهمي برايمان در نظر نمي گيرند؟!رئيس ورزش و جوانان زابل اذعان مي کند: سهم کبدي سيستان و بلوچستان در فدراسيون از لحاظ انساني، نيروي متخصص، عوامل اجرايي و منابع مالي کم بوده و از ورزشکاران شاخص استان در فدراسيون، تيم ملي و تيم هاي مطرح استفاده نشده و با توجه به اين که خاستگاه و جايگاه ورزش کبدي سيستان است، هيچ مسابقه اي در زابل و يا زهک برگزار نمي شود و به مردم اين منطقه توجهي نمي کنند.کلانتر ادامه مي دهد: در حال حاضر قهرمانان ما دغدغه شغلي و مالي دارند، زيرا اداره ورزش و جوانان شهرستان زابل با توجه به مشکلات مختلف و محدوديت هاي مالي، کوچکترين عملکردي که درخور شأن آنها باشد، نمي تواند انجام دهد و مي طلبد که فدراسيون و وزارت ورزش و جوانان به اين ورزشکاران توجه ويژه اي داشته باشند.

kabedi3

قهرمانان ملي و بين المللي نياز به سالن مجهز دارند
وي عنوان مي کند: عمليات احداث خانه کبدي زابل آغاز شده است، اما تا زمان احداث آن قهرمانان ملي و بين المللي ما نياز به يک مکان مجهز دارند، به علت محدوديت سرانه ورزشي در اين شهرستان، يک سالن در اختيار ورزشکاران قرار گرفته است که از لحاظ فضا و سيستم گرمايشي و سرمايشي شرايط مناسبي ندارد و کبدي کاران، به خصوص بانوان براي اياب و ذهاب با مشکل مواجه هستند، که انتظار مي رود در مرکز شهر سالن اختصاصي براي بانوان تهيه شود تا آنها بتوانند با خيال راحت، بدون دغدغه و نگراني فعاليت کنند.وي بيان مي کند: 4 نفر از بازيکنان تيم کبدي استان به علت بي توجهي مسئولان به منطقه، در تيم هرمزگان بازي مي کنند، اما اگر توجهي به اين منطقه شود در کشور حرف هاي زيادي براي گفتن خواهيم داشت و با توجه به اينکه سيستان منطقه اي غيربرخوردار است و اسپانسر در آن معني ندارد، مي طلبد که فدراسيون يک نگاه اختصاصي و ويژه به آن داشته باشد و اجازه ندهد که ورزش کبدي اين چنين مظلوم باشد.

kabedi4

کبدي سيستان و بلوچستان مظلوم واقع شده است
رئيس هيئت کبدي سيستان و بلوچستان مي گويد: رشته کبدي در حال حاضر در شرايطي قرار گرفته که بسياري از مسئولان، معتمدان، بزرگان و پيشکسوتان به کمک آن آمده اند تا به جايگاهي که حق سيستان است، دست يابيم.«سعيد مقدم بقا»، مي افزايد: کبدي سيستان، به خصوص در بخش بانوان بسيار مظلوم واقع شده و باتوجه به اين که چهره هاي بسيار خوبي داريم از آنها استفاده نمي شود، به عنوان مثال از «صفورا ياري مقدم» که يکي از بهترين مربيان کبدي استان است و براي تيم ملي يک مهره محسوب مي شود، استفاده نمي کنند. وي با بيان اين که حق مردم ما نيست که فقط يک نفر از کبدي کاران استان به بازي هاي آسيايي اعزام شود، اذعان مي کند: با توجه به هم مرز بودن سيستان با افغانستان، وجود مواد مخدر و آسيب هاي اجتماعي، ورزشکاران اين منطقه حمايت نمي شوند و بي توجهي ها باعث مي شود که اين افراد ورزش را رها کنند. وي بيان مي کند: تاکنون تيم هاي کبدي را با بدترين شرايط به مسابقات کشوري اعزام کرديم و بارها به علت سنگيني مشکلات خسته شده ايم، اما اگر گروهي از مسئولان پشتيبان ورزشکاران باشند خسته نمي شويم و مي توانيم توانايي و غيرت خودمان را بهتر و بيشتر به جهانيان نشان دهيم.مقدم بقا ابراز اميدواري مي کند مسير و شرايطي فراهم شود تا ورزشکاران مردم استان مان به خواسته هاي به حقشان دست يابند.

kabedi5

معاون وزير ورزش و جوانان: ورزش کبدي از آن سيستان و بلوچستان است
ذوالفقاري- ورزش کبدي از آن مردم سيستان و بلوچستان است و بايد اقداماتي انجام شود تا اين رشته به خاستگاه خود برگردد. «رباب شهريان» معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان به خبرنگار ما گفت: برگشت ورزش کبدي به منطقه سيستان، خواسته منطقي و به حقي است و اگرچه اين رشته در انحصار گلستان قرار گرفته بايد فرآيندي دنبال شود که کبدي به سيستان و بلوچستان بازگردد.

سيستان و بلوچستان خاستگاه کبدي است
حسين سوري، مديرکل ورزش و جوانان سيستان و بلوچستان- سيستان و بلوچستان خاستگاه کبدي بوده و اين ثابت شده است که کبدي اين استان داراي يک ريشه و پيشينه تاريخي مي باشد.

کبدي کاران و به ويژه بانوان استان ثابت کرده اند که در ورزش قهرماني سرآمد ورزشکاران استان هاي برخوردار مي‌باشند و با کمترين امکانات قله هاي افتخار را طي مي کنند و نشان داده اند که داراي ظرفيت هاي بالايي هستند.

انتظار مي رود که مسئولان فدراسيون کبدي ورزشکاران اين استان را در تيم هاي ملي مورد حمايت قرار دهند، در بخش مربيگري از کبدي کاران ما استفاده کنند و در انتخاب تعداد بازيکنان براي تيم هاي ملي به اين منطقه نگاه ويژه تري داشته باشند.

ما از مسئولان فدراسيون کبدي انتظار داريم که کبدي کاران سيستان و بلوچستان به نيابت از تيم ملي، در تورنمنت هاي بين المللي شرکت کنند تا ما بتوانيم سهم بيشتري در اين رشته داشته باشيم و فدراسيون نيز بايد در خصوص تجهيز اين استان به لوازم و امکانات به روز ورزش کبدي ما را ياري کند.

ورزشکاران استان بايد در کبدي کشور سهيم و در مديريت آن نقش داشته باشند که البته طي صحبت هايي که با رياست فدراسيون کبدي شده وي نيز به موضوع اعتقاد دارد و قرار بر اين است که به کبدي کاران سيستان و بلوچستان اهميت بيشتري داده شود و از ظرفيت هاي فني و مديريتي استان در پيشرفت اين ورزش استفاده کنند.

عمليات احداث خانه کبدي سيستان با اختصاص 500 ميليون تومان از محل اعتبارات استاني و ملي آغاز شده و سعي بر اين است که اين پروژه تا پايان سال 94 به بهره برداري برسد، انتخاب «سعيد مقدم بقا» که از جنس کبدي است، به عنوان رئيس هيئت کبدي استان از ديگر اقدامات ما براي اين رشته بوده که اميدواريم وي بتواند در پيشبرد اهداف عالي ورزش کشور قوي و به خوبي عمل کند.

چشم انداز بسيار روشن و خوبي در انتظار ورزش کبدي سيستان و بلوچستان است و اقدامات اساسي و بنيادي با همکاري فدراسيون براي توسعه اين ورزش انجام مي شود.

سيستان و بلوچستان نقطه هدف فدراسيون است
سيستان و بلوچستان نقطه هدف فدراسيون کبدي است و ما سعي داريم که از بهترين نفرات اين استان در تيم هاي ملي استفاده کنيم.رئيس فدراسيون کبدي با بيان اين مطلب گفت: نهايت سعي و تلاش بنده اين است که آنچه در توان دارم در اختيار استان هاي اولويت دار بگذارم تا بتوانيم در ميادين بين المللي بهترين باشيم.

«محمدرضا مقصودلو»، افزود: براي فدراسيون کبدي، سيستاني و گلستاني هيچ تفاوتي ندارد زيرا هدف اصلي ما به اهتزاز درآمدن پرچم جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي بين المللي است.وي با بيان اين مطلب که کبدي ورزشي تيمي و ديربازده است، اظهار کرد: انتخاب بازيکنان تيم ملي براساس توانايي و عملکرد ورزشکاران انجام مي شود، فدراسيون در انتخاب بازيکن هيچ دخالتي ندارد و فقط عهده دار حمايت از آنها است، اگر فردي بتواند خوب کار کند و مورد اعتماد ما باشد به طور قطع فدراسيون از وي حمايت مي کند.

وي در خصوص برگزار نشدن مسابقات ليگ برتر کبدي در سيستان گفت: پيشنهاد فدراسيون کبدي اين بود که مسابقات در زابل برگزار شود، اما با توجه به خواسته نماينده سيستان و بلوچستان به علت پخش تلويزيوني رقابت ها و اسپانسر بودن دانشگاه آزاد، دور رفت ليگ برتر کبدي به ميزباني زاهدان برگزار شد و در حال حاضر ما آمادگي اين را داريم که مسابقاتي را به ميزباني منطقه سيستان برگزار کنيم.

وي ادامه داد: گلستان آکادمي کبدي و امکانات لازم اين رشته را دارد، به همين علت مسابقات زيادي به ميزباني اين استان برگزار مي شود و اگر مسئولان سيستان و بلوچستان نيز مانند ساير استان ها در فراهم کردن فضاي مناسب، فدراسيون را ياري کنند، ما نيز تجهيزات لازم را مهيا و رقابت هاي بيشتري را به ميزباني اين استان برگزار مي کنيم.وي عنوان کرد: به ميزان نصف سقف اعتباري که براي هيئت هاي استاني مشخص شده به شهرستان زابل نيز بودجه داده مي شود، که اين اقدام تاکنون براي هيچ شهرستاني انجام نشده است.

مقصودلو اظهار کرد: مقدم بقا رئيس هيئت کبدي سيستان و بلوچستان با توجه به توانمندي و افتخارآفريني که براي جمهوري اسلامي ايران داشته است هم به عنوان رئيس هيئت کبدي منطقه 5 کشور انتخاب شد تا بتواند در اين منطقه نيز برنامه ريزي و مديريت کند.