اوج ناكامي‌هاي استقلال شكست در دربي و حذف از جام‌حذفي برابر ذوب‌آهن بود تا انتقادات از چيدمان و تاكتيك‌هاي تيم به اوج خود برسد چون انتظار مي‌رفت با اين همه مهره و ستاره، استقلال فوتبالي تماشايي و تهاجمي بازي كند. در واكنش به اين انتقادات كادرفني و در رأس آنها سرمربي استقلال مدعي شدند تمام تلاش خود را خواهند كرد تا بعد از تعطيلات طولاني‌مدت نمايش در حد انتظار از تيم ارائه بدهند تا استقلال بار ديگر به كورس قهرماني بازگردد.

در اين راه استقلالي‌ها در اولين گام حضور فعالي در بازار نقل و انتقالات نشان دادند تا به اين شكل نفرات مد‌نظر سرمربي را جذب و دست او را براي ايجاد تغييرات كلي در ساختار تيم باز بگذارند. از ليست خريدهاي مد‌نظر استقلالي‌ها مي‌توان برداشت كرد سرمربي تيم به اشتباهات خود در چيدمان و تاكتيك‌ها در اين فصل پي برده است. استقلال در بيشتر بازي‌هاي فصل از سيستم رايج 1-3-2-4 استفاده مي‌كند، سيستمي كه نقش دو هافبك دفاعي در آن بارزتر از ساير بازيكنان است و اگر اين دو مهره بتوانند وظايف خود را به خوبي انجام دهند تيم راحت‌تر نتيجه مي‌گيرد اما زوج اميد ابراهيمي و آندرانيك تيموريان به عنوان دو ملي‌پوش استقلال جواب نداد چون آندو در حد انتظار بازي نكرد. موافقت با جدايي آندو مي‌تواند اين پيغام را دربر داشته باشد كه استقلال ديگر تصميم ندارد در ادامه فصل از دو هافبك دفاعي در تركيب سود ببرد، تصميمي كه در آخرين بازي مقابل استقلال خوزستان عملي شد و جواب مثبت هم داشت گرچه مشكلات دفاعي اين تصميم را زير سؤال برد.

در چيدمان جديد استقلالي‌ها روش 2-3-1-4 مد‌نظر قرار گرفته تا به اين ترتيب استقلال بعد از مدت‌ها با دو مهاجم به ميدان برود. سجاد شهباززاده به عنوان بهترين گلزن به احتمال فراوان زوجي سرزن و باتجربه همچون عنايتي را كنار خود خواهد داشت (شايد هم جاي عنايتي، كاوه رضايي باشد با همان خصوصيات اما جوان‌تر)، پشت اين زوج هم مثلث خسرو حيدري، جاسم كرار و محسن مسلمان قرار مي‌گيرند. بازيكناني با قدرت بازيسازي بالا كه هر پاس آنها براي مهاجمان مي‌تواند بوي گل بدهد. اميد ابراهيمي هم به عنوان تنها هافبك دفاعي وظيفه پوشش تدافعي و كانال ارتباطي بين مدافعان و هافبك‌ها را برعهده خواهد داشت. با اين تغيير تفكر هم بازي استقلال تهاجمي‌تر مي‌شود هم اينكه كادرفني پاسخ مناسبي به انتقادات اخير مبني بر استفاده از يك مهاجم در تركيب اصلي خواهد داد گرچه هنوز دغدغه‌هايي بابت ساختار تدافعي و خط دفاع وجود دارد. به‌هر‌حال با برنامه‌هاي باشگاه در نقل و انتقالات پيش‌بيني مي‌شود تركيب استقلال در ادامه ليگ به شرح زير باشد.