علی کفاشیان در حاشیه جلسه هیئت رئیسه سازمان لیگ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه امروز چندین مورد را بررسی کردیم که مهمترین بحث حق پخش تلویزیونی بود و مذاکراتی که در این زمینه با صداوسیما داشتیم. متأسفانه هنوز به جایی نرسیده‌ایم و خبری هم از پخش بازی‌ها نیست.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی از شرکت‌های مختلف برای پخش بازی‌های لیگ ایران به دست ما رسیده اما هنوز در حال بررسی آنها هستیم. در واقع باید از این پس پیشنهادات آنها را بررسی کنیم. شواهد نشان می‌دهد مقدمات پخش تلویزیونی از صداوسیما به این زودی‌ها فراهم نخواهد شد.

رئیس فدراسیون فوتبال تأکید کرد: اگر قرار باشد به فدراسیون و سازمان لیگ فشار بیاورند که بازی‌ها پخش تلویزیونی شود ما قطعاً لیگ را تعطیل خواهیم کرد. باید تلاش کنیم فوتبال به حقش برسد و درآمدزایی کند. تا ابد نمی‌شود منتظر بودجه دولت و اسپانسر ماند. ما می‌گوییم حق فوتبال را بدهید و چیز زیادی نمی‌خواهیم.

کفاشیان در مورد پیشنهادات ارائه شده برای پخش بازی‌های لیگ نیز گفت: پیشنهادات خارجی و داخلی رسیده که باید مذاکرات با آنها را آغاز کنیم. این پیشنهادات باید کارشناسی شود و هر چه سریعتر تصمیم بگیریم. در واقع ما هنوز هیچ کاری در این زمینه انجام نداده‌ایم و از این به بعد باید به بررسی آنها بپردازیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت در زمینه حق پخش تلویزیونی دخالت کرده یا خیر، تصریح کرد: دولت باید از طریق وزارت ورزش و جوانان در این زمینه اقدام کند که ما از این موضوع بی‌خبریم.

رئیس فدراسیون فوتبال با تأکید بر اینکه لیگ قهرمانان آسیا به طور مستقیم برای اهالی فوتبال پخش خواهد شد، خاطر نشان کرد: بازی‌های خارجی بحثش جداست و کاری به ما و صداوسیما ندارد. مطمئن باشید لیگ قهرمانان آسیا و بازی ایران و کره هم پخش خواهد شد. اما دربی به مانند دیگر بازی‌های داخلی لیگ پخش تلویزیونی نخواهد شد، مگر اینکه تا آن زمان به نتایجی برسیم.

کفاشیان در پاسخ به این سؤال که آیا بحث بین فدراسیون بر سر همان مبالغ ذکر شده است، یادآور شد: این نیست که ما بگوییم حتماً 160 میلیارد به ما بدهید بلکه راهکارهای دیگری نیز ارائه داده‌ایم. به طور نمونه گفته‌ایم سبدی را تشکیل داده و درآمد حاصله از پخش بازی‌ها و تبلیغات مربوط به آن در این سبد ریخته و بین دو طرف تقسیم شود.

وی افزود: البته ما شرکت‌های دیگری هم برای پخش تلویزیونی به صداوسیما پیشنهاد دادیم که اصلاً با آنها مذاکره نکرده‌اند. اینطور نمی‌شود که همه چیز یکطرفه باشد. با ادامه این وضعیت نمی‌توانیم به جایی برسیم.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: ما توقع نداریم تمام درآمد حاصل از تبلیغات را به فدراسیون بدهند بلکه معتقدیم بخشی از این درآمدها به باشگاه‌ها و فدراسیون برسد تا برای پیشرفت بهتر گام برداریم. مثلاً باشگاه‌های ما حرفه‌ای هستند و باید حق پخش تلویزیونی به آنها داده شود. این باشگاه‌ها را تشکیل نداده‌ایم که همینطور دور هم بازی کنند و صداوسیما از این بازی‌ها درآمدزایی داشته باشد.

کفاشیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با ادامه این وضعیت فوتبال طرفداران خود را از دست خواهد داد، گفت: اینطوری هم نیست. مردم به فوتبال علاقه دارند. خیلی از آنها با اینکه گرفتارند از شهرستان‌ها به ورزشگاه آمده و بازی‌ها را تماشا می‌کنند. هفته گذشته دیدید که در مشهد ورزشگاه ثامن پر شده بود. به هر حال باید هر چه سریعتر چاره‌ای برای حق پخش تلویزیونی بیندیشیم.

کفاشیان با بیان اینکه وزیر ورزش در این زمینه از فدراسیون فوتبال حمایت کرده است، تصریح کرد: وزیر ورزش حق را به فدراسیون فوتبال داده و از سازمان لیگ هم حمایت کرده است. البته این را هم بگویم ما از صداوسیما برای مسابقات جام جهانی تقدیر هم کردیم و به رسانه ملی همیشه احترام گذاشته‌ایم. الان هم مشکلی با آنها نداریم بلکه معتقدیم درآمدی از تبلیغات حاصله از بازی‌های لیگ را به باشگاه‌ها و فدراسیون بدهد. ما طبق مقررات درخواست دریافت حق پخش را داشته‌ایم.

وی در خصوص مشکلات به وجود آمده برای بازیکنان سرباز تیم ملی نیز تأکید کرد: بازیکنان باید از طریق قانون مشکلات خود را حل کنند. تا زمانی که آنها این کار را انجام ندهند به تیم ملی دعوت نخواهند شد. در این زمینه ما تابع قانون هستیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که چرا فدراسیون تازه یادش افتاده با صداوسیما مذاکره کند، گفت: ما تازه این مذاکرات را شروع نکرده‌ایم. یک سال است که با صداوسیما مذاکرات خود را آغاز کرده‌ایم اما آنها حرف‌شان یک کلمه بوده و هست.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص دیدارهای تدارکاتی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: هنوز برگزاری بازی با کنیا قطعی نشده است و اگر بازی با این تیم قطعی نشود، برای بازی روز 23 آبان‌ماه گزینه جایگزین داریم.