استقلال بعد از اینکه هفته قبل با حداقل اختلاف به فولاد باخت، این بار در فولاد شهر 2 بر یک مغلوب ذوب آهنی شد که در لیگ چهاردهم هنوز به هیچ تیمی در خانه اش نباخته است. در مقابل، پرسپولیس در روزی که شاید اشتباهات داوری به دادش رسید، به چهارمین پیروزی فصل دست یافت تا با شکست پدیده مقابل پیکان، 15 امتیازی شود و این یعنی صعود به رده هفتم جدول.

عباس زاده گربه سیاه گواردیولای وطنی

پرسپولیس در تاریخ حضور کوتاه مدت استقلال صنعتی در لیگ برتر، سه مرتبه با این تیم روبرو شده که از قضا در دو بازی تیم پیروز میدان لقب گرفته است. جالب تر اینکه عامل اصلی ثبت این دو پیروزی محمدرضا عباس‌زاده، مهاجم جویای نام قرمزپوشان بوده است.

استقلال صنعتی و پرسپولیس اولین بار در هفته پایانی نیم فصل نخست لیگ سیزدهم مقابل یکدیگر قرار گرفتند که نتیجه تلاششان در ورزشگاه آزادی تساوی بدون گل بود. در آن دیدار محمدرضا عباس زاده از دقیقه 64 به جای محمدرضا خلعتبری وارد زمین شد که نتوانست عملکرد چندان مثبتی داشته باشد.

مهاجم مورد علاقه علی دایی سرمربی وقت قرمزها؛ در بازی برگشت لیگ قبل، برابر شاگردان عبدا...ویسی جبران مافات کرد. این مهاجم مازندرانی که در هفته های پایانی لیگ سیزدهم به ترکیب اصلی راه پیدا کرده بود، در دقیقه 32 آن دیدار دروازه جنوبی ها را از روی نقطه پنالتی باز کرد تا پرسپولیس با همان گل نایب قهرمان لیگ برتر شود.
 
 
عباس زاده دو روز پیش در ایستگاه دهم لیگ چهاردهم، دوباره زهرش را به تیم گواردیولای وطنی ریخت. مهاجم پرسپولیس این مرتبه ابتدا با گل دقیقه 30 خود گل مهدی مومنی از تیم آبی های خوزستان را پرپر کرد و بعد روی یک ضربه پنالتی در وقت های تلف شده نیمه نخست گل دوم خودش و پرسپولیس را به ثمر رساند تا طی 188 دقیقه حضور برابر استقلال صنعتی 3 گل به این تیم زده باشد. محمدرضا در هر 62.6 دقیقه به استقلالی های صنعتی گل زده که آمار قابل توجهی است؛ هر چند ضربات پنالتی در ثبت این عملکرد تاثیر بسزایی داشته است.

** پرسپولیس 2 امتیاز و 3 گل عقب است

به گزارش مشرق، پرسپولیس تیمی که از هفته هشتم به جای علی دایی از نظرات فنی حمید درخشان روی نیمکت خود بهره برده، فصل قبل از 10 مسابقه ابتدایی خود 17 امتیاز گرفته بود. فصل پیش شاگردان علی دایی در یک سوم ابتدایی لیگ، از ثبت 5 پیروزی و 2 تساوی خود 17 امتیاز گرفتند تا با تفاضل گل 3+ بالاتر از تراکتورسازی و استقلال، روی پله چهارم لیگ قرار داشته باشد.

پرسپولیس در لیگ جاری، از همین تعداد مسابقه 15 امتیاز گرفته که حاصل 4 پیروزی و 3 تساوی است. قرمزها برخلاف فصل قبل، در 900 دقیقه، 12 مرتبه دروازه رقبایشان را گشوده اند و در کمال تعجب همین تعداد گل دریافت کرده اند. پرسپولیس در 10 هفته آغازین لیگ قبل اگر چه تنها 8 بار دروازه رقبایش را باز کرد؛ اما در مقابل روی آمادگی و انسجام خط دفاعی خود فقط 5 گل دریافت کرد تا با تفاضل گل 3+ به کارش خاتمه دهد. قرمزها هفته دهم لیگ سیزدهم چهارم بودند و حالا روی پله هفتم ایستاده اند.

مقایسه عملکرد پرسپولیس در 10 هفته ابتدایی لیگ های سیزدهم و چهاردهم

لیگ

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

تفاضل

امتیاز

رتبه

92-93

5

2

3

8

5

3+

17

چهارم

93-94

4

3

3

12

12

-

15

هفتم

 

همیشه عنوان شده تیم های امیر قلعه نویی در نیم فصل دوم بهتر نتیجه گرفته اند. به گواه آمار هم مشخص شده این ادعا دور از واقعیت نبوده است. با این حال، در هفته های آغازین لیگ جاری نتایجی رقم خورده تا به نوعی استقلال با قلعه نویی دو رکورد جدید به ثبت برساند. دو رکوردی که یکی از آنها جنبه مثبت دارد و دیگری جنبه منفی.

امیر قلعه نویی بعد از اینکه دوباره از ابتدای لیگ دوازده به استقلال برگشت، هرگز در 10 بازی ابتدایی طعم خوش 6 پیروزی را نچشیده بود. استقلال حتی وقتی در لیگ دوازدهم قهرمان هم شد به این رکورد دست پیدا نکرد. البته آبی ها در هفته های 24 تا 27 لیگ دوازدهم به 4 پیروزی پی در پی برابر پیکان، راه آهن، فجر و صنعت نفت آبادان دست پیدا کرده بودند.
 
 استقلال با ژنرال آبی ها در لیگ جاری یک سنت شکنی دیگر هم کرد و آن قبول 3 شکست پی در پی در هفته های 8 تا 10 لیگ مقابل نفت، فولاد و ذوب آهن بود. این تیم با امیر قلعه نویی در لیگ دوازدهم فقط یک بار طعم 2 شکست پشت سر هم برابر فولاد (2-3 هفته 16) و داماش(1-0 هفته 17) را چشیده بود. استقلال حتی فصل قبل علی‌رغم نرسیدن به جمع سه تیم برتر، باز هم سه شکست متوالی نداشت. تیم امیرخان فصل پیش در بدترین شرایط دو بازی قبل و بعد از داربی پایتخت -در نیم فصل اول لیگ- را به استقلال صنعتی و ذوب آهن باخت تا از سه دیدار پی در پی خود یک امتیاز گرفته باشد.

** استقلال یک امتیاز و 3 گل جلو است

اینکه این تیم در سه هفته اخیر به دلایل مختلف 9 امتیاز حساس برابر نفت، فولاد و ذوب آهن از دست داده، عین واقعیت است. با این اوصاف شرایط رقبای آبی ها در بالای جدول به گونه ای بوده که این تیم با قبول این سه شکست هم همچنان روی پله دوم جدول قرار دارد.

جالب اینکه استقلال با قلعه نویی در لیگ دوازده که قهرمان شد هم -در کسب پیروزی- مثل لیگ جاری عمل نکرده بود. آنها در لیگ دوازدهم در 10 هفته 19 امتیاز گرفتند؛ آن هم در شرایطی که تنها در 5 مسابقه پیروز شدند. جالب اینکه استقلال با سرمربی کنونی دوباره در 10 هفته ابتدایی لیگ سیزدهم با 5 پیروزی به کارش پایان داد.

استقلال فصل قبل به سپاهان، استقلال صنعتی و ذوب آهن باخت و با ثبت دو تساوی برابر پرسپولیس و مس –در مجموع- 17 امتیاز گرفت تا در پایان هفته دهم، ششم باشد. هرچند استقلال باید روی کاغذ با 17 امتیازی که گرفته بود، بالاتر از تراکتورسازی 16 امتیازی می ایستاد؛ اما به حکم کمیته انضباطی یک امتیاز از ارتش ژنرال کسر شد تا امروز که 3 بازی پی در پی شکست خورده، باز عملکردش بهتر از فصل قبل باشد.

استقلال این فصل بر خلاف ادوار دوازدهم و سیزدهم لیگ برتر در در 10 هفته ابتدایی به 6 پیروزی دست پیدا کرده؛ در حالی که حتی در لیگ دوازدهم که منجر به قهرمانی اش شد هم به این رکورد نرسیده بود.
 
مقایسه عملکرد استقلال در 10 هفته ابتدایی لیگ های سیزدهم و چهاردهم
 

لیگ

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

تفاضل

امتیاز

رتبه در جدول

92-93

5

2

3

14

12

2+

1-17

ششم

93-94

6

-

4

16

11

5+

18

دوم