به گزارش پارس به نقل از مهر، نخستین هفته لیگ فوتبال ایران در سال ۹۳ هفته ای است که در آن پنج دوئل بین تیم‎ های بالا و پایین جدول برگزار می‎ شود. رقابت استقلال با نفت و فولاد با ترکتور برای صدرنشینی و جدال فجر با مس، راه‎ آهن با استقلال صنعتی و صبا با ذوب آهن برای بقا در لیگ برتر؛ مسابقاتی که حساسیت هفته های پایانی لیگ را به اوج خود خواهند رساند.

هفته بیست و هشتم رقابت‎ های لیگ برتر فوتبال باشگاه های ایران فردا پنجشنبه با برگزاری هشت دیدار پیگیری می‎ شود. مسابقاتی که تا حدودی تیم های مدعی قهرمانی و آسیایی شدن و یا تیم های در خطر سقوط را مشخص می‎ کند. دیدارهایی که در زیر به آنها اشاره می‎ کنیم:


راه‎ آهن سورینت – صنعتی خوزستان
پیروزی ۳ بر صفر مقابل تراکتورسازی در تبریز تا حدودی راه‎ آهنی‎ ها را از خطر سقوط به دست اول دور کرد اما آنها هنوز به مثلث قعرنشینان نزدیک هستند. شاگردان ابراهیم‎ زاده اگر بتوانند در نخستین بازی سال ۹۳ در خانه خود مقابل استقلال صنعتی خوزستان پیروز شوند گامی بلند برای ماندن در لیگ برتر برمی‎ دارند. البته با توجه به شرایط دو تیم، این بازی را می‎ توان مسابقه‎ ای شش امتیازی هم برشمرد. اگر راه‎ آهن بتواند در این فینال قعر نشینان پیروز شود شانس صعود تا رده دهم را هم دارد. هر چند رقیب اهوازی‎ اش نیز به فکر گرفتن امتیاز در تهران است.

صنعتی‎ ها که در حال حاضر با ۲۹ امتیاز در رده دهم قرار دارند اگر در این بازی مغلوب بشوند و از سوی دیگر داماش و فجر نیز حریفان خود را شکست بدهند، حتی خطر سقوط به لیگ دسته اول را بیش از گذشته احساس خواهند کرد. هر چند پیروزی یک اتفاق مثبت برای استقلال صنعتی محسوب می‎ شود اما گرفتن یک امتیاز نیز از این بازی مهم برای این تیم اهوازی ارزشمند خواهد بود.

صبای قم - ذوب آهن اصفهان
این هم یک بازی شش امتیازی و فینالی بین قعرنشینان محسوب می شود. هر چند صبا در رده یازدهم قرار دارد اما شکست مقابل میزبان اصفهانی دو هفته پر استرسی را برای قمی ها رقم خواهد زد. این تیم که در هفته بیست و هفتم مقابل پرسپولیس شکست خورده بود، اگر نتواند در خانه خود، ذوب آهن را مغلوب کند بیش از گذشته به مثلث قعر نشینان نزدیک خواهد شد. هر چند تساوی در این دیدار هم برای صبایی‎ ها خوب است ولی در صورت پیروزی سایر تیم های انتهای جدولی، کارشان در آینده سخت‎ تر خواهد شد.

اما شرایط ذوب آهن کاملاً متفاوت است. این تیم پس از ناکامی در هفته بیست و هفتم کادر فنی خود را عوض کرد و از این هفته با هدایت فیروز کریمی، مسابقات را پیگیری می‎ کند. ذوب آهن برای بقا در لیگ برتر نه تنها در این بازی بلکه در دو بازی آینده خود باید پیروز شود. حتی شکست و مساوی در هر کدام از این دیدارها نایب قهرمان سالهای نه چندان دور آسیا را به لیگ دسته اول نزدیکتر خواهد کرد.

از سوی دیگر فیروز کریمی که در سالهای گذشته اسیر حاشیه‎ های غیر فوتبالی بوده و از نظر فنی هم عملکرد خوبی از خود ارائه نکرده است امیدوار است با پیروز شدن در این مسابقه، خود را در فوتبال ایران احیا کند. آیا کریمی اینبار می‎ تواند هم خود و هم ذوب آهن را با بازگشت دوباره اش به شهر قم نجات دهد؟ شهری که از آن تلخ و شیرین بسیاری دارد.

فجرسپاسی شیرازی - مس کرمان
این بازی را می‎ توان آخرین امید مس برای بقا در لیگ برتر دانست. شاگردان لوکا بوناچیچ که در هفته بیست و هفتم لیگ برتر موفق شد تیم سپاهان را در کرمان متوقف و این تیم اصفهانی را از رسیدن به چهار رده بالای لیگ محروم کند، با از دست دادن آن دو امتیاز ارزشمند، اولین مدعی سقوط به دسته اول محسوب می‎ شود. کرمانی‎ ها در این فینال فانوس به دستان، تنها باید پیروز شوند زیرا تساوی یا شکست آنها اگر با پیروزی سایر قعرنشینان همراه شود وداع زودهنگام این تیم با لیگ برتر را رقم خواهد زد.

از سوی دیگر اما فجرسپاسی نیز به این سه امتیاز خانگی برای بقا در لیگ برتر نیاز دارد، بردی که می‎ تواند آنها را در پایان هفته بیست و هشتم حتی به رده دوازدهم هم برساند (در صورت شکست شاگردانِ جوانِ پیرترین مربی لیگ ایران) . فجری ها اگر دوست داشته باشند همچنان در لیگ برتر بازی کنند، محکوم به پیروزی در این بازی هستند، اما شکست یا تساوی در این بازی آنها را به سقوط نزدیکتر خواهد کرد. البته تساوی در این بازی دیگر مدعیان سقوط را خوشحال می کند.

گسترش فولاد تبریز - ملوان بندر انزلی
این بازی تقریباً دیداری تشریفاتی محسوب می‎ شود، زیرا میزبان در خطر صد درصد سقوط قرار ندارد و ملوان نیز شانس بسیار کمی برای آسیایی شدن دارد. البته اگر گسترشی‎ ها در سه بازی آینده مغلوب شوند شاید یکی از تیم‎ های سقوط کننده باشند اما پیروزی در این بازی و یا گرفتن یک امتیاز بقای این تیم در لیگ برتر را قطعی خواهد کرد.

از سوی دیگر ملوانی‎ ها به خاطر مشکلات مدیریتی و مالی در روزهای پایانی در سال ۹۲ به جای تمرین، اعتصاب کردند و تنها به خاطر مردم انزلی حاضر شدند با این وضعیت مسابقات را ادامه دهند. آنها که هفته بیست و هفتم توانستند با پیروزی مقابل استقلال بعد از مدت ها به شش ضلعی مدعیان قهرمانی رسوخ کرده و جای تراکتور را در رده ششم بگیرند اگر در سه بازی آینده پیروز شوند حتی شانس آسیایی شدن را دارند. البته این شانس بسیار اندک است. در این شرایط پیروزی برای هر کدام از دو تیم ارزش خاصی دارد گسترشی‎ ها به فکر ماندن قطعی در لیگ برتر و به دست آوردن جایگاه بهتر هستند و ملوانی‎ ها به فکر رتبه ارزشمند ششم و یا از دست ندادن شانس رسیدن به آسیا. هرچند اگر دو تیم بالای جدول این هفته را با پیروزی به پایان برسانند و دو تیم قعر نشین نیز پیروز نشوند، نتیجه این بازی همانند یک بازی تشریفاتی خواهد بود و فقط به تقویت جایگاه این دو تیم کمک می‎ کند.

سپاهان اصفهان - سایپای البرز
تساوی در کرمان شانس صعود سپاهان به رده سوم را از بین برد تا این تیم اصفهانی در سه هفته پایانی لیگ کار سختی برای قهرمانی و یا رسیدن به آسیا داشته باشد. آنها که سال ۹۲ را هم با شکست تلخ خانگی در مقابل الاهلی امارات به پایان رساندند امیدوارند سال ۹۳ را با یک پیروزی خانگی مقابل سایپا آغاز کنند، تا به وضعیت خود در جدول رده بندی لیگ سامان دهند.

شاگردان کرانچار اگر در این بازی پیروز شوند حداقل شانس صعود به رده سوم دارند، اما تساوی یا شکست ممکن است پرونده قهرمان شدن سپاهان را ببندد و رسیدن به آسیا را برای زردپوشان اصفهانی سخت‎ تر از گذشته کند. آنها که بیشترین حضور در آسیا بین تیم‎ های ایرانی دارند اگر مقابل سایپا به سه امتیاز نرسند شاید سال آینده یکی از غایبان اصلی این لیگ قهرمانان آسیا به شمار آیند.

از سوی دیگر سایپا که یکی از پر نوسان‎ ترین تیم های لیگ دوازدهم بوده است اگر در سه بازی آینده پیروز نشود شاید حتی به لیگ دسته اول هم سقوط کند. در این شرایط انگین فیرات که خودش سابقه هدایت سپاهان در سالهای گذشته را داشته است امیدوار است اصفهان را با امتیاز ترک کنند تا حداقل در دیار زاینده رود بقای خود را در لیگ برتر قطعی کنند.

داماش گیلان - پرسپولیس
این بازی نبرد صدر و قعر جدول است. جایی که داماش برای بقا می‎ جنگد و پرسپولیس در اندیشه قهرمانی و آسیایی شدن است. داماشی‎ ها که در هشت هفته گذشته لیگ برتر طعم پیروزی را نچشیدند امروز نزدیکترین تیم به مثلث قعر نشینان هستند، و اگر در این بازی هم به نتیجه‎ ‎ ای غیر از پیروزی برسند، در آستانه سقوط لیگ برتر قرار خواهند گرفت.

داماشی‎ ها که این روزها اسیر مشکلات مالی و مدیریتی هستند، امیدوارند با پیروزی در این مسابقه راهشان را برای بقا هموارتر کنند، هرچند آنها می‎ دانند تساوی نیز ممکن است این تیم را در پایان هفته بیست و هشتم به جمع مثلث فانوس به دستان اضافه کند. شاید به همین خاطر بود که آنها به حکم کمیته انضباطی برای محرومیت تماشگرانشان اعتراض کردند و این حکم را تا رای نهایی کمیته استیناف به تعلیق در آوردند.

در سوی دیگر میدان اما پرسپولیس امیدواراست با توجه به بازی‎ های تازه‎ تر نسبت به دیگر مدعیان لیگ، با پیروزی در سه بازی آینده راه خود را برای قهرمانی هموارتر کنند و یا حداقل طلسم آسیایی نشدن این تیم پرطرفدار را در این فصل بشکند. آنها که برای آشنایی بیشتر با زمین چمن مصنوعی ورزشگاه شهید عضدی رشت اردویی را در شهر قائم شهر برگزار کرده و دو بازی تدارکاتی در زمین چمن مصنوعی این شهر انجام دادند در شرایط فعلی آماده‎ اند که در این بازی مهم به سه امتیاز برسند؛ نتیجه ای که حتی ممکن است آنها را در پایان دیدارهای هفته جاری صدر نشین کند.

شاگردان علی دایی پس از آشتی حقیقی و صادقیان تا حدودی به آرامش رسیدند و امیدوارند با برد ارزشمند در شهر رشت با روحیه بیشتر خود را آماده قهرمانی و یا آسیایی شدن کنند. حال باید دید پرسپولیس می‎ تواند مقابل تیمی که در خانه برای اکثر مدعیان دردسر ایجاد کرده موفق ظاهر شود، و به پیروزی برسد و یا با ناکامی در شهر رشت بازهم باید در حسرت قهرمانی و یا آسیایی شدن بماند.

فولاد خوزستان - تراکتورسازی تبریز
این دیدار جدال دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیاست. از یک سو فولاد در تلاش است تا مجددا حضورش در آسیا را تضمین کند و بعد از ۹ فصل، قهرمانی اش را در لیگ برتر تکرار کند. فولاد به عنوان موفق‎ ترین تیم ایرانی در آسیا و سرنشین فعلی لیگ برتر برای اینکه جایگاهش را حفظ و به بالا بردن جام قهرمانی نزدیکتر شود، محکوم به پیروزی مقابل تراکتورسازی تبریز است.

شاگردان حسین فرکی هرچند در هفته بیست و هفتم مقابل تیم نفت متوقف شدند اما به لطف پیروزی ملوان مقابل استقلال به صدر جدول رسیدند. آنها حالا دوست ندارند این صدر نشینی را از دست بدهند و تنها راه حفظ آن را پیروزی مقابل تراکتورسازی می‎ بینند. تساوی و شکست در این بازی ممکن است فولاد را از صدر تا رده سوم پایین بکشد. این یعنی از دست دادن قهرمانی و یا مجوز حضور در آسیا.

در سوی دیگر میدان، تراکتورسازی که با قهرمانی در جام حذفی نخستین سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان سال آینده به دست آورد برای جبران شکست‎ های اخیرش در لیگ برتر به فکر کسب یک نتیجه آبرومند در اهواز است. آنها که در هفته بیست و هفتم پس از مدتها رده ششم را از دست داده و آن را به ملوان سپردند اگر در این بازی پیروز نشوند شاید تا پایان لیگ نتوانند به این رده برگردند. قرار گرفتن در رتبه هفتم برای نایب قهرمان دو فصل گذشته لیگ و هواداران متعصبش اتفاق تلخی خواهد بود.

در مجموع باید دید فولاد می‎ تواند با پیروزی در این بازی خود را به قهرمانی به لیگ سیزدهم نزدیک کند و یا تراکتورسازی با متوقف کردن صدرنشین در خانه اش دیگر مدعیان قهرمانی را خوشحال خواهد کرد.

استقلال تهران - نفت تهران
هر چند بازی فولاد با تراکتورسازی اهمیت بالایی دارد اما قطعا این بازی را می‎ توان مهمترین و اولین فینال سه هفته پایانی لیگ برای قهرمانی و آسیایی شدن دانست زیرا برنده این بازی یکی از مدعیان را از قهرمانی حتی از آسیایی شدن دورتر خواهد کرد.

استقلال به عنوان میزبان این بازی پس از آنکه در آخرین هفته لیگ برتر در سال ۹۲ با شکست مقابل ملوان صدرنشینی را به فولاد تقدیم کرد، امیدوار است در نخستین دیدار سال ۹۳ با برتری مقابل نفت گامی بلند برای تثبیت سهمیه آسیایی خود را برداشته و در صورت ناکامی فولاد مقابل تراکتور، حتی به صدر جدول هم برسد. البته آبی‎ پوشان تهرانی که نزدیکترین رقیب فولاد محسوب می‎ شوند به خوبی می دانند اگر در این بازی خانگی امتیاز از دست بدهند و یا بدتر از آن، ببازند، شاید هفته جاری را با سقوط به رده‎ های پایین تر به پایان برسانند و این یعنی دور شدن از قهرمانی و رسیدن به آسیا.

البته امیر قلعه نویی که تنها مربی فوتبال ایران است که توانست تیم قهرمان (سپاهان) را دوباره در لیگ قهرمان کند امیدوار است این اتفاق را در استقلال تکرار کند و دومین قهرمانی متوالی آبی ‎ پوشان را رقم بزند. اما برای رسیدن به این هدف سد محکمی به نام نفت مقابل استقلال صف آرائی خواهد کرد.

شاگردان یحیی گل محمدی که پس از تساوی هفته گذشته مقابل فولاد به رده چهارم سقوط کردند، و شانس رسیدن به صدر را از دست دادند در این بازی سرشار از انگیزه هستند تا با پیروزی با استقلال شانس خود را برای قهرمانی و یا آسیایی شدن افزایش دهد. در این بین شاید یحیی گل محمدی هم به این فکر باشد که با شکست دادن استقلال راه آسیایی شدن و یا رسیدن پرسپولیس را هموارتر کند، و به نوعی نرسیدن این تیم سرخپوش تهرانی به آسیا در فصل گذشته را جبران کند.

از سوی دیگر که نفت هم در دو فصل گذشته در دو هفته پایانی از رسیدن به آسیا محروم ماند اگر بتواند در این بازی استقلال را شکست دهد گامی بلند برای پایان دادن به طلسم نرسیدن به آسیا را برمی‎ دارد و با پشت سرگذاشتن یک مدعی بزرگ پس از دو سال آرزوی بین‎ المللی شدن خود را تعبیر خواهد کرد.

برنامه هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال ایران به شرح زیر است:

پنجشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۳؛ ساعت ۱۷: ۳۰
* استقلال تهران - نفت تهران
* داماش گیلان - پرسپولیس تهران
* فولاد خوزستان - تراکتورسازی تبریز
* سپاهان اصفهان - سایپای البرز
* فجر سپاسی شیراز - مس کرمان
* گسترش فولاد تبریز - ملوان انزلی
* صبای قم - ذوب آهن اصفهان
* راه آهن سورینت - استقلال صنعتی

جدول رده بندی لیگ برتر در پایان هفته بیست و هفتم لیگ به این شرح است:

 


جدول رده بندی لیگ برتر

  نام تیم بازی برد تساوی باخت زده خورده تفاضل گل امتیاز
۱ فولاد  خوزستان ۲۷ ۱۴ ۹ ۴ ۳۳ ۲۲ ۱۱+ ۵۱
۲ استقلال تهران ۲۷ ۱۴ ۹ ۴ ۳۲ ۲۱ ۱۱+ ۵۰ (۱-)
۳ پرسپولیس تهران ۲۷ ۱۴ ۷ ۶ ۳۰ ۱۳ ۱۷+ ۴۸ (۱-)
۴ نفت تهران ۲۷ ۱۳ ۹ ۵ ۳۴ ۲۱ ۱۳+ ۴۸
۵ سپاهان اصفهان ۲۷ ۱۲ ۱۱ ۴ ۳۰ ۱۶ ۱۴+ ۴۷
۶ ملوان بندرانزلی ۲۷ ۱۲ ۶ ۹ ۳۵ ۲۷ ۸+ ۴۱ (۱)
۷ تراکتورسازی تبریز ۲۷ ۹ ۱۳ ۵ ۳۴ ۳۰ ۴+ ۳۹ (۱-)
۸ گسترش فولاد ۲۷ ۷ ۱۱ ۹ ۲۹ ۲۷ ۲+ ۳۲
۹ سایپا البرز ۲۷ ۷ ۱۱ ۹ ۲۴ ۲۹ ۵- ۳۲
۱۰ صنعتی خوزستان ۲۷ ۶ ۱۱ ۱۰ ۲۶ ۳۴ ۸- ۲۹
۱۱ صبای قم ۲۷ ۷ ۷ ۱۳ ۳۰ ۳۷ ۷- ۲۸
۱۲ راه آهن سورینت ۲۷ ۶ ۹ ۱۲ ۲۲ ۳۱ ۹- ۲۷
۱۳ داماش گیلان ۲۷ ۵ ۱۱ ۱۱ ۲۸ ۳۶ ۸- ۲۵ (۱-)
۱۴ فجرسپاسی شیراز ۲۷ ۵ ۹ ۱۳ ۱۷ ۳۲ ۱۵- ۲۴
۱۵ ذوب آهن اصفهان ۲۷ ۴ ۱۱ ۱۲ ۲۰ ۳۳ ۱۳- ۲۳
۱۶ مس کرمان ۲۷ ۱ ۱۶ ۱۰ ۱۹ ۳۴ ۱۵- ۱۹

* این جدول، طبق جدول سازمان لیگ تنظیم شده است