به گزارش پارس به نقل از تسنیم، هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا از فردا (سه شنبه) در ۲ منطقه شرق و غرب قاره بزرگ برگزار می شود و ۲ نماینده ایران نیز مقابل رقبای خود قرار خواهند گرفت. در این روز (سه شنبه) ابتدا فولاد در ورزشگاه غدیر اهواز و از ساعت ۱۶: ۳۰ میزبان الفتح عربستان است و در ادامه هم استقلال در ورزشگاه احمد بن علی دوحه و از ساعت ۱۹ به مصاف الریان قطر می رود.

فولاد ایران - الفتح عربستان

فولاد بعد از ناکامی سال ۲۰۰۶ برای دومین بار حضور در لیگ قهرمانان را تجربه می کند. در آن سال فولاد در گروه A با القادسیه کویت، پاختاکور ازبکستان و الاتحاد سوریه به صورت رفت و برگشت بازی کرد و در نهایت با یک پیروزی، یک مساوی و ۴ شکست، بیشتر از ۴ امتیاز کسب نکرد تا با قرار گرفتن در رده آخر جدول این گروه حذف شود.

در این دوره فولادی ها لیگ قهرمانان را امیدوار کننده شروع کرده اند. تساوی بدون گل مقابل الجیش در قطر و کسب یک امتیاز بازی خارج از خانه در گام نخست نمی تواند نتیجه بدی برای شاگردان حسین فرکی باشد. حالا و در دومین بازی، سرخ پوشان اهوازی میزبان الفتح عربستان هستند، یکی از تیم های قدیمی و باسابقه شبه جزیره که متعلق به شهر اِحسا بوده و قهرمان فصل ۱۳-۲۰۱۲ لیگ این کشور و همچنین سوپر کاپ ۲۰۱۳ شده است. الفتح در بازی قبل میزبان شاگردان میرجلال کاسیموف بود اما این دیدار هم مثل بازی فولاد و الجیش در نهایت به تساوی بدون گل و تقسیم امتیازات بین میزبان و بنیادکار ازبکستان انجامید.

بازی ایرانی ها با تیم های عربستانی همواره پلان (نقشه) مشخصی داشته و دارد. در درجه اول یا زور تیم ما به حریف می رسد یا نمی رسد. اگر نمی رسد باید حساب شده بازی کنیم و به دنبال استفاده از تک موقعیت ها باشیم مثل پیروزی بازی رفت و خارج از خانه استقلال مقابل الهلال در فصل گذشته اما اگر یک تیم ایرانی توان بردن تیمی از عربستان را داشته باشد، بزرگترین اشتباهش بازی کردن به سبکی است که استقلال در دیدار خانگی هفته نخست مقابل الشباب ارائه کرد.

شیوه های متفاوت استقلال در بازی مقابل الشباب و عکس آن، تراکتورسازی برابر الاتحاد می تواند مثل ۲ نورافکن، روشنی بخش پازل تاکتیکی فرکی باشد. بدون شک بازی فولاد و الفتح هم در همان چارچوب فنی ۲ بازی هفته اول نمایندگان ایران مقابل تیم های عربستانی قرار دارد. فولاد اگر توان بردن الفتح را در خود می بیند، فقط باید برای پیروزی بازی کند و آن قدر به حملاتش ادامه دهد تا در نهایت مثل تراکتورسازی دیوار تجربه حریف را فرو بریزد. نکته دیگر در مورد تیمی مثل فولاد این است که اگر در هدف گذاریش برای لیگ قهرمانان چیزی با عنوان صعود از گروه B هم وجود داشته باشد در آن صورت پیروزی در بازی های خانگی یک الزام تلقی می شود.

دیگر دیدار این گروه بین بنیادکار ازبکستان و الجیش قطر در تاشکند برگزار می شود.

در جدول گروه B همه تیم ها یک امتیاز دارند و با توجه به اینکه هر ۲ بازی هفته اول این گروه با تساوی بدون گل خاتمه یافته به همین دلیل ترتیب تیم ها در جدول هنوز شکل نگرفته و فرایند رده بندی گروه B اصطلاحاً در « نقطه صفر» قرار دارد.

الریان قطر - استقلال

تیم امیر قلعه نویی شروع بدی در لیگ قهرمانان داشت. شکست خانگی مقابل الشباب آن هم در مسابقه ای که آبی پوشان تهرانی می توانستند برنده اش باشند جای هیچ دفاع و توجیهی ندارد. استقلال اگر چه بازیکنان مهمی را از دست داده اما همین هایی هم که هستند و برای این تیم بازی می کنند در صورت هدایت فنی درست و توجیه تاکتیکی می توانند انتظارات را برآورده کنند.

همه نقص ها و ضعف هایی که گفته می شود استقلال دارد به جای خود قابل قبول است اما بدون شک دلیل شکست این تیم مقابل الشباب تاکتیکی بود. قلعه نویی بیش از حد محافظه کاری کرد و تعویض هایش هم کمکی به تیمش نکرد. راز شکست استقلال را باید در همان پلان پیش گفته جستجو کرد. استقلال مقابل الشباب باخت چون برای بردن بازی نکرد بلکه در پی نباختن بود. باخت به الشباب از این جهت که در گروه A دستِ کم ۳ تیم مدعی صعود هستند (اگر نگوییم هر ۴ تیم) کار را برای استقلال سخت خواهد کرد.

الریان قطر فصل قبل (۲۰۱۳) و فصل پیش از آن (۲۰۱۲) هم با استقلال همگروه بود. این ۲ تیم فصل گذشته در گروه D قرار داشتند و ۲ بار مقابل هم قرار گرفتند که بازی رفت در دوحه ۳ بر ۳ مساوی شد اما در تهران استقلال با ۳ گل فرهاد مجیدی، هاشم بیک زاده و آرش برهانی تیم قطری را شکست داد. در فصل ۲۰۱۲ استقلال هر ۲ بازی رفت و برگشت را برد. آبی پوشان ابتدا در دوحه با تک گل دقیقه آخر گوران یرکوویچ حریف را شکست دادند و سپس در تهران ۳ بر صفر برنده شدند. با این حساب استقلال در سومین فصل پیاپی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان مقابل الریان قرار می گیرد و این بار هم در بازی نخست میهمان تیم قطری است.

بحث پیروزی آبی پوشان در این دیدار به نوعی سهل و ممتنع است. اگر قرار باشد استقلال فوتبالی را که مقابل الشباب به نمایش گذاشت بار دیگر در ورزشگاه احمد بن علی دوحه ارائه دهد باید گفت در آن صورت امید به پیروزی این تیم تا حد زیادی عبث خواهد بود. این در حالی است که انتظار ارائه یک بازی هجومی در دیدار خارج از خانه از تیمی که در خانه خودش محافظه کارانه بازی می کند دور از ذهن می نماید، اگر چه با توجه به شکست هفته نخست شاید بتوان امید داشت قلعه نویی دستور حمله مداوم تا فتح چند باره دروازه میهمان را صادر کند و پا پس نکشد. استقلال اگر هجومی بازی کند حتی در صورت دریافت گل اول می تواند برنده از زمین خارج شود.

الریان هم مثل استقلال بازی اول خود را خارج از خانه به الجزیره امارات باخته و به این ترتیب در مسابقه ای که حکم جدال بازنده های هفته نخست را دارد مقابل استقلال قرار می گیرد.

اگر در نظر بگیریم که دیدار دیگر این گروه مساوی نشود و برنده داشته باشد در آن صورت هر یک از تیم های استقلال یا الریان اگر دومین شکست پیاپی را متحمل شوند، آن وقت فاصله تیم های اول و آخر این گروه ۶ امتیاز خواهد شد و جبران این امتیازات در ۴ بازی باقی مانده قطعا ساده نخواهد بود. به این ترتیب می بینیم که استقلال به نوعی محکوم به پیروزی در این دیدار است خصوصا با توجه به این موضوع که بازی نمایندگان ایران و قطر یک ساعت و ۵۵ دقیقه زودتر از دیدار تیم های برنده هفته اول خواهد بود.

تقابل تیم های الشباب عربستان و الجزیره امارات در شهر ریاض دیگر دیدار این هفته گروه A خواهد بود.

در گروه A الجزیره امارات و الشباب عربستان به طور مشترک ۳ امتیازی هستند و حتی تفاضل گل یکسانی (۱+) هم دارند اما الجزیره به دلیل گل زده بیشتر صدرنشین است و الشباب در رده دوم قرار دارد. به همین ترتیب الریان قطر و استقلال هم بدون امتیاز رده های سوم و چهارم را تصرف کرده اند که الریان با وجود تفاضل گل یکسان با استقلال (۱-) به دلیل گل زده بیشتر سوم است.

برنامه بازی های هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا به شرح زیر است:

منطقه غرب

سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۲

گروه A

الریان قطر - استقلال، ساعت ۱۹، ورزشگاه احمد بن علی دوحه

الشباب عربستان - الجزیره امارات، ساعت ۲۰: ۵۵، ورزشگاه ملک فهد ریاض

گروه B

بنیادکار ازبکستان - الجیش قطر، ساعت ۱۵: ۳۰، ورزشگاه پاختاکور تاشکند

فولاد ایران - الفتح عربستان، ساعت ۱۶: ۳۰، ورزشگاه غدیر اهواز

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۲

گروه C

لخویای قطر - تراکتورسازی ایران، ساعت ۱۹، ورزشگاه عبدالله بن خلیفه دوحه

الاتحاد عربستان - العین امارات، ساعت ۲۱: ۵۰، ورزشگاه ملک عبدالعزیز مکه

گروه D

سپاهان ایران - الهلال عربستان، ساعت ۱۹، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

الاهلی امارات - السد قطر، ساعت ۲۰: ۴۵، ورزشگاه رشید دبی

منطقه شرق

سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۲

گروه E

سرزو اوزاکای ژاپن - شاندونگ لیوننگ چین، ساعت ۱۳: ۳۰، ورزشگاه اوزاکا ناگایی اوزاکا

بوریرام یونایتد تایلند - پوهانگ استیلرز کره جنوبی، ساعت ۱۴: ۳۰، ورزشگاه بوریرام (شهر) بوریرام

گروه F

سنترال کوئست استرالیا - سنفرس هیروشیمای ژاپن، ساعت ۱۲، ورزشگاه سنترال کوئست گاس فورد

بیجینگ گوان چین - اف سی سئول کره جنوبی، ساعت ۱۵، ورزشگاه بیجینگ وورکرز بیجینگ

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۲

گروه G

ملبورن ویکتوری استرالیا - جئونبوک موتورز کره جنوبی، ساعت ۱۲، ورزشگاه داکلندز ملبورن

یوکوهاما مارینوس ژاپن - گوانگژو اِورگرانده چین، ساعت ۱۴، ورزشگاه یوکوهاما (شهر) یوکوهاما

گروه H

اولسان هیوندای کره جنوبی - کاوازاکی فرونتال ژاپن، ساعت ۱۴، ورزشگاه اولسان مونسو فوتبال اولسان

گوئیژو رنه چین - وسترن سیدنی استرالیا، ساعت ۱۵: ۳۰، ورزشگاه گویانگ المپیک گویانگ