به گزارش پارس به نقل از مهر، مرحله گروهی رقابتهای جام ملت های آسیا ۲۰۱۵ - استرالیا چهارشنبه با برگزاری ۹ بازی به پایان رسید و تیم عراق با برتری مقابل چین به عنوان یکی از ۱۰ تیم برتر مرحله گروهی به مرحله نهایی صعود کرد و تیم چین هم به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به لبنان، بهترین تیم سوم مرحله گروهی بود که جواز حضور در سرزمین کانگوروها را بدست آورد.

نخستین دیدار هفته پایانی مرحله مقدماتی با برتری ۳ بر ۲ تیم ملی ایران برابر کویت همراه شد و ۹ دیدار دیگر این هفته پیروزی تیم های عمان، عراق، اردن، لبنان، ویتنام، مالزی و عربستان و توقف قطر برابر بحرین در خانه و فرار ازبکستان از شکست خانگی مقابل امارات به پایان رسید.

 

در گروه   A، عمان با نتیجه ۳ بر یک مقابل سنگاپور پیروز شد و صدرنشینی خود را قطعی کرد. اردن هم با نتیجه ۲ بر یک از سد سوریه گذشت تا با کسب عنوان تیم دوم این گروه، مانع از صعود سوریه به مرحله بعدی این رقابتها شود. در گروه   B، ایران در دیداری تشریفاتی با نتیجه ۳ بر ۲ کویت را شکست داد و در دیگر دیدار این گروه لبنان با نتیجه ۵ بر ۲ در خانه تایلند پیروز شد و ۸ امتیازی شد اما نتوانست به عنوان بهترین تیم سوم مرحله گروهی راهی جام ملت ها شود. کراینسون که در دقیقه ۷۶ گل دوم تایلند و آخرین گل بازی را به ثمر رساند، تفاضل گل لبنان در این گروه را به منفی ۲ رساند تا این تیم عربی، در فاصله ۱۴ دقیقه مانده به پایان این بازی، از حضور در استرلیا محروم شود.

 

در گروه C مهمترین دیدار مرحله گروهی برگزار شد، جائیکه عراق در زمین بی طرف با نتیجه ۳ بر یک چین را شکست داد و به عنوان تیم دوم این گروه به جام ملت ها صعود کرد و چین را به رده سوم فرستاد. البته چینی ها با همان ۸ امتیاز قبلی و تفاضل گل ۱-، عنوان بهترین تیم مرحله گروهی را از دست لبنانی ها در آوردند و آخرین تیم راه یافته به جام ملت ها لقب گرفتند. تنها گل چین در این بازی در دقیقه ۷۳ و توسط ژانگ ژی از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، گلی که نتیجه بازی را ۳ بر یک کرد و زمینه ساز صعود چین به جام ملت ها شد. عربستان هم با یک گل از سد اندونزی گذشت و ۱۶ امتیازی شد.

 

در گروه D، قطر در ورزشگاه الغرافه برابر مهمان خود، بحرین به تساوی بدون گل رضایت داد تا نتواند به عنوان صدرنشین این گروه صعود کند و مالزی هم در دیداری تشریفاتی با نتیجه ۲ بر یک در خانه یمن پیروز شد. در گروه E هم ازبکستان با گل دقیقه ۸۴" ایگور سرگی اف" شکست یک بر صفر را با تساوی یک بر یک برابر امارات عوض کرد و ویتنام هم در دیداری تشریفاتی هنگ کنگ را شکست داد اما در رده چهارم باقی ماند.

 

همانطور که اشاره شد تیم چین با ۸ امتیاز و تفاضل گل ۱- به عنوان بهترین تیم سوم مرحله گروهی بالاتر از لبنان ۸ امتیاز که تفاضل گل ۲- داشت، مالزی ۷ امتیازی، سوریه و هنگ کنگ ۴ امتیازی جواز حضور در جام ملت ها را بدست آورد. همچنین تیم امارات با ۱۶ امتیاز و تفاضل گل ۱۵+، بالاتر از ایران که تفاضل گل ۱۳+ و عربستان که تفاضل گل ۶+ داشت، به عنوان بهترین تیم مرحله گروهی انتخاب شد. یمن هم بدون امتیاز و تفاضل گل ۱۵- بدترین تیم مرحله گروهی شد.

 

با توجه به قوانین برگزاری جام ملت های آسیا، تیم میزبان به همراه تیم های قهرمان و نایب قهرمان دوره گذشته این جام که ژاپن و کره جنوبی بودند، تیم قهرمان مسابقات چلنج کاپ ۲۰۱۲ که کره شمالی است، تیم قهرمان رقابتهای چلنج کاپ ۲۰۱۴ که چندی دیگر برگزار می شود، تیم های عمان و اردن از گروه A، ایران و کویت از گروه B، عربستان و عراق از گروه C، بحرین و قطر از گروه D و امارات و ازبکستان از گروه E به جام ملت های آسیا صعود کردند و از بین دو تیم چین و عراق، دهمین تیم برتر این گروه ها مشخص می شود. چین هم به عنوان بهترین تیم سوم مرحله گروهی، آخرین بلیت سفر به استرالیا را گرفت.

 

 

ترین های مرحله گروهی:
بهترین تیم: امارات ۱۶ امتیاز - تفاضل گل ۱۵+
بیشترین امتیاز: امارات، ایران و عربستان ۱۶ امتیاز
بیشترین برد: امارات، ایران و عربستان ۵ برد
کمترین مساوی: عراق،   سنگاپور، تایلند، یمن و ویتنام بدون تساوی
کمترین باخت: امارات، ایران، عربستان، عمان و اردن بدون باخت
بیشترین زده:   امارات و ایران ۱۸ گل زده
کمترین خورده: عمان و بحرین یک گل خورده
بهترین تفاضل گل : امارات ۱۵+

 

بدترین تیم: یمن بدون امتیاز - تفاضل گل ۱۵-
کمترین امتیاز: تایلند و یمن بدون امتیاز
کمترین برد: یمن، اندونزی و تایلند بدون برد
بیشترین تساوی: اردن و کویت با ۳ تساوی
بیشترین باخت:   یمن و تایلند با ۶ باخت
کمترین زده:   هنگ کنگ و اندونزی با ۲ گل زده
بیشترین خورده: تایلند با ۲۱ گل خورده
بدترین تفاضل گل : یمن با ۱۵-

 

 

نتایج کامل روز دوم از هفته ششم و پایانی مرحله انتخابی جام ملت های ۲۰۱۵ استرالیا به شرح زیر است:


گروه A:
* عمان ۳ - سنگاپور یک
* اردن ۲ - سوریه یک

 

جدول رد ه بندی گروه A:
۱- عمان ۱۴ امتیاز
۲- اردن ۱۲ امتیاز
۳- سوریه ۴ امتیاز
۴- سنگاپور ۳ امتیاز

 

گروه B:
* ایران ۳ - کویت ۲
* تایلند ۲ - لبنان ۵

 

جدول رد ه بندی گروه B:
۱- ایران ۱۶ امتیاز- تفاضل گل ۱۳+
۲- کویت ۹ امتیاز
۳- لبنان ۸ امتیاز - تفاضل گل ۲-
۴- تایلند بدون امتیاز

 

گروه C:
* عراق ۳ - چین یک
* عربستان یک - اندونزی صفر

 

جدول رد ه بندی گروه C:
۱- عربستان ۱۶ امتیاز - تفاضل گل ۶+
۲- عراق ۹ امتیاز
۳- چین ۸ امتیاز
۴- اندونزی یک امتیاز

 

گروه D:
* یمن یک - مالزی ۲
* قطر صفر - بحرین صفر

 

جدول رد ه بندی گروه D:
۱- بحرین ۱۴ امتیاز
۲- قطر ۱۳ امتیاز
۳- مالزی ۷   امتیاز
۴- یمن بدون امتیاز

 

گروه E:
* ازبکستان یک - امارات یک
* ویتنام ۳ - هنگ کنگ یک

 

جدول رده بندی گروه E:
۱- امارات ۱۶ امتیاز - تفاضل گل ۱۵+
۲- ازبکستان ۱۱ امتیاز
۳- هنگ کنگ ۴ امتیاز
۴- ویتنام ۳ امتیاز.