به گزارش پارس به نقل از مهر، احمد هاشمیان درباره تصمیم جدید فیفا برای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل اظهار کرد: بر اساس قوانین در رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، داور مسابقه و مسئولان کمیته پزشکی فیفا شرایط آب و هوایی محل برگزاری بازی را بررسی خواهند کرد و در صورتی که هوا مرطوب باشد به بازیکنان این اجازه خواهد داده شد که در هر نیمه زمانی را به نوشیدن آب اختصاص دهند.

وی در ادامه بیان کرد: در خصوص آشامیدن آب در بین بازی، بر اساس مطالعات در مرکز پزشکی فیفا، مشخص شده در شرایط آب و هوای گرم بازیکنان برای حفظ سلامتی و سطح عملکردشان، باید آب از دست رفته بدن را جبران کنند. بر همین اساس در دستورالعمل فیفا آمده که در نیمه اول در دقیقه ۳۰ و در نیمه دوم در دقیقه ۷۰ باید داور به عنوان زمان نوشیدن آب، بازی را متوقف کند و بازیکنان ملزم هستند که از آب استفاده کنند تا در اثر گرما دچار آسیب نشوند.

هاشمیان با بیان اینکه این مطالعات در جهت ارتقا سطح عملکرد حرفه ای ورزشکاران در مرکز تحقیقات و ارزیابی پزشکی فیفا به شکل گسترده ای در حال انجام است، گفت: به کشورهای مختلف این مسئله اعلام شده و کشورها بر مبنای شرایط جغرافیایی خود از این موضوع می توانند استفاده کنند. بر همین اساس طبق اعلام فیفا، کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال شرایط تیم های حاضر در جنوب کشور که در مسابقات مختلف حضور دارند را بررسی می کند و با توجه به اینکه در شرایط زمانی بالا ورزش می کنند این بحث را مورد مطالعه قرار داده و با جمع بندی شرایط موجود، موضوع را به کمیته داوران اعلام خواهیم کرد.

وی درباره انجام تست نمونه گیری کنترل دوپینگ در جام جهانی هم تصریح کرد: در مسابقات حساس در سطح جام جهانی از بازیکنان تست نمونه دوپینگ گرفته می شود که طبق روال گذشته از دو بازیکن از هر کشوری نمونه گیری صورت می گیرد و تیم هایی که به مرحله بالاتر صعود می کنند حجم تست نمونه های کنترل دوپینگ نیز بالاتر می رود. بر همین اساس هرمسابقه ای که تحت مدیریت فیفا برگزار می شود کلیه فرایند نمونه گیری آن از آغاز تا صدور احکام توسط کمیته فیفا انجام می شود.

وی در ادامه درباره تست نمونه گیری در مسابقات لیگ برتر فوتسال که به هفته های پایانی خود می رسد، گفت: بر اساس حساسیتی که در پایان فصل رقابت های فوتسال وجود دارد، طبق الگوی پیش بینی شده حجم نمونه گیری ها بیشتر خواهد شد.

هاشمیان با بیان اینکه متاسفانه باشگاه های حاضر در لیگ فوتسال از برگزاری دوره های آموزشی مبانی مبارزه با دوپینگ استقبال نکرده اند، گفت: در خصوص تیم های حاضر در لیگ فوتسال کشور همچنان با نقیصه برگزار نشدن دوره های آموزشی روبه رو هستیم. با وجود همه ابلاغ ها و نامه هایی که از طرف کمیته پزشکی و سازمان لیگ فوتسال اعلام شده، متاسفانه باشگاه ها هیچ حمایتی از برگزاری دوره های آموزشی نکرده و همیشه این نگرانی وجود دارد تا بازیکنان قربانی ناآگاهی از قوانین و روابط حاکم بر کنترل دوپینگ شوند. ضمن اینکه این مسئله باعث نمی شود تا کمیته پزشکی تست نمونه گیری دوپینگ از بازیکنان را انجام ندهد.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در پایان گفت: به باشگاه های حاضر در لیگ اعلام م کنم که کمیته پزشکی به صورت رایگان در محل باشگاه مدرسان خود را اعزام می کند تا به کادر فنی و پزشکی و بازیکنان آموزش لازم را بدهند تا با ارتقا سطح آگاهی و دانش سطح بازیکنان از عواقب ناگوار مثبت شدن نمونه دوپینگ جلوگیری کنیم.