به گزارش پارس به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز با اشاره به تلاش « بنیامین نتانیاهو» برای مقابله با پیشرفت در توافق حاصله میان ایران و گروه ۱+۵ نوشت، به نظر می رسد که نخست وزیر اسرائیل به دنبال افزایش تدریجی خواسته های خود در ارتباط با برنامه هسته ای ایران است تا از این راه پیشبرد توافق هسته ای ایران و غرب را مختل کند.

براساس این گزارش، نتانیاهو از توافق موقت ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای این کشور راضی نیست و آن را یک اشتباه تاریخی خوانده است.

واکنش نتانیاهو به توافق هسته ای ژنو برچیدن کامل برنامه هسته ای ایران و به حالت تعلیق درآمدن برنامه موشک های بالستیک این کشور است، چیزی که در توافق ۲۴ نوامبر ایران و گروه ۱+۵ اشاره ای به آن نشده است.

کارشناسان بر این باورند که رهبران اسرائیل به دنبال اعمال فشار به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای جلوگیری از آب شدن سریع یخ روابط میان تهران-واشنگتن است.

رویترز نوشت: یک راه، ارسال پیام به حامیان اسرائیل در کنگره آمریکا است. سنا پیش از این با اوباما درباره تحریمهای جدید علیه ایران مشاجره کرده بود و اکنون در حال آماده سازی مقدمات آن است.

یک مشاور پیشین بنیامین نتانیاهو به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفته است که هدف و مخاطب نتانیاهو قانونگذاران آمریکایی است.

براساس این گزارش، در واشنگتن به این درک رسیده اند که نتانیاهو پذیرفته است که از مسیر خارج کردن مذاکرات غیرمحتمل است بنابراین او در حال معکوس کردن تاکتیک های مخرب است که در دولت اوباما محبوبیت چندانی ندارند.

یک مقام اسرائیلی که با مشورتهای واشنگتن و تل آویو در ارتباط مستقیم است گفت: برای من سخت است باور کنم که آمریکایی ها از اینکه نتانیاهو در این شرایط سخت و بحرانی گیر کرده است خوشحال باشند.

اسحاق بن اسرائیل یک متخصص هوا و فضا و مهندس سابق وزارت دفاع اسرائیل می گوید که نتانیاهو به دنبال ایجاد یک مانع بلند در مسیر موشک های بالستیک ایران است.

وی می گوید که دولت نتانیاهو معتقد است که ایران برنامه فضایی خود را پوششی برای توسعه برنامه موشکی خود قرار داده است.

رویترز افزود: با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که خواسته های نتانیاهو خواسته های حداکثری احمقانه است که حتی افرادی که در حلقه درونی وی هستند نیز معتقدند که به رسمیت شناخته شدن آنها عملی نیست.