به گزارش پارس به نقل از شهرخبر، گفتن این موضوع خیلی دشوار است که شخصیت بزرگی چون لیونل مسی که نابغه فوتبال جهان است به دلیل اهانت ها و فحش های ایرانی ها صفحه فیس بوک خود را بست! تا بیشتر از این مورد اهانت قرار نگیرد. توهین هواداران ایرانی که بعد از همگرویی ایران با آرژانتین بر روی صفحه فیس بوک او قرار گرفت تیتر یک رسانه های جهان شد و مایه آبروریزی ایرانیان شد. اندکی بعد از قرعه کشی جام جهانی عده ای از ایرانیان که یکی می گوید برنامه داشتند و از طرف گروهی به صفحه این نابغه فوتبال حمله کردند و شروع به فحاشی کردند. توهین های بی مورد که همچنان دلیل این کارشان نامعلوم است!

هرچند که این فرضیه از آغاز اشتباه است. چراکه خودمان بهتر از هر کسی دیگر خود را می شناسیم و گویی توهم توطئه به فوتبال رسیده این بار!

بعد از مسی نیز" فرناندا لیما" مجری مراسم قرعه کشی از دست ایرانی ها جان سالم به در نبرد و با توجه به این که صفحه این خانم نسبت به مسی خیلی شخصی تر بود اما باز هم مورد حمله قرار گرفت تا جایی رسید که او هم مجبور شد صفحه فیس بوک خود را ببندد!

این گونه واکنش ها که چیزی جز کم ظرفیتی برخی کابران فضای مجازی محسوب نمی شود یک بار دیگر « عدم استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی» را نشان می دهد. شاید این عبارت بهتر باشد این گونه بیان شود که فرهنگ استفاده از این تکنولوژی به ایران ۹۲ هنوز نرسیده و بی خود برخی در پی آزادساری فیس بوک از زنجیر فیلترینگ هستند.

خواه ناخواه باید این واقعیت را قبول کنیم که این اقدامات از هر کجا آغاز شده باشد توسط برخی از ایرانیان که تعدادشان نیز کم نبوده ادامه یافته تا جایی که موضوع شیرین و دلپذیر جام جهانی به عنوان یک فاجعه اخلاقی در ورزش فوتبال بدل شود.

چندی پیش باز هم ایرانی ها صفحه ایوان زایتسف یکی از بازیکنان تیم ملی ایتالیا، را مورد حمله قرار دادند و او در واکنش به حجم بالای کامنت های توهین آمیر گفت: متاسفم که بزرگترین تفریح ایرانیان توهین به دیگران است!

آیا واقعا بزرگترین تفریح ما ایرانی ها توهین به دیگران است؟ ! بعد از آن همه توهین گروهی از ایرانیها که معتقدند آن گروه اندک ایرانی نبودند، از مسی عذرخواهی کردند اما نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود! چرا که انگار برای جهانیان جا افتاده است که ما مردمانی هستیم که به راحتی به خودمان اجازه توهین به دیگران را می دهیم. به طوری که همانند این اتفاق را چند ماه گذشته در صفحه ناسا نیز مشاهده کردیم جایی که کاربران ایرانی در جریان « ماجرای پایان جهان» از خجالت ناسا در آمدند و انواع و اقسام عبارت ها و اصطلاحات توهین آمیز را نثارش کردند.

این طرز فکر البته که سال هاست در ذهن جهان با مردان سیاسی ایران ایجاد شده!

به راستی منشا این بی اخلاقی ها کجاست؟ ! چرا بی اخلاقی و توهین در فوتبال ما امری رایج شده است؟ ! طوری که برای یک بازی فوتبال صد هزار نفر یک صدا، داور و بازیکنان را با رکیک ترین الفاظ مورد خطاب قرار می دهند و چرا تاکنون برای این بی اخلاقی ها اقدامی صورت نگرفته است؟ !

مگر نه اینکه سالیان سال است که فرهنگ ایرانی مورد توجه و تحسین جهانیان بوده تا جایی که سر در سازمان ملل نیز به شعر زیبای سعدی شیرازی مزین شده است اما این فرهنگ و ادبیات که توام با عقلانیت است امروز چقدر در میان ایرانیان عمومیت دارد؟

مسی، لیما، زایتسف، ژکو و دیگران آیینه ی خودشناسی ما ایرانی هستند. مایی که به گذشته ی فرهنگی و تاریخی مان خیلی می نازیم، اما به امروز و فردای فرهنگ ایرانی حتا فکر هم نمی کنیم.

باید طرحی نو درانداخت و به فکر باز بینی مهندسی فرهنگی ایران باشیم! ! !