به گزارش پارس به نقل از فارس، نگاهی به نتایج صبای قم در ۱۵ هفته سپری شده از لیگ سیزدهم فوتبال باشگاه های برتر کشور گویای شرایط نه چندان مساعد این تیم با سابقه تمام ادوار لیگ برتر در وضعیت کنونی است اما تا پایان لیگ سیزدهم راهی طولانی باقی مانده و قمی ها امیدوار به احیای دوباره صبا هستند.

صبای قم از زمان انتقال این تیم به قم در سال ۱۳۸۷ به ترتیب فیروز کریمی، محمدحسین ضیایی، رسول کربکندی، محمود یاوری، عبدالله ویسی، یحیی گل محمدی، عبدالصمد مرفاوی و محمد مایلی کهن هدایت تیم فوتبال صبای قم را در لیگ برتر بر عهده داشته اند.

برکناری مایلی کهن و جانشینی مرفاوی پیش از شروع نیم فصل دوم

ضعیف ترین مربی از نظر عملکرد در تیم صبای قم تا پیش از بازی های لیگ سیزدهم محمدحسین ضیایی بود که صبای قم را در لیگ نهم تا رتبه نازل سیزدهم جدول پایین آورد و در پایان هفته شانزدهم لیگ برتر از مسئولیت خود استعفا کرد.

در لیگ دهم نیز وضعیت صبای قم بعد از کنار رفتن محمود یاوری و جایگزین شدن عبدالله ویسی به جای وی کمی خطرناک بود اما هیچ گاه صبای قم عملکردی به ضعیفی فصل جاری مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور با سرمربیگری محمد مایلی کهن نداشته است.

مایلی کهن که از آغاز سیزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور هدایت تیم فوتبال صبای قم را بر عهده گرفت همراه با این تیم تا پایان دور رفت از ۱۵ مسابقه، در هفت بازی به حریفان لیگ برتری باخت که این عملکرد در نوع خود جالب توجه است.

هفت باخت، چهار تساوی و چهار پیروزی در کارنامه نیم فصل صبای قم

صبای قم از ۱۵ بازی تنها چهار پیروزی برابر ملوان در هفته اول، نفت تهران در هفته دوم، فجر شهید سپاسی شیراز در هفته هفتم و راه آهن سورینت در هفته نهم کسب کرده است در حالیکه سه تساوی خانگی با گسترش فولاد تبریز در هفته پنجم، پرسپولیس تهران در هفته دوازدهم و مس کرمان در هفته چهاردهم و همچنین تساوی بیرون از خانه با ذوب آهن در هفته سیزهم را در کارنامه دارد و در هفت بازی نیز مغلوب تیم های استقلال تهران، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، تراکتورسازی تبریز، داماش گیلان، استقلال صنعتی خوزستان و سایپا البرز شده است.

صبای قم با مربیگری محمد مایلی کهن مشکلات زیادی داشت و مهمترین دستاوردش نیز قرار گرفتن در فاصله سه امتیازی تیم رده پانزدهم جدول بود که همین موضوع سبب شد مایلی کهن و همکارانش در کادر فنی صبای قم بعد از بازی هفته پایانی دور رفت مقابل تیم سایپا البرز که به ثبت شکستی دیگر در کارنامه صبا انجامید، توسط مدیران باشگاه صبا از کار برکنار شوند.

حضور مرفاوی برای دومین بار به عنوان سرمربی صبای قم

صبایی ها بعد از برکناری مایلی کهن یک بار دیگر عقب گرد کردند و به سراغ سرمربی فصل گذشته خود یعنی عبدالصمد مرفاوی رفتند تا با این مربی در ۱۵ بازی دور برگشت سیزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور به دنبال جبران مافات و البته بهبود وضعیت خود در جدول رده بندی لیگ برتر باشند.

مرفاوی که در ۲۵ هفته فصل گذشته مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور به عنوان سرمربی روی نیمکت صبا نشست و در نهایت همراه با این تیم در مجموع ۴۵ امتیاز کسب کرد و به مقام دهم بازی های لیگ دوازدهم رسید ساکت الهامی و سعید عزیزیان را به عنوان همکاران جدید خود به کادر فنی صبای قم اضافه کرد و حسین بادامکی و هادی شکوری را نیز جذب کرده تا بلکه فرشته نجات صبا در نیم فصل دوم لیگ برتر باشد.

صبا از ۱۵ مسابقه ۱۶ امتیاز کسب کرده است و در حال حاضر با این تعداد امتیاز در مکان دوازدهم جدول رده بندی لیگ برتر قرار دارد، در حالیکه فاصله صبای قم با تیم انتهای جدول رده بندی لیگ برتر یعنی مس کرمان تنها هفت امتیاز است و تیم صبا بر این اساس در نیم فصل دوم کار سختی پیش رو دارد.

صبا در ۱۵ مسابقه نیم فصل نخست بازی های فصل جاری لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور ۲۰ گل خورده است و خط حمله این تیم تنها ۱۸ گل زده است تا صبای قم یکی از خطوط دفاعی ضعیف لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور را به خود اختصاص بدهد.

صبای قم در دور رفت سیزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور مقابل حریفان هفت بار باخت و از این نظر در کنار ذوب آهن اصفهان و بعد از تیم های راه آهن سورینت و فجر شهید سپاسی شیراز که هر کدام هشت بار باخته اند، سومین تیمی است که زیاد باخته است.

عملکرد صبا در ۸ بازی خانگی:

۳ پیروزی (ملوان، فجر سپاسی و راه آهن)

۳ مساوی (گسترش فولاد، پرسپولیس و مس کرمان)

۲ باخت (فولاد خوزستان، تراکتوسازی تبریز)

۱۲ گل زده

۱۰ گل خورده

صبا از ۲۴ امتیاز توزیع شده در بازی های خانگی موفق به کسب ۱۲ امتیاز شده است.

***

عملکرد صبا در ۷ بازی خارج از خانه:

یک پیروزی (نفت تهران)

یک مساوی (ذوب آهن اصفهان)

۵ باخت (استقلال تهران، سپاهان اصفهان، داماش گیلان، استقلال صنعتی خوزستان و سایپا البرز)

۶ گل زده

۱۰ گل خورده

صبا از ۲۱ امتیاز توزیع شده در بازی های خارج از خانه موفق به کسب ۴ امتیاز شده است.

***

دقایق گل های خورده صبا:

۷ گل خورده در ۳۰ دقیقه اول

گل خورده در ۳۰ دقیقه دوم

۹ گل خورده در ۳۰ دقیقه سوم

***

۷ گل خورده تیم صبای قم در ۱۰ دقیقه پایانی و وقت های اضافی بازی با تیم تراکتور سازی تبریز (دقایق۸۱ و ۸۴) در هفته هشتم، داماش گیلان (دقیقه۹۱) هفته نهم و استقلال صنعتی خوزستان (دقیقه ۸۹) هفته یازدهم منجر به سه شکست برای این تیم شده است تا صبا حتی یک امتیاز از این بازی ها کسب نکند.

همچنین تیم فوتبال صبای قم در دیدار مقابل تیم های پرسپولیس تهران (دقیقه ۸۹) در هفته دوازدهم، ذوب آهن اصفهان (دقیقه ۸۴) در هفته سیزدهم و مس کرمان (در دقیقه ۹۶) در بازی هفته چهاردهم، با دریافت گل در لحظات پایانی بازی برده را با تساوی عوض کرده است.