به گزارش پارس به نقل از مهر، نیم فصل دوم سیزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر در شرایطی آغاز می شود که در نیم فصل اول برخی بازیکنان جوان و تاثیرگذار در ترکیب تیم ها به میدان رفتند و فوتبال ایران را نسبت به تغییر نسل امیدوار کردند. آنچه مهم است اینکه مربیان تیم های لیگ برتری بتوانند با میدان دادن اصولی و نظارت های ویژه بر این بازیکنان، آنها را آماده حضور در تیم ملی کنند. قطعا کی روش و هر مربی دیگری که در آینده هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد، از این سرمایه ها به بهترین شکل ممکن استفاده خواهد کرد.

یکی از نکته های مهمی که توجه خیلی ها را جلب کرده و با آینده فوتبال ایران ارتباط مستقیم پیدا می کند حضور چشمگیر بازیکنان جوان و آینده دار در ترکیب تیم ها است. بازیکن هایی که تا همین یکی دو سال پیش مربیان لیگ برتری به خاطر حفظ موقعیت خود روی نیمکت لرزان تیم ها کمتر جرات اعتماد به آنها را داشتند اما اکنون همان بازیکن ها عصای دست بسیاری از مربیان شده اند.

شاید در نظر اول توجهات به درخشش بازیکنان تازه وارد پرسپولیس معطوف شود ولی واقعیت این است که چشمه لیگ با وجود همه نگرانی هایی که وجود دارد همچنان می جوشد. اگرچه در بین ستاره های جوان لیگ هنوز بازیکنی در حد مهدوی کیا، کریمی، دایی و هاشمیان به چشم نمی آید اما چیزی که در سال منتهی به جام جهانی مایه امیدواری است بازیکنان جوانی هستند که در ترکیب تیم ها جای گرفته اند و اتفاقا جزو بازیکنان تاثیرگذار تیم های شان هستند.

همواره این نگرانی و بعضا انتقاد وجود داشته که فوتبال ایران از بازیکنان آینده دار تهی شده و آینده مخاطره آمیزی در انتظار تیم ملی و باشگاه هاست که البته در قیاس با گذشته تولیدات کمتری را در بین باشگاه ها شاهد هستیم و بسیاری از کارخانه های بازیکن سازی نیز از رده خارج شده اند ولی همچنان شاهد این هستیم که در لیگ برتر بازیکنانی حضور دارند که می توانند جایگزین نسل کنونی شوند.

شاید چندان منطقی نباشد که بتوان ابن بازیکنان جوان را در جام جهانی بازی داد چرا که عموما مربیان در بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان به بازیکنان باتجربه دل می بندند تا در بالاترین سطح فوتبال دنیا بتوانند به اهداف خود برسند اما می توان از حالا این بازیکنان را تحت پوشش قرار داد و در اردوها و تورنمنت های تدارکاتی بعضا به آنها میدان داد تا برخی از آنها را حتی در جام جهانی به بدنه تیم ملی تزریق کرد و بعد از آن نسل فوتبال را با همین جوانها عوض کرد.

نگاهی به بازیکنان آینده دار تیم های لیگ برتری نشان می دهد که در برخی پست ها هنوز کمبودهایی وجود دارد اما در مجموع اوضاع لیگ برتر چندان هم بد نیست و جوان هایی در ترکیب تیم ها قرار گرفته اند که می توانند مورد توجه کادر فنی تیم ملی قرار بگیرند. این بازیکنان عموما حاصل استعدایابی فدراسیون فوتبال بوده اند که متاسفانه بعد از بازی در تیم های نوجوانان و جوانان فرصتی برای عرض اندام و راه یابی به تیم بزرگسالان نداشته اند.

* فولاد خوزستان
از صدرنشین روزهای ابتدایی لیگ برتر همواره به عنوان یکی از تیم هایی یاد می شده که در این باره سردمدار سایرین است. بختیار رحمانی، هافبک موثر و کاپیتان جوان تیم فولاد یکی از بازیکنان خوبی است که به طور حتم آینده درخشانی خواهد داشد. حسن جعفری دفاع راست تیم فولاد به همراه شهاب کرمی هافبک دفاعی این تیم که در ترکیب تیم امید نیز حضور دارد دیگر بازیکنان قابل توجه صدرنشین لیگ هستند.

* پرسپولیس
بازیکنان جوانی که در ترکیب سرخپوشان پایتخت بازی می کنند نفرات ناشناخته ای نیستند که علی دایی بخواهد میدان دادن به آنها را به نام خود ثبت کند. پیام صادقیان و امید عالیشاه، دو هافبک تهاجمی تکنیکی این تیم بعد از درخشش با تیم نوجوانان ایران در جام جهانی، در تیم های باشگاهی خود نیز روند رو به رشد را ادامه داده بودند و حالا بازی آنها در پرسپولیس نمود بیشتری پیدا کرده است. پرسپولیس می تواند به میلاد غریبی و مهرداد کفشگری نیم فصل اول هر چند برای پرسپولیس کم بازی کردند اما نشان دادند آینده خوبی خواهند داشت. به این جمع باید رضا حقیقی را هم اضافه کرد که از بقیه با تجربه تر بوده و وزنه سنگینی برای تیم دایی در میانه میدان است.

* نفت تهران
نفتی ها بعد از مشکلات حاشیه ای که سوشا مکانی برای کادر فنی این تیم ایجاد کرد، به علی بیروانوند درون دروازه خود فرصت بازی دادند که دروازه بان اول تیم امید ایران است. این تیم در دفاع میانی امین حاج محمدی را هم دارد که با سن و سال کم خود می تواند مورد توجه قرار گیرد. حسین ابراهیمی بال راست سابق تیم امید ایران و داماش گیلان هم جزو بازیکنان آینده داری است که در تیم گل محمدی خوش می درخشد.

* تراکتورسازی تبریز
در تیم جلالی هم یک دروازه بان آینده دار حضور دارد که حالا از تجربه چندین ساله در لیگ برتر برخوردار است. حامد لک، دروازه بان سابق تیم صبا اگر قدر خود را بداند می تواند مدعی حضور در تیم ملی هم باشد. فرشاد احمدزاده هافبک میانی چپ پای این تیم نیز با ۲۲ سال سن شرایط خوبی برای آینده دارد. به این دو بازیکن می توان کریم انصاریفرد و حتی میلاد فخرالدینی را اضافه کرد.

* سپاهان اصفهان
سپاهان در این دو سال اخیر امین جهان عالیان را پشت سر مهاجمان خود به فوتبال ایران معرفی کرده که روز به روز باتجربه تر و بهتر کار می کند و حتی این روزها جور نبود نویدکیا و جباری را هم بر دوش می کشد. شجاع خلیل زاده هم در خط دفاع این تیم همواره مورد توجه کارلوس کی روش قرار گرفته است.

* استقلال تهران
آبی پوشان پایتخت در این فصل توجه آنچنانی به بازیکنان جوان نشان نداده اند و امیر قلعه نویی به بهانه لیگ قهرمانان آسیا از بازیکنان با تجربه و بعضا پا به سن گذاشته در ترکیب تیمش بهره می گیرد با این حال فردین عابدینی مدافع راست این تیم در نیم فصل اول تنها گزینه ای است که می تواند روی آن برای آینده حساب باز کرد. عابدینی نیم فصل دوم را در تیم گسترش فولاد تبریز سپری خواهد کرد.

* سایپا البرز
تیم انگین فیرات با گماردن محمدباقر صادقی دروازه بان جوان سابق تیم سپاهان درون دروازه خود در نیم فصل اول عملکرد قابل قبولی داشت. علاوه بر صادقی، در این تیم سجاد مشکل پور مدافع وسط و سجاد شهباززاده فوروارد نارنجی پوشان هم از بازیکنان آینده داری هستند که فیرات با اعتماد به آنها تیم خود را به جلو پیش می برد. ضمن اینکه کاوه رضایی هم از مهاجمان جوانی در فوتبال ایران است که می تواند آینده بسیار خوبی را پیش رو داشته باشد.

* ذوب آهن اصفهان
تیم لوکا بوناچیچ هر چند نیم فصل اول نوسان زیادی داشت اما نشان داد برای نیم فصل دوم می تواند خود را از وضعیت قبلی خارج کند. اکبر ایمانی هافبک دفاعی این تیم، مرتضی تبریزی مهاجم تیم امید ایران که خط دفاع حریفان را در نیم فصل اول خیلی آزار داد، در کنار احسان پهلوان هافبک تکنیکی ذوبی ها نفراتی هستند که در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید.

* داماش گیلان
در تیم داماش مسعود حسن زاده بازیکنی بوده که علیرضا منصوریان نام وی را در بین مهاجمان دعوت شده به اردوی تیم امید قرار داده و در لیگ برتر هم بازی های نسبتا خوبی را از خود به نمایش گذاشته است. این تیم روح الله سیف اللهی بازیکن سابق تیم پرسپولیس را هم خریداری کرده و از عملکرد او راضی است. محمد آبشک نیز دیگر بازیکن آینده دار این تیم محسوب می شود.

* صبای قم
فرید کریمی بازیکن تکنیکی این تیم برای طرفداران این تیم خاطره تئو ولکات را زنده می کند و بازیکنی است که باید توجهات بیشتری به او صورت گیرد. روزبه چشمی هافبک وسط این تیم که در تیم جوانان زیر نظر اکبر محمدی خوب بازی می کرد هم در این فصل به کار گرفته شده است.

* گسترش فولاد تبریز
تیم تازه وارد تبریزی یکی از جوانترین تیم های حاضر در لیگ سیزدهم است که چند بازیکن این تیم نگاه ها را به خود جلب کرده اند. مهرداد بایرامی مهاجم این تیم به همراه میثم آقایی هافبک میانی و سعید آقایی گوش راست تبریزی ها مثلثی بودند که تا اینجای کار با وجو سن و سال نسبتا کم فوق العاده کار کرده اند.

* استقلال صنعتی
تیمی که عبدالله ویسی در اختیار دارد آنقدر بازیکن باتجربه در دل خود جای داده که مانند همنام تهرانی خود بازیکنان جوان تاثیرگذار و چشمگیری در آن جایی ندارند.

* ملوان بندرانزلی
قوی سپید شمال همواره بازیکنان زیادی را به فوتبال ایران معرفی کرده است. این تیم در لیگ سیزدهم عزت اللهی و شاهین باقری بازیکن گوش راست خود را در ترکیب داشته که البته این بازیکنان هنوز نتوانسته اند انتظارات را برآورده کنند.

* راه آهن سورینت
منصور ابراهیم زاده در فصل نقل و انتقال بهنام برزای مهاجم تیم جوانان ایران در دوره اکبر محمدی را از تیم صنعت نفت آبادان خریداری کرد که مهاجم خوبی محسوب می شود. رامین رضاییان، مدافع وسط این تیم نیز در زمره جوان های آینده دار لیگ است.

* فجرسپاسی شیراز
اگرچه غلام پیروانی با این تیم نتیجه نگرفت و جای خود را به محمود یاوری داده است ولی دو مدافع این تیم با سن و سال کمی که دارند در آینده می توانند مراحل ترقی را طی کنند. محمد دانشگر بازیکن تیم جوانان ایران و محمد انصاری دفاع چپ تیم امید کشورمان دو ستاره جوان این تیم هستند.

* مس کرمان
قعرنشین لیگ برتر با وجود همه مشکلاتی که از ابتدای فصل گریبان این تیم را گرفت دو مدافع راست و چپ تیم زیر ۲۲ سال ایران را در ترکیب خود دارد. وحید اسماعیل بیگی و احمد زنده روح بازیکنان آینده دار این تیم هستند.

لژیونرها
در کنار بازیکنان داخلی، نفراتی هستند که در لیگ های اروپایی بازی می کنند و اتفاقا جملگی سن و سال کمی هم دارند. سردار آزمون بازیکن سابق تیم جوانان ایران که به روبین کازان روسیه پیوسته و علیرضا جهانبخش هم با نایمخن هلند قرارداد بست و برای این تیم در لیگ دسته اول هلند به میدان رفته است دو ستاره جوان و لژیونر ایران محسوب می شوند که باید دید کی روش به آنها اعتماد خواهد کرد یا خیر.

نسل آینده فوتبال ایران
طبیعتا بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل که خردادماه سال آینده برگزار خواهد شد، برخی بازیکنان پابه سن گذاشته از تیم ملی خواهند رفت. فارق از هر نتیجه ای که تیم ملی در جام جهانی بگیرد، برای رویدادهای پیش رو نیاز به دگرگونی و تغییر نسل در تیم ملی وجود خواهد داشت. به همین خاطر بازیکنانی که از آنها نام برده شده سرمایه های آینده فوتبال ایران خواهند بود که باید توجه ویژه ای به آنها شود. بازیکنانی که می توانند نسل خوب و موفقی را برای تیم لمی رقم بزنند و سالها پیراهن این تیم را برتن کنند.