به گزارش پارس نیوز، 

، محمدمهدی مظاهری (رئیس موسسه فرهنگی اکو و عضو شورای راهبردی مدیریت توسعه وزارت خارجه) در نشستی که ظهر امروز با اصحاب رسانه و خبرنگاران رسانه‌های خارجی داشت، با اشاره به اینکه دیپلماسی کلاسیک و عمومی ازجمله دیپلماسی‌هایی هستند که این روزها در سطح بین الملل مطرح می‌شوند، گفت: دیپلماسی عمومی مولفه‌های متعددی را شامل می‌شود که خبرنگاران، دانشگاه، ورزش، فرهنگ و ... دربرمی‌گیرد.

او ادامه داد: وقتی به اساسنامه ۲۴ سال گذشته موسسه اکو در سازمان ملل متحد رجوع می‌کنیم، شاهد آن هستیم که این مولفه‌ها به عنوان فعالیت و مولفه‌های فصلی این موسسه مدنظر قرار گرفته است. فرهنگ و هنر از عکاسی گرفته تا ادبیات، توریسم، ورزش، صلح، خانواده، کودک و ... ازجمله فعالیت‌هایی هستند که در موسسه اکو مورد توجه قرار می‌گیرد.

مظاهری با اشاره به دور جدید ریاست در موسسه اکو گفت: پژوهش محوری فرهنگ یعنی فرهنگ علمی محور مدنظر قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه ظرفیت دیپلماسی عمومی وسیع‌تر و تاثیرگذار است، گفت: باید از این ظرفیت برای صلح جهاین بهره ببریم. اگر بخواهیم به صلح عینیت ببخشیم باید در ارتباط با موضوعات فرهنگی، هنری و ادبی فعال باشیم و آن را محقق سازیم.

او تاکید کرد: با پرداختن به فرهنگ و هنر می‌توانیم صلح را عینیت بخشیم این در حالی است که تفرقه تولد جنگ است. از این رو باید دیپلماسی عمومی را یادآوری کنیم.

او با اشاره به فعالیت‌های جدید موسسه اکو در دور جدید سیاست گفت: طی چند ماه اخیر از جناب سلطانی‌فر درخواست کردیم تا اتحادیه خبرنگاران منطقه بزرگ تمدنی آسیای میانه و قفقاز (اکو) را ایجاد کنند. ایشان نیز قول همکاری دادند و در تفاهمی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته شد قرار شد تا فعالیت‌های مشترک بین موسسه اکو و وزارت ارشاد در حوزه معاونت مطبوعاتی و شکل‌گیری اتحادیه خبرنگاران خارجی شکل گیرد.

او در ادامه از شکل‌گیری فراکسیون گفتمان اکو در مجلس شورای اسلامی خبر داد و اذعان داشت: با همکاری ریاست مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس این فراکسیون در رمضان سال جاری شکل گرفت و از سفرای ۹ کشور عضو اکو درخواست کردیم تا فراکسیون اکو را در مجالس کشورهای خود راه‌اندازی کنند تا بتوانیم در آینده تعامل مجالس کشورهای عضو اکو را در این خصوص داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی نیازمند همکاری اصحاب رسانه است، گفت: سعی کردیم طی این مدت سایت حوزه اطلاع‌رسانی موسسه اکو را تقویت کنیم.

در ادامه این نشست خبرنگاران به ارائه سوالات خود پرداختند و مظاهری در پاسخ به سوالات آنها گفت: سعی ما بر آن است تا مجلات موسسه اکو به زبان‌های مختلف ترجمه شود اما نباید فراموش کرد که این مهم نیازمند تامین بودجه است و ما از سفارتخانه‌ها درخواست کردیم تا در این امر ما را همراهی کنند.

او در ادامه به بحث صداوسیما و تفاهم‌نامه‌ای که با موسسه اکو امضا شده است، اشاره کرد و گفت: ما این آمادگی را داریم تا با رسانه‌های ملی سایر کشورهای عضو اکو تفاهم‌نامه امضا کنیم البته تحقق این مهم نیز نیازمند برآورد هزینه است. البته سعی ما بر آن است تا با همکاری اصحاب رسانه‌ و ان جی او ها و افرادی که با حوزه بین‌الملل در ارتباط هستند این امر را محقق کنیم.

او در ادامه تصریح کرد: موسسه اکو با فعالیت ۱۰ کشور اداره می‌شود و ما همواره خواستار حضور ۱۰ کشور در فعالیت‌های مطرح شده هستیم اما این امر محقق نمی‌شود و گاهی اوقات با حضور دو یا چند کشور برنامه‌هایمان برگزار می‌شود. البته که ایران نیز مانند سایر کشورهای عضو اکو است و فقط به عنوان یک دید واحد به آن نگاه نمی‌شود.

مظاهری همچنین از برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها و کنسرت‌های مشترک در قالب کشورهای اکو خبر داد و گفت: با رئیس بنیاد سینمایی فارابی و مدیر کل ارشاد خراسان تفاهم‌نامه خوبی برای انجام کار مشترک سینمایی چندین کشور در مشهد منعقد شد و امیدوارم این فیلم سینمایی در دوره ریاست من روی صحنه برود.

او ادامه داد: در خصوص موسیقی نیز کار مشترکی را آغاز کرده‌ایم که تحت عنوان موسیقی ملل با همکاری کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و ایران انجام می‌شود.

مظاهری در ادامه این نشست در خصوص جاده ابریشم و اشتراکاتی که کشورهای عضو اکو در این خصوص دارند، گفت: ایران از جاده ابریشم حذف نخواهد شد و در همایش ترکمنستان نیز حضور خواهد د اشت. جاده ابریشم جاده‌ای مشخص با جغرافیای مشخص است و کشورهایی که عبور می‌کند کاملا مشخص هستند. بنیاد ایران‌شناسی نیز تاکنون همایش‌های متعددی در این خصوص برگزار کرده است.

او با اشاره به اینکه حضور کشورهای عضو اکو و پرداخت حق عضویت توسط آنها که البته با گرفتاری‌های زیادی نیز همراه است به معنای اهمیتی است که اعضای موسسه اکو به این موسسه بین المللی می‌دهد.

او در ادامه از تعامل و رایزنی با ۹۰ سفیر طی دوره ریاستش خبر داد و گفت: طی این ملاقات‌ها مباحث مختلفی برای همکاری مطرح شده است و امیدواریم بتوانیم گفت‌وگوی اتحادیه‌های مختلف سازمان ملل را با موسسه اکو داشته باشیم در این میان کشورهایی مانند آمریکای لاتین آ.س.آن، اروپا و شانگهای گفت‌وگوهای خوبی را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم این گفت‌وگو به حوزه‌های اجرایی ختم شود.

مظاهری در ادامه از برگزاری هفته مشترک فیلم اسپانیا – مکزیک در موسسه اکو خبر داد و گفت: یکی از عناصر مهم دیپلماسی فرهنگی فیلم و سینما است که موسسه اکو موفق شد از این دیپلماسی برای گردهمایی دو کشور اسپانیا و مکزیک بهره جوید. بنابراین این گزارش برگزاری دست‌گفتارهایی با عنوان مولاناشناسی، سعدی‌شناسی و ملاقات شمس با مولانا در موسسه فرهنگی اکو برگزار شده است و از کشورهای مختلف برای حضور در این برنامه‌ها دعوت به عمل آمده است.

مظاهری در ادامه این نشست با اشاره به جایگاه کشورهای عضو اکو در دیپلماسی فرهنگی منطقه گفت: با دانشگاه‌های ایران ازجمله دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، علامه طباطبایی و دانشکده هنر همکاری‌های خوبی را آغاز کرده‌ایم در این راستا با دانشگاه‌های خارجی که شامل کشورهای عضو اکو و کشورهایی مانند کره جنوبی، آ.س.آن و ... می‌شود در حوزه پژوهش در خصوص میراث فرهنگی مشترک، ترویج آداب و رسوم و ... رایزنی کرده‌ایم. در این راستا از کشور تاجیکستان چندین مفاخر ادبی مطرح را احیا و کتاب‌های آنها را چاپ  و منتشر کردیم حتی توانستیم بعد از هفت سال وقفه روسای کتابخانه‌های ملی را در شهر دوشنبه گردهم آوریم و برخی از کتاب‌های مفاخر منطقه اکو را چاپ کنیم.

او خاطرنشان کرد: مردم منطقه اکو با آداب و رسوم و سنن مشترکی که دارند به یکدیگر وصل هستند و نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا کرد.

مظاهری همچنین از گردهمایی روسای موزه‌ها و دانشگاه‌های هنر اکو در آینده نزدیک خبر داد.

به گفته او مسئول فرهنگی اکو ارتباطات خوبی با اتحادیه‌های جهانی دارد و در این میان می‌توان تاثیر همکاری‌های فرهنگی، هنری و ادبی را در دیپلماسی کلاسیک و فرهنگی دید.

او همچنین با تبریک روز استقلال افغانستان که شنبه آینده است، گفت: ظرفیت‌ها و گستره‌ای در حوزه فرهنگ، هنر و ادب منطقه اکو وجود دارد اما برخی سوء برداشت‌ها و عوامل ثانویه سبب می‌شود تا نتوان از این مهم بهره جست. البته این عوامل تاثیر خود را در ارتباط بین‌الملل می‌گذارند. ما طی این مدت هر برنامه‌ای که افغانستان اعلام کرده بود را به شرط تامین بودجه و بدون هیچ کم و کاست انجام دادیم. افغانستان، تاجیکستان و ایران سه کشوری هستند که زبان مشترک دارند و زبان فارسی شیرین‌ترین زبان است. در حوزه دانش بنیان نیز با افغانستان رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم. همچنین طی دو هفته گذشته از استاد مجید مایل هروی که از مولانا پژوهان افغانستان هستند و در بستر بیماری به سر می‌برند تجلیل کردیم. اولین کنسرت موسیقی مشترک سه کشور نیز به سرپرست سراج در حال سامان یابی است.

مظاهری در خصوص امکان عضویت کشورهای دیگر در موسسه فرهنگی اکو گفت: طبق پروتکل بین‌الملل و سازمان ملل متحد برای پیوستن سایر کشورها باید تجمیع نظر کشورهای عضو مدنظر قرار گیرد این در حالی است که کشورهایی مانند عراق، هندوستان و مغولست ان به همراه ۱۰ کشور عضو اکو توانستند نوروز را در فهرست جهانی یونسکو به صورت مشترک ثبت کنند.

به گفته مظاهری ایران، ترکیه، چین و روسیه می‌توانند به تعاملات اقتصادی خوبی در وضعیت کنونی دست یابند در این راستا این مباحث را باید به کارشناسان اقتصادی سپرد.

برگزاری نمایشگاه نقاشی، بازخوانی شاهنامه به روایت تصویر که با حضور سه کشور عضو اکو برگزار شد، برگزاری کنگره نکوداشت فردوسی، برگزاری کنسرت موسیقی خنیاگران، برگزاری جام بلیارد و تنیس روی میز سفرا، برگزاری بزرگداشت روز جهانی صلح و ... ازجمله فعالیت‌هایی بودند که مظاهری به آنها اشاره کرد و گفت:‌موسسه فرهنگی اکو طی سال‌های گذشته فعالیت‌های متنوعی در این خصوص انجام داده است.


انتهای پیام/