جوایز علمی مختلفی در جهان اعطا می‌شود اما جوایز Breakthrough به خاطر هزینه بالای آن و همچنین حضور ستاره‌های مشهور هالیوود حسابی مشهور است.
 

ستاره‌های هالیوود در مراسم گران‌قیمت‌ترین جایزه علمی
در مراسم امسال مورگان فریمن،اجرای مراسم را بر عهده داشت و هفت جایزه با ارزش مجموع 22 میلیون دلار به 34 دانشمند اعطا شد.


برندگان جایزه Breakthrough امسال شامل پنج محقق بودند که هریک به خاطر زیست‌شناسی سلولی، علوم گیاهی و بیماری‌های تخریب عصبی به صورت جداگانه سه میلیون دلار دریافت کردند. دو ریاضیدان و گروهی از 27 فیزیکدان که از نور ازلی که کمی پس از انفجار بزرگ بر جهان تابید نقشه‌برداری کرده بودند مورد تقدیر قرار گرفتند.جایزه سه میلیون دلاری فیزیک به گروهی 27 نفره از دانشمندانی رسید که نقشه دمای پس‌زمینه ریز‌امواج کیهانی را با استفاده از ماهواره WMAP تدوین کردند. الگوی نقاط گرم و سرد از این بقایای به جامانده از مهبانگ توانسته درک بشر را از منشا و روند تکامل جهان هستی افزایش داده و کیهان‌شناسی را به دانشی دقیق تبدیل کند.

جایزه سه میلیون دلاری ریاضی به خاطر تحقیقات در زمینه هندسه جبری به دو دانشمند از دانشگاه‌های یوتا و کالیفرنیا، سن‌دیه‌گو رسید و جایزه ارزشمند Breakthrough در زمینه زیست‌شناسی به محققان موسسه سالک در سن‌دیه‌گو رسید که درباره برنامه ژنتیکی که در زمان قرارگیری گیاه در سایه فعال می‌شود تحقیقاتی طولانی و دشوار انجام داده بودند.

این مراسم که امسال ششمین دور از آن برگزار شد حامیانی نظیر یوری میلنر سرمایه‌گذار فناوری، مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک و سرگئی برین از گوگل دارد.