مراسم رونمایی از آلبوم عاشورایی «سربلندان» عصر امروز دوشنبه 3 مهر 1396 در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

آلبوم «سربلندان» اثری است که در آن 9 خواننده موسیقی ایرانی آثاری را خوانده اند. علی اصغر شاهزیدی، مظفر شفیعی، حسین علیشاپور، محمد معتمدی، بامداد فلاحتی، اشکان کمانگری، قاسم رفعتی، سروش بخشش و امیرحسین مدرس خوانندگانی هستند که در این آلبوم حضور دارند و هر کدام یک قطعه را خوانده اند.
آهنگساز این اثر محسن جلیلی است.

اجرای مراسم رونمایی از آلبوم «سربلندان» را سیدعباس سجادی برعهده داشت.

در ابتدای این مراسم عباس محمدی مدیر موسیقی حوزه هنری روی صحنه آمد و ضمن خوش آمدگویی به حاضران از همه خوانندگان آلبوم «سربلندان» و از همه ی کسانی که در تهیه این اثر همکاری کرده اند تشکر کرد.

صلح‌طلبی امام حسین(ع) در آثار عاشورایی کم‌رنگ شده است

محسن جلیلی آهنگساز اثر «سربلندان» هم در سخنانی گفت: تاریخچه ی تمدن ها و ادیان با هنر گره خورده است. موسیقی در تمام ادیان نقش مهمی داشته است. موسیقی هنری بی واسطه است و به همین دلیل هم نقش مهمی در همه ادیان داشته است. آثار ماندگاری که در طول تاریخ باقی مانده براساس آیین های آسمانی است.

او ادامه داد: در سال های اخیر متاسفانه شاهد رکودی در موسیقی آیینی خودمان هستیم. بخشی از موسیقی آیینی ما مداحی است. چند سالی است که عرصه مداحی از حضور استادان عرصه موسیقی کم رنگ شده است و ما شاهد اجرای ملودی ها و نغمه هایی هستیم که در شان بزرگان دین ما نیست. از سوی دیگر برخی از مداحان از ملودی هایی استفاده می کنند که تنها شعرشان تغییر کرده است.

جلیلی تاکید کرد: صرف استفاده از یک ملودی و تغییر شعرش، کار درستی نیست. همچنین هر اثری صاحب معنوی دارد که ما اجازه نداریم بدون رضایت سازنده اش از ملودی اش استفاده کنیم.

موسیقی زیر پرچم امام حسین(ع) از گزندها محفوظ ماند

این آهنگساز گفت: متاسفانه این روند در سال های گذشته موجب شده که جنبه صلح طلبی واقعه عاشورا را فراموش کنیم و حتی در خیلی از موارد اشعار و نغمه هایی را بشنویم که امام حسین علیه سلام را به عنوان فردی جنگ طلب بشناسیم. این درست نتیجه معکوسی برای آن چیزی است که ما به آن اعتقاد داریم.

جلیلی ادامه داد: این وضعیت ما را بر آن نهاد تا با انتخاب شعرهایی سراغ تهیه آلبوم «سربلندان» برویم. در این آلبوم سعی کرده ایم اصالت ها را حفظ کنیم و در عین حال رنگ آمیزی صدایی تازه تری داشته باشیم. در ساخت این آلبوم هدفمان این بود که کاری را به علاقه مندان ارائه کنیم که در طول سال قابل شنیدن باشد. در واقع ما اثری موسیقایی را به مخاطب ارائه کرده ایم.

در ادامه محمد معتمدی و محسن جلیلی با حضور بر روی صحنه قطعه ای را به صورت زنده برای حاضران اجرا کردند.

موسیقی زیر پرچم امام حسین(ع) از گزندها محفوظ ماند

موسیقی زیر پرچم امام حسین(ع) از گزندها محفوظ ماند

محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی پیش از اجرای آوازش گفت: آنچه از موسیقی ایرانی در من درونی و نهادینه شده به لحاظ شنیدن موسیقی های اصیل عاشورایی است. موسیقی ما زیرپرچم امام حسین علیه‌سلام از گزند حوادث تاریخی حفظ شده است.

سعید بیابانکی روی صحنه آمد و شعری عاشورایی خواند.

موسیقی زیر پرچم امام حسین(ع) از گزندها محفوظ ماند

متن این شعر به این شرح بود:

برپا شده است در دل من خیمه ی غمی
جانم چه نوحه و چه عزا و چه ماتمی

عمری است دلخوشم به همین غم که در جهان
غیر از غمت نداشته ام یار و همدمی

بر سیل اشک خانه بناکرده ام ولی
این بیت سُست را نفروشم به عالمی

گفتی شکار آتش دوزخ نمی شود
چشمی که در عزای تو لب تر کند نمی

دستی به زلف دسته ی زنجیرزن بکش
آشفته ام میان صفوف منظّمی

می خوانی ام به حُکم روایات روشنی
می خواهمت مطابق آیات محکمی

ذی الحجّه اش درست به پایان نمی رسد
تقویم اگر نداشته باشد مُحرّمی …

آوازخوانی حسین علیشاپور با همراهی ساز نی بخش دیگری از این مراسم بود.

موسیقی زیر پرچم امام حسین(ع) از گزندها محفوظ ماند

برنامه با یادی از زنده یاد نادر گلچین و با پخش کلیپی از صحبت های او ادامه یافت.

یکی دیگر از سخنرانان این برنامه فریدون شهبازیان آهنگساز و رهبر ارکستر ملی بود. شهبازیان در صحبت هایش نگاهی داشت به آلبوم «سربلندان» و زوایایی از این آلبوم را از دیدگاه خود بررسی کرد.

علیرضا قزوه یکی دیگر از شاعرانی بود که در این مراسم به شعرخوانی پرداخت.

موسیقی زیر پرچم امام حسین(ع) از گزندها محفوظ ماند

متن شعری که قزوه خواند به این شرح بود:

گودال قتلگاه، پر از بوی سیب بود
تنها‌تر از مسیح، کسی بر صلیب بود

سر‌ها رسید از پی هم، مثل سیب سرخ
اول سری که رفت به کوفه، حبیب بود!

مولا نوشته بود: بیا‌ای حبیب ما
تنها همین، چقدر پیامش غریب بود

مولا نوشته بود: بیا، دیر می‌شود
آخر حبیب را ز شهادت نصیب بود

مکتوب می‌رسید فراوان، ولی دریغ
خطش تمام، کوفی و مهرش فریب بود

اما حبیب، رنگ خدا داشت نامه‌اش
اما حبیب، جوهرش «امن یجیب» بود

یک دشت، سیب سرخ، به چیدن رسیده بود
باغ شهادتش، به رسیدن رسیده بود

علی اصغر شاه زیدی خواننده موسیقی ایرانی و شهرام میرجلالی با ساز بربت به اجرای ساز و آواز پرداختند.

موسیقی زیر پرچم امام حسین(ع) از گزندها محفوظ ماند

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایرانی بود.

برخی مداحان شومن هستند

نوربخش گفت: برای انتشار اثر «سربلندان» به تمام عواملش خسته نباشید می گویم. یکی از خلاء های جدی در عرصه فرهنگ ما کمبود آثاری اینچنینی است. اثری مانند «سربلندان» سراغ ندارم که این تعداد هنرمند با صلاحیت در کنار هم قرار بگیرند و اثری برای عرض ارادت به ساحت امام حسین علیه سلام خلق کنند.

او ادامه داد: موسیقی آیینی یا عاشورایی نیاز به یک آسیب شناسی دارد. نغمه ها و ملودی هایی که امروز رایج می شوند و رسانه ملی هم این ملودی ها را ترویج می دهد؛ مداحی را به سمت و سوی وهن ساحت معصومین می برد. در حوزه شعر هم اوضاع بدتر از موسیقی است.

این خواننده موسیقی ایرانی تاکید کرد: نغمه ها و ملودی ها و نوحه های بسیار غنی در موسیقی داریم. یکی از بسترهای حفظ موسیقی در گذشته همین مجالس عزاداری بوده است. در نقاط مختلف کشور هنوز نوحه های قدیمی و اصیلی هست که وقتی می شنویمشان در دل می نشینند.

موسیقی زیر پرچم امام حسین(ع) از گزندها محفوظ ماند

نوربخش گفت: در همین اثر «سربلندان» چند نوحه قدیمی هم بازسازی شده و بسیار دلنشین هم هستند. در گذشته یکی از شرط های مهم و اساسی کسانی که می خواستند مداحی کنند یا به منبر بروند، داشتن صوت خوب بود. متاسفانه امروز این شرط هم از بین رفته است. برخی که وارد این عرصه شده اند نه گوش و نه صوت خوبی دارند؛ آنها تنها مثل یک شومن رفتار می کنند و وقتی کار این ها تکرار می شود، ذائقه ها تغییر می کند.

او تاکید کرد: همه ی ما بی تردید به ساحت معصومین ارادت داریم. برخی دوست دارند این مسائل را سیاسی کنند. دستگاه امام حسین علیه‌سلام را نباید سیاسی کرد. این بزرگان متعلق به همه تاریخ و متعلق به بشریت اند. همه هم باید از این سرچشمه ها به قدر وسعشان استفاده کنند.

نوربخش گفت: هنرمند در چارچوب های سیاسی قرار نمی گیرد. هنرمندانی که در آلبوم «سربلندان» آواز خوانده اند همه براساس ارادتشان به ساحت سیدالشهدا کارشان را انجام داده اند.

در پایان این مراسم با حضور علی اصغر شاهزیدی، مظفر شفیعی، حسین علیشاپور، بامداد فلاحتی، اشکان کمانگری، سروش بخشش و امیرحسین مدرس مومنی شریف مدیر حوزه هنری، فاضل نظری و عباس محمدی از آلبوم «سربلندان» رونمایی شد.