بیست و هفتمین «تولد ماه» به مناسبت زادروز فرهاد آئیش بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

در این مراسم هنرمندانی چون مائده طهماسبی، همایون ارشادی، علی نصیریان، محمود صلاحی، حمیدرضا نعیمی ، اکبر عالمی، شبنم فرشادجو، گوهر خیراندیش و ... حضور داشتند.

در آغاز، محمدزاده مجری مراسم، ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: برای بیست و هفتمین بار این توفیق نصیب من شد که زیر سقفی نفس بکشم که هنرمندان بسیاری در آن حضور دارند. تولد ماه ، یک رسم قدیمی است که کنداکتوری ندارد؛ تنها یک مهمانی است و در آن، لبخند و شادی جریان ماست. 

سپس مدیر مرکز هنرهای نمایشی شهرداری تهران گفت: هنرمندان سهم زیادی در عرصه فرهنگ و هنر کشور دارند و ما برای تجلیل از این عزیزان اقدام کرده‌ایم. فرهاد آئیش آنقدر زلال، بزرگوار و شریف است که نمی‌توان درباره او توصیف دیگری به کار برد. گاهی اوقات حرف زدن و نوشتن از برخی سخت است. نمی‌دانم از چه واژه‌ای برای توصیف فرهاد آئیش استفاده کنم. بیش از بیست سال است که او را می‌شناسم و با او احساس نزدیکی می‌کنم. فرهاد آئیش چند خصلت خوب دارد که یکی از آنها، دل صاف و پاک است. گاهی اوقات مثل جوان پاک و معصوم با مسائل برخورد می‌کند؛ در صورتی که عقل صد ساله دارد. او بازیگری است که شبیه هیچ‌کس بازی نمی‌کند و در کارهایش به موضوعات انسانی توجه بسیار دارد.

سپس همایون ارشادی، خطاب به فرهاد آئیش و همسرش (مائده طهماسبی) گفت: شما دو نفر «رومئو و ژولیت» سینمای ایران هستید. من همکاری‌هایم با شما را هیچ وقت فراموش نمی کنم و افتخار می‌کنم که با شما دوستی دارم. از طرف خودم و مصطفی زمانی تولد شما را تبریک می گویم.

شبنم فرشادجو هم در این مراسم بیان کرد: خیلی خوشحالم که با فرهاد آئیش کار می‌کنم. از فرهاد آئیش خواهش می‌کنم همیشه در عرصه تئاتر و سینمای ایران بماند. تولدت مبارک عمو فرهاد!

 

حمیدرضا نعیمی: فرهاد آئیش مرد روزهای سخت است

بعد از آن، حمیدرضا نعیمی کارگردان تئاتر بر صحنه رفت و گفت: من خیلی خوشبختم! فرهاد آئیش از زمانی که به ایران آمد، تنها با چند کارگردان کار کرد، آن هم یک بار. ولی من تا به حال دوبار با او کار کرده‌ام و بسیار خوشحال می‌شوم که این همکاری‌ها ادامه داشته ام.

وی تصریح کرد: فرهاد آئیش مرد روزهای سخت است. درباره فرهاد آئیش صحبت کردن سخت است. او روح اهورایی دارد و گذشت از خصلت‌های بارز اوست. همه کسانی که در سرنوشت هنری او تاثیرگذار بودند، هرگز از ذهن او خارج نمی‌شود.

 

اکبر عالمی: امثال آئیش، میراث فرهنگی کشور ما هستند

اکبر عالمی کارگردان و مستندساز سینمای ایران، هم بر صحنه رفت و اظهار کرد: فرهاد آئیش یک سرمایه در عرصه بازیگری است. با جدیت کامل در آمریکا تحصیل کرد و بعد به ایران برگشت. نقش‌های گوناگونی را بازی کرد که هیچ‌کدام تکراری نبود. بازی کردن در تئاتر و سینمابسیار سخت است و بسیار با هم تفاوت دارد. در سینما احساس قطع می‌شود و فرد باید تداوم در بازی را به نتیجه برساند؛ ولی در تئاتر اینطور نیست و هنرمند نفس مخاطب را حس می‌کند. با نفس تماشاگر بازیگر تئاتر شکوفا می شود و جان می‌گیرد. میراث فرهنگی ما تنها «گنبد سلطانیه» و «تخت جمشید» نیست؛ میراث فرهنگی عمیق ما شخصیت‌های فرهنگی هستند که در جامعه حضور دارند . بازیگری کار آسانی نیست. من جلوی فرهاد آئیش زانو می‌زنم و می‌گویم که به راستی شما میراث فرهنگی ما هستید.

سپس مائده طهماسبی همسر فرهاد آئیش گفت: اینکه برخی فکر می کنند بازیگران خجالتی نیستند، اشتباه است؛ حداقل درباره فرهاد آئیش. او بسیار خجالتی است و امروز هم با کلک او را به اینجا آوردیم. فرهاد انسان جذاب و عجیبی است. در بیست سال اخیر کارهای متفاوت و نقش های زیادی را بازی کرد که از او دور بودند. او وقتی وارد نقش می‌شود، با نقش انس می گیرد.

 

علی نصیریان: فرهاد آئیش هنرمند خلاقی است

بعد از آن، علی نصیریان بر صحنه رفت و گفت: من ابتدا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بابت این تولدها تشکر می‌کنم. فرهاد آئیش استحقاق این مراسم را دارد. من از آشنایی با فرهاد خوشحال و خوشوقتم. این آشنایی برای من مطلوب بود؛ چرا که بخش بسیار بزرگ و شیرین کار من در خارج از کشور با فرهاد آئیش گذشت. من زمان خوبی با فرهاد آشنا شدم. فرهاد آدم خلاقی است و ذهن تصویری و بافنده خوبی دارد. زندگی هنری او بی حاشیه و سالم است و تنها به کارهای خلاق خودش اهمیت می دهد.

سپس گوهر خیراندیش بر صحنه رفت و گفت: وقتی فرهاد آئیش از آمریکا به ایران می‌آید ، مائده در کنار او زندگی را ساخت و ما باید از او بابت حریم امنی که برای فرهاد آئیش فراهم کرده است، تشکر کنیم. ما باید قدر این دردانه‌های فرهنگ و هنر را بدانیم. فرهاد آشپز خوبی هم هست. خیلی سالم زندگی می کند و به سلامت، طبیعت، حیوانات و علی الخصوص انسان‌ها عشق می ورزد.

سپس محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بر صحنه رفت و تصریح کرد: هنرمند در درون خودش هم علم دارد و هم هنر و فرهاد آئیش هنرمندی زلال و بزرگ است.

فرهاد آئیش هم در این مراسم گفت: من نمی‌توانم خودم را قضاوت کنم و از این توصیفات تعجب می‌کنم. از یکایک هنرمندان تشکر می کنم که درباره من سخنی گفتند. هیچ چیزی به اندازه دوست و فامیل برای من ارزش ندارد. هنر را نمی توان از زندگی جدا کرد و هنر یک راه برای شناخت آدمی است. من فقط از طریق کار خودم را می شناسم.

وی افزود: کسانی که با من زندگی می کنند را خیلی دوست دارم و موهبت خداوند برای من هستند. من از علی نصیریان تشکر می کنم که دست مرا در زندگی گرفت.

شایان ذکر است؛ حضور در فیلم‌های سینمایی مکس، زندگی با چشمان بسته، پوپک و مش ماشاءالله و چک، و سریال‌های قطار ابدی،شمس‌العماره، کلاه پهلوی، پرده‌نشین و دیوار به دیوار بخشی از کارنامه هنری فرهاد آئیش است.