جعفر امیرابادی، رییس حوزه مدیریت برج میلاد با اشار ه به جشنواره شب‌های تابستانی که در برج میلاد در حال برگزاری است، گفت: این جشنواره تا پایان شهریور میزبان علاقمندان به فرهنگ و آداب و رسوم شهرهای کشور خواهد بود.

وی در ادامه افزود: ایران مهد فرهنگ وتمدن جهانی باسابقه فرهنگی وتاریخی هزاران ساله است و همواره نام آورفرهنگ و آیین‌ها و آداب ورسوم بوده است به همین سبب برگزاری چنین برنامه هایی می تواند مردم را هر چه بیشتر با این فرهنگ و آیین ها مانوس کند. همچنین ما در مجموعه یادمان ملی سعی داریم تا فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خود را به سایر کشورها عرضه کنیم و از ابتدای تابستان هم میزبان کشورهایی چون چین، هندوستان و اندونزی بوده ایم. همچنین برج میلاد روز شنبه 25 شهریورماه میزبان شب فرهنگی جمهوری کره خواهد بود. در این شب، هنر نمایشی سنتی «نَمسَدَگ» که شامل موسیقی طبل سنتی، حرکات نمایشی بشقاب‌بازی، بندبازی و ... می‌شود، اجرا خواهد شد.

وی درادامه به برگزاری جشنواره قوم های ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: بی شک تنها راه شناخت هر قوم و قبیله ای، شناخت فرهنگ و آداب و رسوم آن قوم و قبیله است، چرا که اقوام و قبایل و حتی جوامع بزرگ و کوچک بر اساس فرهنگ موجود شکل یمی گیرند. به طوری که به یقین می توان اشاره کرد که هیچ جامعه و قومی شکل نگرفته است مگر اینکه دارای جغرافیا و زبان و دین و آداب و سنن مخصوص به خود باشد. البته هر یک از این اقوام دارای عقاید، آداب و رسوم، و حتی زبان یا گویش و لباس مخصوص به خود هستند که از همین تفاوت ها می توان آنها را شناخت. ما بر این باوریم که آیین ها وآداب و رسوم هر ملت، سازنده عناصر فرهنگی جامعه محسوب می شوند. تنوع و تعداد آیین ها و آداب و رسوم دلیل غنای فرهنگی یک جامعه است.

به گفته وی در روزگار بحران هویت یکی از راه های حفظ هویت فرهنگی، بازگشت به آیین ها و آداب و رسوم سنتی و فولکلوریک است. تلاش در جهت تقویت سنت ها و باورهای فرهنگی، برای حفظ خرده فرهنگ های غنی در استان ها. معرفی آداب و رسوم قدیمی مردم استان ها یکی از اهداف ما برای برگزاری چنین مراسم هایی در برج میلاد تهران بود. به هر حال فرهنگ هر ملتی، ترکیبی از باورها، اسطوره ها، آیین ها، شیوه ها و الگوهای زندگی است که پیشنیان در طول تاریخ ساخته و پرداخته اند و همه ما موظف هستیم برای زنده نگه داشتن این آیین ها گام برداریم.