پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- فلسفه محرم و زنده نگه‌داشتن عاشورا، فلسفه دفاع از مظلوم و مقابله با طواغیت است. قیام امام حسین علیه‌السلام بر ضد یزید، قیام برای احیای اسلام و دفاع از مستضعفین و مقابله با ظالم بود. امسال اما محرم حال و هوای دیگری دارد. در جهان اسلام بیماری‌ای به نام داعش بر بدنه‌ی مسلمین افتاده و بسیاری را نابود ساخته است. دولت‌های طاغوت علیه بی‌گناهان دست به سلاح برده‌اند و آن‌ها را سرکوب نموده و به اسم اسلام  دست به جنایت‌های فجیعی می‌زنند. کما اینکه در عاشورای سال 61 یزید شراب‌خوار بر تخت خلافت مسلمین نشسته دست به هر جنایتی زد.

سوریه بیش از 5 میلیون آواره به خود دیده است. بیش از یک‌میلیون آسیب‌دیده از جنگ و صدها هزار کشته، یمن وضع بهتری ندارد. و با و بسیاری از بیماری‌های عفونی در این کشور به دلیل نبود دارو و حملات پی‌درپی آل سعود افزایش‌یافته و صدها هزار زن و کودک یمنی را در معرض تهدید قرار داده است. از طرفی حملات روزانه آل سعود به یمن موجب شهادت بسیاری از مردمان بی‌گناه و غیرنظامی شده است.

در بحرین دولت آل خلیفه با سرکوب معترضان هر نوع صدای مخالف را به زندان می‌اندازد. وضع عراق هرچند با پیروزی‌های محور مقاومت همراه بود اما وضع بهتری نیست. روزانه اقدامات تروریستی دامن عراق را گرفته و در همین چندساله با حضور داعش در این کشور صدها هزار غیرنظامی به شهادت رسیدند. 

در میانمار هم هزاران مسلمان به جرم داشتن اسلام به دست بودائیان افراطی و ارتش تادندان‌مسلح میانمار کشته شدند و بسیاری نیز از کشورشان فرار کرده و به بنگلادش پناهنده شدند. در این بین افغانستان هم وضع بدتری دارد. بمب‌گذاری روزانه و اشغال شدن بخش‌های مهمی از این کشور به دست تروریست‌های تکفیری نشان از ناآرامی‌های فراوان در این کشور مسلمان می‌دهد. در چند کشور شمالی جمهوری اسلامی ایران نیز رسماً شیعیان و مسلمان سرکوب می‌شوند و داشتن حجاب با جریمه سنگینی همراه است.

حال سؤال اینجاست. بازخوانی قیام امام حسین بدون توجه به این موضوعات چقدر در مسیر قیام عاشورایی است. بدون توجه به این موضوعات و بدون توجه به داشته‌های قیام امام حسین می‌توان به محرمی وارد شد که نتیجه مبارزه حسینی را در پی داشته باشد.

بهتر است اهل منبر و ذاکرین و مادحین حسینی با دقت به محرم نگاه کنند. شور بدون شعور و همراهی بدون معرفت با اباعبدالله نتیجه مسیر قیام حسینی نیست. منابر انقلابی منابری هستند که در این ماه به دفاع از مظلوم و ایستادن در برابر ظالم اهتمام جدی داشته باشند و از آن به‌راحتی عبور نکنند. 

بیاییم امسال محرم را در کنار توجه به مستضعفین به بیداری امت اسلامی سوق دهیم. متأسفانه عزم جدی برای دفاع در برابر ظالمان وجود ندارد و اگر پیام قیام امام حسین با مصادیق امروزی همراه نگردد می‌تواند حادثه عاشورا را صرفاً یک واقعه تاریخی تقلیل دهد. 

عاشورا زمانی به یک عنصر اجتماعی تبدیل می‌شود که با پدیده‌های معاصر مطابقت سازی گردد. اینجاست که در می‌یابیم چرا امام راحل در تعریف محرم فرمودند: « ماه پیروزی خون بر شمشیر» چرا نهضت ایشان در چهار دهه قبل، نهضت حسینی خطاب گردید و راهش را از قیام عاشورا گرفت.