به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام سید مهدی هاشمی زاده با اشاره به این‌که مسجد مقدس جمکران سالانه حجم قابل‌توجهی از زائران غیر ایرانی و گردشگر را پذیراست، اظهار داشت: حضور افراد غیر ایرانی در مسجد جمکران مجموعه‌ای از نیازها همچون تکریم، ارائه اطلاعات اولیه در رابطه با مسجد مقدس جمکران و پاسخ به سؤالات را به همراه دارد که پاسخگویی به این نیازها از سال‌های قبل به‌تدریج در مسجد شکل گرفت و سبب ایجاد واحد بین‌الملل و همچنین واحد تکریم زائر شد.

وی افزود: سیاست ما تمرکز مکانی طیف گسترده‌ای از خدمات به‌منظور هم‌افزایی بیشتر واحدهای مختلف مسجد در ارائه خدمت به زائران غیر ایرانی است و همچنین باید یک مکان و نمایشگاه دائمی برای مخاطب غیر ایرانی ایجاد می‌شد. از این رو ایده اولیه مجتمع خدمات زائران بین‌الملل شکل گرفت و کلیت طرح با مشورت کارشناسان و خبرگان این حوزه اصلاح و تکمیل شد.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل مسجد مقدس جمکران ادامه داد: برطرف کردن نیازهای اولیه برای زائران غیر ایرانی سبب می‌شود تا با خاطره خوش و حس رضایت بیشتری این مکان را ترک کنند.

هاشمی زاده با تأکید بر این‌که سیاست کلان مسجد مقدس جمکران ایجاد دپارتمان ارائه خدمات زائران بین‌الملل است، بیان کرد: مأموریت برپایی اولیه این دپارتمان بر عهده مدیریت روابط عمومی و بین‌الملل است و از سال 95 به‌عنوان یکی از برنامه‌های جدی این مدیریت لحاظ شده است.ولی با آغاز کار، مجموعه‌های مختلف مسجد در فعالیت و تقویت آن نقش خواهند داشت.

وی بابیان اینکه مجتمع ارائه خدمات به زائران غیر ایرانی به نام اویس قرنی نام‌گذاری شده است، تصریح کرد: جناب اویس قرنی یک شخصیت فرا شیعی است و تمام فرق و ادیان گروه‌های مسلمان از این بزرگوار به عظمت و نیکی یاد می‌کنند. در زندگی این صحابی جلیل‌القدر، مصداق یک منتظر واقعی دیده می‌شود، اویس علی‌رغم اشتیاق بسیار نتوانست خدمت پیامبر اعظم(ص) شرفیاب شود ولی در عمل و شهادت در رکاب امیرالمؤمنین(ع) ثابت کردند مشتاق صدیق و سلیم دیدار پیامبر (ص) بوده‌اند. از اینرو این مجموعه به نام اویس قرنی نام‌گذاری شده است.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل مسجد مقدس جمکران در پایان با اشاره به مراحل آماده‌سازی مجتمع اویس، عنوان کرد: مراحل آماده‌سازی مجتمع زائران غیر ایرانی در سال‌های گذشته آغازشده اما به دلیل وجود محدودیت‌های امکاناتی این طرح زمان بسیاری برد، اما اکنون به مراحل پایانی این فاز نزدیک می‌شویم.