به گزارش ایسنا، فرهاد اصلانی درباره فرهنگ زندگی سالم گفت: فکر می‌کنم هنرمندان در این مسائل همواره از مدیران جلوتر هستند. هنر باید بازتاب جامعه باشد که بی شک عملکرد سینما و سینماگران در این زمینه موثر است.

وی ادامه داد: نقش موثر هنرمندان در جوامع مختلف به نوع فعالیت‌های آنها در نهادهای مدنی بستگی دارد. فعالیت‌هایی مثل حضور در انجمن‌های مردمی که در سطوح مختلف به افزایش دانش و نگرش فکری و اجتماعی مردم کمک می‌کند. قاعدتا هنرمندان از طریق فعالیت‌های مدنی‌ می‌توانند در جامعه ایفای نقش کنند؛ نقشی که اگر به صورت جدی حمایت شود می‌تواند میان گروه‌های مختلف فکری اتحاد و انسجام خوبی ایجاد کند و بسیاری از مشکلات را از بین ببرد یا کاهش دهد.

بازیگر «عصر یخبندان» افزود: هنرمندان زمانی می‌توانند توانایی خود را از راه‌های مختلف در اختیار جامعه قرار دهند که این فضا در اختیار آنها قرار داده شود. نه تنها در ایران که در اکثر کشورهای دنیا فعالیت‌های مدنی مستلزم وجود فضای امن و آرام اجتماعی است، فضایی که نقد و اظهارنظرهای مختلف در آن سرکوب نشود و مورد استفاده قرار گیرد.

اصلانی همچنین یاداور شد: اگر فضای لازم برای هنرمندان فراهم شود، بدون شک دیدگاه‌های کارشناسی این افراد برای حل خیلی از معضلات و مشکلات اجتماعی موثر خواهد شد. باید دستاورد سینما این باشد تا بحران‌های اجتماعی مثل اعتیاد جدی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: چند سال پیش اصغر فرهادی سریالی درباره ایدز و سرنگ‌های دسته جمعی ساخت و بعد از یک سال از زمان تولید سریال، مدیران برای پخش آن تصمیم گرفتند. رسانه ملی باید در این زمینه با هنرمندان همسو باشد و معضلات جامعه را از مردم مخفی نکند. به هرحال باید بپذیریم که در جامعه اعتیاد وجود دارد و اگر فیلمی در این زمینه تولید شود قطعا با هدف مقابله با آن بوده است.

اصلانی با بیان اینکه در فیلم «عصر یخبندان» چهارمین تجربه بازی‌اش در فیلمی با موضوع اعتیاد بوده است، یادآور شد: در فیلم «به خاطر پونه» نقش مردی را بازی کردم که تحت تاثیر مصرف مواد مخدر از همسرش جدا می‌شود. «شاخ به شاخ» نیز ماجرای زندگی یک روز فردی معتاد بود و از خاطرات افراد معتاد و مشکلاتشان صحبت می‌کرد. این فیلم ها در جامعه بسیار تاثیرگذار بودند و من از دیدن تاثیرات آنها این احساس را داشتم که فیلم‌هایی با این موضوعات قطعا برای جامعه مفید است و نه‌تنها دیده می‌شود که تاثیرگذاراست.

وی ادامه داد: بارها پیش آمده با افرادی برخورد کرده‌ باشم که بگویند بعد از دیدن فیلم «شاخ به شاخ» اعتیاد را کنار گذاشته است یا موضوع «عصریخبندان» آنها را آگاه کرده که مراقب جوان‌های خود باشند. این بازخوردها را تاثیرگذاری این فیلم‌ها را نشان می‌دهد.

اصلانی در پاسخ که سینما تا امروز چقدر در حوزه سلامت به مردم خدمت کرده است؟، پاسخ داد: سینما به عنوان یک مقوله فرهنگی در هر زمینه و موضوعی که حرف بزند تاثیرگذار است. سلامت، محیط زیست، روابط خانوادگی و اثرات مخرب مواد مخدر و .. موضوعاتی هستند که از طریق سینما بسیار مورد بحث قرار گرفته‌اند و خانواده‌ها را آگاه کرده‌اند. پرداختن این موضوعات قطعا مورد نظر مخاطب قرار می‌گیرد، شرایط اجتماعی امروز نشان می‌دهد مخاطب به سمت کسب آگاهی علاقه نشان می‌دهد.

وی افزود: مخاطب به دنبال دیدن حقیقت جامعه در فیلم‌ها است و نمی‌توان تصویری غیر واقعی از جامعه را به او نشان داد که همه چیز در صفا و آرامش قرار دارد. قطعا چنین فیلم‌هایی نه تنها تاثیرگذار نمی‌شوند که مورد پسند مخاطب هم قرار نخواهند گرفت. شاید سینمای ایران هنوز تا چند سال پیش متوجه اهمیت طرح چنین مباحثی نشده بود. این درحالی است که گستره معضلات اجتماعی باعث شد هنرمندان نسبت به کاهش این معضلات وارد عمل شوند و اهمیت توجه به این موضوعات را به مردم یادآور شوند.

بازیگر « زیر سقف دودی» یاداور شد: هر چند در سال‌های اخیر به تصویر کشیدن برخی از این سوژه‌ها با موانعی رو به رو بوده است، اما سینما جایگاه خود را حفظ و در مسیر خوبی حرکت کرده است. سینما زمانی به ارزش واقعی خود نزدیک می شود که به دغدغه‌های زمانه خود نزدیک شود و از کلیشه فاصله بگیرد. به نظر می رسد دغدغه‌های جامعه امروز هم همین معضل اعتیاد و باقی مشکلات اجتماعی باشد بنابراین نمی‌توان سینما را از طرح این مسائل دور نگه داشت.

اصلانی با بیان اینکه قطعا این تعاملات اگر با در نظر داشتن فیلم‌نامه خوب و در دل قصه انجام شود، فیلم‌ها را از کلیشه نجات می‌دهد و تاثیرگذاری آن را افزایش می‌دهد، گفت: حتی بعضا این تعامل می‌تواند تحت نظر خود مردم انجام شود. مثلا در حوزه سلامت افرادی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این مسائل درگیر هستند، بسیار می‌توانند موثر باشد.

وی با اشاره به جشنواره فیلم سلامت نیز گفت: این جشنواره روی موضوع مهمی دست گذاشته و می‌تواند در این زمینه موثر باشد. البته باید در نظر داشت جشنواره‌های موضوعی زمانی موفق هستند که بتوانند فیلم‌ها را برای مردم بیشتری به نمایش بگذارند بنابراین مسوولان جشنواره برای جذب مخاطب بهتر است تلاش بیشتری انجام دهند. فیلم‌هایی که در جشنواره سلامت به نمایش گذاشته می‌شود، می‌تواند برای خانواده‌ها و جوانان مفید باشد.