پروژه جدید «استیون اسپیلبرگ» درباره اسناد پنتاگون که نقطه عطفی در تاریخ آزادی مطبوعات در آمریکا ایجاد کرد، فیلمبرداری خود را در ماه جولای به پایان رسانده و با آغاز اکران محدود خود از تاریخ 22 دسامبر، شرایط رقابت در جوایز اسکار را کسب می‌کند.

این فیلم درباره «بن بردلی» دبیر نشریه واشنگتن پُست با بازی «تام هنکس» و یک ناشر به نام «کترین گراهام» با نقش ‌آفرینی «مریل استریپ» است که دولت آمریکا را به سبب گزارش دادن مجموعه‌ای از اسناد بحث برانگیز در سال 1971 به چالش کشیدند.

این اسناد طبقه بندی شده و سری درباره مطالعه‌ای جدید و اطلاعاتی بسیار حیاتی درباره جنگ ویتنام بود. «بردلی» و «گراهام» درگیر مبارزه حقوقی در این پرونده شدند، در حالی که «دنیل السبرگ» تحلیلگر نظامی و افشاکننده اصلی این اسناد دستگیر و متهم به توطئه و جاسوسی شد.

این فیلم که «اسناد» نام دارد، محصول مشترک کمپانی «Amblin Entertainment» و فاکس است و امیدوار به حضور موفق در فصل جوایز سینمایی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ است.

این کارگردان سرشناس سینمای جهان که آخرین‌بار با فیلم «لینکلن» با بازی «دنیل دی لوئیس» در سال 2012 توانست نامزد جایزه اسکار شود، پیش از این در سال 1993 با فیلم «فهرست شیندلر» و در سال 1998 با فیلم «نجات سرباز رایان» دو جایزه اسکار بهترین فیلم و یک اسکار کارگردانی را از آن خود کرده است.

از سوی دیگر «ریدلی اسکات» با فیلم «تمام پول دنیا» به رقابت اسکار امسال می‌آید، فیلمی درباره ربودن «جان پل گتی» نوجوان 16 ساله در سال 1973 و تلاش مادرش برای گرفتن خون‌بهای او از پدربزگ ثروتمندش. پدربزرگ «پل گیتی» در نهایت خون‌بهای میلیون دلاری را به آدم‌ربایان پرداخت و این نوجوان پس از شش ماه محبوس شدن در غاری در ایتالیا آزاد شد.

ساخت این فیلم آن از ماه می در ایتالیا و بر اساس فیلمنامه‌ای از «دیوید اسکارپا» کلید خورده است. این فیلم تا ماه گذشته نیز برای حضور در رقابت اسکار نداشت اما با اعلام تاریخ اکران 8 دسامبر برای این فیلم از سوی کمپانی سونی، معادلات به هم ریخت و حالا «ریدلی اسکات» این شانس را دارد تا برای اولین بار برنده اسکار شود.

«اسکات» تاکنون برای فیلم‌های «سقوط شاهین سیاه» (۲۰۰۱)، «گلادیاتور» (۲۰۰۰) و «تلما و لوئیس» (۱۹۹۱) نامزد جایزه اسکار و انجمن کارگردانان آمریکا شده و یک بار نیز با فیلم «مریخی» در سال 2015 جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را از آن خود کرده است.

«کلینت ایستوود» کارگردان برنده چهار جایزه اسکار سال گذشته از ساخت فیلم «قطار ساعت ۱۷:۱۵ به پاریس» درباره حمله سال 2015 به قطاری در پاریس و نجات آن توسط چند دوست خبر داد. ساخت این فیلم چند هفته‌ای است که آغاز شده و شنیده‌ها حاکی از آن است که این فیلم به اکران امسال می‌رسد و بنابراین واجد رقابت در اسکار خواهد بود، البته در صورتی که کمپانی برادران «وارنر» قصد رونمایی از این فیلم را در سال 2017 داشته باشد.

گرچه برادران «وارنر» دو فیلم «دانکرک» ساخته جدید «کریستوفر نولان» و «زن‌شگفت‌انگیز» را نیز بارای فصل جوایز سینمایی دارند اما پروژه جدید سینمایی از امتیاز دیگری نیز برخوردار است و بر اساس گزارش‌ها، شخصیت‌های واقعی این ماجرا یعنی «آنتونی سدلر»، «الک اسکارلاتوس» و «اسپنسر استون» در این فیلم در نقش خودشان بازی کرده‌اند.

کمپانی برادران «وارنر» هنوز تاریخ اکران دقیق فیلم «قطار ساعت ۱۷:۱۵ به پاریس» را اعلام نکرده است.