آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی شامگاه پنج شنبه در آئین سوگواری شهادت امام صادق(ع) در مسجد مصلی شاهرود درباره ولایت معصومان(ع)، بیان کرد: انسان آزاد است می تواند ولایت معصوم (ع) را نپذیرد اما اگر آزاد بود و گفت خودم بر روی پای خودم هستم احتیاجی برای مثال به علی(ع) ندارم همین در دام شیطان بودن است.

وی با طرح این سوال که چه زمانی ائمه(ع) ولایت بر ما پیدا می کنند؟، افزود: زمانی ما نگوئیم که خودمان می خواهیم راه سعادت را در پیش بگیریم هرچند خداوند در پذیرش ولایت معصوم، هیچگاه باطنا ما را مجبور نکرده است «لااکراه فی الدین» لذا این سّر ولایت چیزی نیست که به زور به کسی داده شود، لذا انسان باید التماس کند تا قطره ای از آن را به دست آورد، موضوع ولایت معصوم(ع) چیزی نیست که ارزان در اختیار همه قرار گیرد.

خروج از ولایت دام شیطان است/ امتحان الهی راه سعادت

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با ابراز اینکه مومنان به خواست خدای متعال با کفار امتحان الهی می شوند که به ویژه در این باره امتحان بسیار سختی نیز قلمداد می شود، بیان کرد: این امتحان البته همیشگی است اما یک معنای خاص می توان در معنای آیه «جَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُون» دراین باره یافت و آن این است که وجود مقدس پنج تن آل عبا را جمع کردند و بعد درب حجره و خانه را بستند که غیر وارد نشود وسپس فرمودند خدای متعال می خواهند شما را از دشمنانتان مورد اطلاع قرار دهد لذا امتحانات سختی برایتان پیش خواهد آمدآیا شما حاضرید این امتحان را بپذیرید یا خیر؟

آیت الله میرباقری شاهرودی افزود: شان امتحان معصومان با مردم عادی تفاوت دارد اما باید دانست که امتحان الهی برای همگان با درجات مختلف وجود خواهد داشت لذا این اصل مهم بسیار سخت است حتی درباره معصومان خدا می فرمایند شما مبتلا می شوید تا امت هدایت شوند لذا نقل است که پنج تن آل عبا فرمودند اگر اراده خدا بر این تعلق گرفته، ما صبر می کنیم. وقتی خدای متعال قرار شد سیدالشهدا(ع) را به حضرت زهرا(س) عطا کنند، جبرئیل آمد و پیام آورد که می خواهیم به تو فرزندی عطا کنیم اما او ابتلائات عظیمی دارد اگر حاضر هستید این فرزند به شما عطا شود؟ که حضرت زهرا(س) وقتی فهمیدند خداوند این مزد را برای حسین(ع) در نظر گرفته اند که امامت در نسل ایشان باشد، پذیرفتند.

وی ادامه داد: درباره تفسیر آیه معروف به آل عبا نیز می خوانیم، وقتی حضرت پرسیدند آیا حاضر هستید این فتنه ها را برای هدایت مردم بپذیرید؟ فرمودند ما می پذیریم و به فضل خداوند امیدواریم چرا که خدا مزدی بی منتها در قبال این ابتلاء سخت خواهد داد و این پذیرفتن امتحان الهی است تا جایی که پیامبر(ص) بلند بلند گریستند تا اینکه آیه بیستم سوره فرقان نازل شد. در این روایت معنوی نقل است که خدای متعال از قبل می دانستند که این اهل بیت(ع) وقتی عهدی با خدا بستند پای عهد می ایستند پس بنابراین خداوند از اهل بیت(ع) یک میثاقی گرفته که ابتلائات عظیمی در این عالم به آنها بدهد و آنها نیز عهد بسته اند تا در راه هدایت مردم از آن بهره جویند.

خروج از ولایت دام شیطان است/ امتحان الهی راه سعادت

رئیس فرهنگستان علوم و معارف اسلامی در ادامه با بیان مثال هایی از خروج ولایت، تاکید کرد: ابتلاء داستان ثفیقه و امتحاناتی است که امروز یک هزار و 400 سال از آن می گذرد و همچنان ادامه دارد و در این ابتلائات، محوریت با معصومان است و این امر برای مردم رقم نخورده چرا که مردم نمی توانند آن را درک کنند که از جمله آن امتحانات می توان به 25سال خانه نشینی امام علی(ع)، واقعه عاشورا تا جنگ های امروزی علیه شیعیان اشاره کرد.

میرباقری افزود: مکرر نقل شده که وجود مقدس نبی اکرم(ص) از خدای متعال درخواست کردند که خداوند این امتحان را بردارد تا این ابتلا پیش نیاید لذا خداوند فرمودند که این امتحان باید باشد لذا اینگونه نیست که بگویند ما پذیرفته ایم، به دنبال این پذیرش خداوند امتحان پیش می آورد که ببیند این امر واقعی است یا خیر. اینگونه نیست که هیچگاه فتنه ای برپا نباشد خداوند همیشه کوران هایی از فتنه برپا می کند و انسان های صادق از غیر صادق را آنجا در آن امتحانات سخت می شناسند.

وی ادامه داد: همه می گویند ما مومن هستیم اما وقتی پای امتحانات الهی پیش آید صف مومنان از غیر مومنان جدا می شود. جنگ صفین وقتی به اوج رسید، خوارج جدا می افتند وگرنه پیش از آنکه امتحان الهی سخت شود همه پیش علی(ع) بودند. اما این سوال پیش می آید که چه چیزی آنقدر امتحانات را سخت می کند؟ که افرادی دیگر نمی توانند در کنار معصوم بایستند؟ پاسخ خدای متعال و ائمه(ع) است در صفین امام علی(ع) جنگ را به جایی می رسانند که خوارج مانند شمر، حسب ظاهر کنار علی(ع) بودند اما شرایط او را در صف خوارج قرار می دهد.

نماینده مردم البرز در خبرگان رهبری همچنین گفت: داستان ثقیفه را می توان اینگونه معنا کرد، شیطان می گوید خودتان، چرا علی بن ابی طالب بزرگتری کند؟ هرچه خودتان می گوئید درست است و این امر کم کم به هرچه صلاح اکثریت است، تبدیل می شود این ندای شیطان است که می گوید چرا یک نفر برای دیگران تصمیم بگیرد چرا باید تسلیم ولی شد؟ مگر خود مردم عقل ندارند؟ در ثفیقه باور این جملات باعث شد تا شیطان بر مردم استیلا یابد این توهم که انسان اگر زیر بار ولی خدا نرفت آزاد می شود، از نظر قرآن باطل و دور از واقعیت است.