سیدعباس صالحی در سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص سیاست‌های فرهنگی دولت دوازدهم، اظهار کرد: اهل فرهنگ هرچه حرمت بیشتری ببینند طبیعتا مشارکت بیشتری در کشور خواهند داشت و دولت دوازدهم در ادامه سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم می‌کوشد که مشارکت اهل فکر و اندیشه را در اداره جامعه ارتقا ببخشد.

او همچنین تاکید کرد: فرهنگ امری است که با توان و توش اهل فرهنگ و خرد شکل می‌گیرد و با بخشنامه و دستور و نگاه از بالا به پایین به پیش نمی‌رود لذا حرمت به اهل فرهنگ و مشارکت بیشتر آن‌ها کمک می‌کند که اتفاق‌های بهتری در این حوزه در سطح کشور بیفتد.

معاون وزیر ارشاد سپس از کاهش مسیر ممیزی کتاب در دولت روحانی خبر داد و گفت: با انجام اقداماتی توانستیم اعطای مجوزها را به کمتر از ۳۰ روز برسانیم و در بسیاری مواقع ظرف ۲۰ تا ۲۵ روز بررسی انجام و مجوز کتاب‌ها اعطا می‌شود.

او با اشاره به روشن‌ترشدن کاربرگ‌ها در این حوزه، افزود: فرآیند تولید و نشر در این چند سال روان‌تر شده و همین به کاهش برخوردهای سلیقه‌ای در فرآیندهای نظارتی انجامیده است. همین منجر به رضایت بیشتر و نسبی ناشران و مولفان و اهل فرهنگ شده است.

صالحی همچنین از افزایش تسهیلات در این حوزه به عنوان یکی دیگر از اقدامات دولت نام برد و اضافه کرد: فرهنگ مکتوب هم در حوزه ارائه تسهیلات به ناشران و هم در بخش کتاب‌فروشی‌ها از حمایت بیشتری برخوردار شده ضمن این‌که معافیت مالیاتی کتاب‌فروشی‌ها، اعطای تسهیلات تاسیس و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها، طرح‌های حمایتی و اعطای یارانه به مصرف‌کنندگان در قالب طرح‌هایی مثل عیدانه کتاب و طرح تابستانه و... همه و همه به بهبود این شرایط کمک کرده است.

او با بیان این‌که این تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و در موارد خاص تا ۵۰۰ میلیون تومان در حوزه تاسیس اعطا می‌شود گفت: این تسهیلات کم‌بهره با سود هشت‌درصد تامین شده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد اسلامی از اجرای برنامه‌های متعدد با هدف ترویج کتاب‌خوانی به عنوان یک راهبرد موثر دیگر نام برد و بیان کرد: در همین راستا با اجرای طرح انتخاب پایتخت کتاب رقابت خوبی در کشور ایجاد شده است.

او با اشاره به انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال جاری، افزود: ظرف هفته آینده این شهر که امسال در رقابت با ۱۰۰ شهر کشور انتخاب شده، به عنوان پایتخت کتاب معرفی می‌شود.

صالحی سپس از برگزاری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی ایران به عنوان یک طرح جدید در این حوزه نام برد و افزود: در این جام نیز بیش از ۱۰۰ شهر کشور شرکت کردند.

او با بیان این‌که این بخش در حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌شود ادامه داد: این جام تا شهریوماه پیش رو نهایی می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین از تلاش دولت برای توسعه شاخص‌های فرهنگی خبر داد و گفت: وزارت‌خانه برنامه‌های خوبی در همه بخش‌ها با هدف ارتقای فرهنگ مکتوب و تسهیل در نشر دارد.

سیدعباس صالحی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به قدمت بالای انجمن‌های شعر در ایران و پیشینه موفق انجمن‌های داستان در چند دهه اخیر اظهار کرد: با اجرایی شدن این طرح انجمن‌های ادبی در کشور دارای هویت صنفی می‌شوند و همین راه را برای فعالیت بهتر آن‌ها فراهم می‌کند.

او با اشاره به وجود خانه‌های سینما و موسیقی و تشکل‌های هنری در کشور گفت: تاکنون با وجود قدمت بالا و اثرگذاری انجمن‌های ادبی چنین تشکل‌هایی در این حوزه به وجود نیامده اما با جشنواره‌ای که پارسال در حوزه انجمن‌های ادبی برگزار شد، عملا زمینه برای شناسایی و شناسه‌دار کردن انجمن‌ها فراهم شده که در همین راستا آیین‌نامه‌ای تدوین و کار آن‌ها نیز عملا شروع شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های این وزارت‌خانه برای انجمن‌های ادبی اظهار کرد: قرار است بعد از شناسه‌دار شدن انجمن‌ها، مجمع عمومی انجمن‌های ادبی ایران تشکیل و از دل آن خانه‌های انجمن‌های ادبی و شعر و داستان و... تشکیل و زمینه برای فعالیت بهتر آن‌ها و همچنین تلاش برای برخورداری آن‌ها از هویت صنفی آغاز شود.

او با بیان این‌که مشابه این کار در حوزه سایت‌های دیجیتال انجام شده گفت: اجرای این طرح می‌تواند به فعالیت بهتر انجمن‌ها در ایران کمک شایانی کند.