امروز یکشنبه 25 تیرماه، همزمان با هشتاد و چهارمین سالروز تولد زنده‌یاد داوود رشیدی بازیگر صاحب نام تئاتر کشورمان، نمایشگاه ویژه‌ای از آثار این هنرمند با طراحی امیر اثباتی در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد.

احمد مسجد جامعی، علی دهکردی، علی نصیریان، احمد ساعتچیان، فرزین محدث، مهدی شفیعی، افسانه چهره آزاد، شهرام کرمی، مرضیه برومند، اتابک نادری، علی مرادخانی و  ... در این مراسم حاضر هستند. خانواده مرحوم داوود رشیدی هم در این مراسم حضور دارند. وزیر ارشاد هم در دقایق پایانی مراسم خود را به تئاترشهر رساند.

در این مراسم، احترام برومند ضمن سلام و خیر مقدم به میهمانان گفت: من از امیر اثباتی تشکر می کنم که با همراهی ایشان و مهدی شفیعی و پیمان شریعتی این نمایشگاه برگزار شد.  نمایشگاه تا شب سالگرد درگذشت داوود رشیدی ادامه دارد و هر روز بجز شنبه ها از ساعت ۱۶ تا ۱۹ ورود برای عموم آزاد است. تقارن سالروز تولد داوود رشیدی و افتتاح نمایشگاه با اجرای نمایش اعتراف برای ما ارزنده است.

وی افزود: من در پشت صحنه نمایش «اعتراف» از علی نصیریان تقاضا کردم تا امشب در جمع ما صحبت کند. الان دوباره، به نمایندگی از خانواده رشیدی و برومند از ایشان می خواهم که به مناسبت تولد داوود رشیدی برای ما صحبت کنند.

نصیریان: داوود رشیدی با هنرمندی تئاتر را به همه آموزش داد

سپس علی نصیریان با حضور پشت تریبون، ضمن خیر مقدم به حضار گفت: این همزمان شدن تولد داوود رشیدی و برپایی نمایشگاه با اجرای نمایش اعتراف فرصتی است تا من از هنرمند گرامی داوود رشیدی یاد کنم. من باید برای نمایش آماده شوم و مفصل نمی‌توانم به این هنرمند ارزنده ادای دین کنم.

نصیریان درباره داوود رشیدی اظهار داشت: این هنرمند در اوایل دهه ۴۰ از اروپا آمد و به گروه ما و تشکیلات ما پیوست. با هم کارهای متعددی  انجام دادیم. یکی از امتیازات داوود رشیدی دانش و معلوماتش نسبت به کار و آشنایی اش با ادبیات نمایشی بود. انتخاب هایش نشان می دهد که با دانش و هوشمندی بسیار در تئاتر، فیلم و سریال بازی کرده و البته مدیریت تئاتر و فرهنگی خوبی هم داشت. او تئاتر را به همه آموزش داد. کسانی هستند که که اثرگذاری کمی در تئاتر دارند ولی داوود ماندگار و اثرگذار بود.

مسجد جامعی: امیدورام بزودی موزه تئاتر افتتاح شود

احمد مسجد جامعی هم در این مراسم اظهار داشت: من خوشحالم که نام این هنرمند سال های طولانی پابرجاست. یادداشت های داوود رشیدی گوشه هایی از شخصیتش را اثبات می کند. من از احترام برومند و امیر ثباتی تشکر می کنم که این یادداشت ها را بسیار زیبا کنار هم گذاشتند و در معرض دید عموم قرار دادند. امیدوارم شهرداری به ما کمک کند تا بزودی موزه تئاتر را افتتاح کنیم. امیدوارم این مجموعه هم در موزه تئاتر ایران باشد.

در نهایت شمع تولد داوود رشیدی توسط یگانه دخترش، لیلی رشیدی خاموش شد و تابلویی به نشانه یادبود و احترام از طرف مرکز هنرهای نمایشی به همسر داوود رشیدی اعطا شد.

در پایان وزیر ارشاد به همراه دیگر هنرمندان و مسئولان به تماشای نمایش هفت روز از تیر شصت نشست.

گفتنی است؛ قرار است در روز پایانی این نمایشگاه  (4 شهریور) همزمان با سالروز درگذشت این هنرمند، مراسمی به یاد داوود رشیدی برگزار شود.

در این نمایشگاه مجموعه‌ای از پوسترهای نمایشی، عکس‌ها، لوازم شخصی، تندیس‌ها و نوشته های شخصی زنده‌یاد داوود رشیدی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.