آیت‌الله محسن اراکی شامگاه امروز در همایش واکاوی سند بین‌المللی 2030، با انتقاد از دولت در زمینه اجرای این سندی اظهار داشت: جامعه اسلامی ما دارای فرهنگ ژرف و پرباری است که اگر اجازه نشر آن را بدهند گوش‌های شنوایی فراوانی برآن وجود دارد و در برابر آن تعظیم خواهند کرد.

وی با اشاره به منابع غنی و منطقی اسلام در حوزه‌های مختلف تأکید کرد: توقع ما از دولت این است که این میدان را به حوزه‌های علمیه بدهد و این خودباوری و باور را از جانب حوزه‌های علمیه بپذیرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب بابیان اشارات قرآنی و روایات معصومین (ع) بر علم و وسعت اندیشه ایرانیان تصریح کرد: جایگاه ایرانیان در تشکیل تمدن نوین دنیا بسیار ارزشمند است و تنها ملتی که توانایی ساخت تمدن نو را در جهان کنونی دارد اندیشمندان دینی ایرانی است.

وی با انتقاد از برخی بندهای سند 2030 خاطرنشان کرد: در متون دینی ما برابری انسان‌ها در حقوق انسانی کاملاً موردپذیرش است، اما معنای برابری جنسیتی که در این سند مطرح‌شده است بزرگ‌ترین ظلم در حق زن است، زیرا بدون توجه به خصوصیات و ویژگی‌های خلقت دو نوع توقع انجام امور مشترک از دو جنس را دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب بابیان وضع اسف‌بار زنان در جوامع غربی تأکید کرد: زنان امروز در جامعه غرب وضع تأسف باری دارند و زنان غربی تنهاست و رابطه بین مادر و فرزند بسیار تلخ و سست شده است.

وی ادامه داد: عمر زن در جامعه غربی قریب به 25 سال است و بعدازاینکه توانایی بهره‌برداری از او تمام می‌شود زن در غرب نیز تنها می‌شود که احساس تنهایی زن امروز غربی در طول تاریخ بی‌نظیر است.

اراکی با انتقاد از سند 2030 تأکید کرد: به کرار تصریح‌شده که این سند یک سند به‌هم‌پیوسته است که باید تمامی بندهای آن به‌کلی اجرا شود و هیچ‌کدام از آنها به‌تنهایی قابل‌اجرا نبوده و در اجرا قابل‌تغییر و تبدیل نیست.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بندهای این سند با اصول و مبانی اعتقادی و فرهنگی جامعه ما در تعارض کامل است اما هدف غرب در این سند تغییر هویت دینی و ارزشی ایرانیان به فرهنگ منحط و بدون حساسیت است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به هویت مذهبی جامعه ایرانی گفت: هویت جامعه ما هویت رضوی است و هویت ملت ما عاشورایی است و بزرگ‌ترین نمود هویت یک جامعه در غم‌ها و شادی‌های آن ملت مشخص می‌شود.

وی بابیان خاطره‌ای از آیت‌الله سیستانی گفت: قانون اساسی هر کشوری باید بر اساس هویت آن کشور تنظیم شود و ما امروز باوجوداین اندازه از منابع غنی هویتی از دانشگاه‌ها و اندیشمندان گله‌داریم که برای کشف این هویت سرشار تلاش چندانی نمی‌کنند.

اراکی یادآور شد: علت برخی از معضلات جامعه به خاطر این است که ما هویت ایرانی و اسلامی را برای مردم جامعه تعریف نکرده‌ایم و صرفاً چشم امیدمان به غرب است که آنها برای ما بیابند چاره‌اندیشی کنند.

وی بابیان اینکه پدیده راهپیمایی اربعین یک نمونه بارز هویت‌ساز است افزود: مردم جامعه ما پایبند به اصول و مبانی دینی هستند و این وظیفه حوزه‌های علمیه است که باید از این ظرفیت عظیم باور مردمی برای تشکیل هویت ایرانی اسلامی بهره‌برداری کنند، چراکه ما در متن منابع دینی خودمان برای هر مسئله‌ای حرف برای گفتن داریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب بابیان علل پیشرفت جوامع غربی در عرصه‌های مختلف تأکید کرد: ما به‌اندازه آنها کار نکرده‌ایم و به‌اندازه تلاش‌های آنها تلاش نکردیم و با مقداری تفحص و تحقیق می‌شود ده‌ها سند اسلامی سازگار با هویت ایرانی اسلامی ارائه دهیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات موجود در سند 2030  تصریح کرد: تبعیض جنسیتی که در این سند مطرح‌شده است در بسیاری از موارد عین ظلم به زن است و یکی دیگر از موارد بند تبعیض جنسیتی اختلاط  کامل دانش آموزان در تمامی اماکن و آموزش‌هاست که هویت دینی جامعه را هدف گرفته است.

اراکی ادامه داد: معنای برابری این است که هر چیزی در جای درست خود قرار بگیرد و چیزی در غیر از جای حقیقی خود قرار نگرفته و حقی از هیچ فردی ضایع نشود و برابری به این معنا که زنان دقیقاً همان کارهایی را انجام بدهند که مردها انجام می‌دهد و این دقیقاً در جهت توهین و ظلم به زن است چراکه خصوصیات و خواسته‌های فطری دو طرف باهم تفاوت است.

وی بابیان اینکه طبق این سند اجرای بندهای آن الزامی است گفت: در این سند لفظ ملزم شدن دولت قیدشده است و دولت ملزم است به‌طور مداوم از نحوه اجرا و پیشرفت خواسته‌های سند به مجامع بین‌المللی خواسته‌شده است.