حسین کچوئیان عصر امروز در نشست «بزم اندیشه» که با موضوع «سند 2030؛ فصلی نو در استعمار فرهنگی» در تالار اجتماعات موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: ذیل این بیانیه 17 هدف و 169 تارگت یا هدف جزئی‌تر وجود دارد که هدف چهارم آن ناظر به مسئله آموزش است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کسانی که با بیانیه مذکور، سازمان ملل و یونسکو آشنایی نداشته باشند، آن را بسیار ایده‌آل و‌ به دنبال برابری و نفی تبعیض تصور می‌کنند.

وی با بیان اینکه در صورت نپذیرفتن این بیانیه، نمی‌توانند به لحاظ حقوقی بر ما فشار بیاورند، افزود: این بیانیه سال 2016 تحت عنوان «سند آموزشی 2030» تصویب و منتشر شده و به امضای معاون اول رسیده است.

کچوئیان با طرح این سوال که چه ضرورتی داشت این سند را امضا کنیم؟ افزود: دلیل این امر، عدم باور به خود، عدم فهم انقلاب اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی است. فقط می‌گویند ما باید با سازمان‌های بین‌المللی کار کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ دلیل روشنی به عنوان پاسخ نگرفته‌ایم، افزود: نهایتا می‌گویند ما اصل تحفظ را رعایت کرده‌ایم به این معنا که اگر مواردی در تعارض با دین و فرهنگ ما بود، اجرا نمی‌کنیم. پرسش اصلی اینجاست که چرا علاوه بر امضا کردن بیانیه، سند نوشتید که الزام‌آور شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه هیچ سندی جز از طریق مجاری قانونی، سندیت، اعتبار و الزام‌آوری پیدا نمی‌کند، گفت: متاسفانه به مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلا خبر داده نشد و به یکباره شهریور ماه بیانیه امضا و آذرماه از سند رونمایی شد.

وی همچنین افزود: این جریان از آذرماه آغاز شد و بنای ما بر عمومی کردن آن نبود اما زمانی که مشاهده کردیم، تذکرها جدی گرفته نمی‌شود، مجبور شدیم ورود کنیم به گونه‌ای که رهبری نیز به امضای آن واکنش نشان دادند.

کچوئیان با اشاره به اصل تحفظ گفت: اصل تحفظ بسیار حائز اهمیت است. سازمان ملل هیچ اعتنایی به تحفظ‌ها نمی‌کند و معتقد است سند روحی دارد که تحفظ‌های ما نباید با آن تناقض داشته باشد.

وی با اشاره به تمرکز اینگونه اسناد بر زنان و دختران یادآور شد: این یک روند عمومی است که حدودا از دهه 70 میلادی در غرب آغاز شده، پس از وقوع انقلاب جنسی شدت گرفته و تماما هم بر شکل خاصی از زندگی بین زن و مرد متمرکز است.

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی فرهنگی اشاره کرد: این اسناد اهداف خوب هم دارند اما این تمرکز آنان بر مسئله زنان و دختران جز ایجاد زمینه برای انقلاب جنسی در جوامع نیست. این سازمان‌ها از آنجایی که به دنبال عمومیت‌بخشی به این نوع سبک زندگی هستند، تحفظ‌ها را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: یکی از این موارد ترویج روسپی‌گری و تعبیر کارگر جنسی از آن  است. از مصری‌ها خواستند این بندها را اجرا کنند، آنها اعلام کردند تحفظ کرده‌ایم زیرا با قرآن ما مغایر است، در پاسخ گفتند قرآنتان را با آن منطبق کنید! 

کچوئیان با بیان اینکه هدف اساسی توسعه 2030 این است که بحث شهروند جهانی را گسترش دهد، گفت: اساس این سند اومانیزم است. آموزش اومانیستی آموزشی است که اصل را بر انسان و موجودیت فیزیکی و جسمی او قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: بحث «هیومن رایتز» یا حقوق بشر که در این سند بدان اشاره می شود، مطابق فلسفه اومانیستی است به این معنا که انسان صرف نظر از اعتقاداتش، ارزش و کرامت دارد اما از نظر ما کرامت به تقواست و انسان بدون تقوا «بل هم اضل از انعام» است. 

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: طبق آنچه که در سند مذکور نیز به آن اشاره شده، سند 2030 مبتنی بر تمام اسناد سازمان ملل است. مفهوم «حقوق بشر» به معنای حق هر خواستی به شمار می‌رود، یکی از این خواست‌ها نیز حق همجنس بازی است.